تبیان، دستیار زندگی
ششمین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور تحت تاثیر بازگشت ملی پوشان خسته از قطر و دیدارهای دشوار سرخابی‌های تهرانی مقابل ذوب آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز در آستانه شهرآورد هفتاد و یکم پایتخت برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال_تراکتور فینال زودرس


ششمین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور تحت تاثیر بازگشت ملی پوشان خسته از قطر و دیدارهای دشوار سرخابی‌های تهرانی مقابل ذوب آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز در آستانه شهرآورد هفتاد و یکم پایتخت برگزار می‌شود.


مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور پس از 14 روز تعطیلی از روز پنجشنبه با برگزاری چهار دیدار روز نخست از هفته ششم مجددا پیگیری خواهد شد، هفته‌ای که در آن شاهد برگزاری دیدارهای حساسی چون ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس تهران و استقلال تهران - تراکتورسازی تبریز خواهیم بود. در زیر اشاره‌ای به دیدارهای هفته ششم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور خواهیم داشت:

فجر شهید سپاسی شیراز - سپاهان اصفهان

فجر سپاسی و سپاهان

سپاهان پس از باخت به نفت تهران در هفته پنجم لیگ برتر روزهای آرامی را پشت سر نگذاشت. یکی از تبعات این باخت خانگی تنش در روابط مدیرعامل و سرمربی سپاهان بود که در زمان تعطیلات لیگ برتر این تیم را در صدر اخبار قرار داد. سپاهان با پشت سر گذاشتن این روزهای نه چندان آرام عصر پنجشنبه به شیراز می رود تا مقابل شاگردان احمد کلانتری در تیم فجرسپاسی شیراز صف آرایی کند. تیم فجر که در هفته پنجم و در مصاف با مس کرمان نخستین پیروزی لیگ برتری خود را کسب کرده، در این بازی خانگی نیز به دنبال یک پیروزی دیگر است. همین مسئله کار "لوکا بوناچیچ" و شاگردانش را در بازی عصر پنجشنبه دشوار می کند و باعث می شود آنها خود را از پیش برنده تصور نکنند.

شهرداری تبریز - راه آهن شهرری

شرایط این دو تیم با هم قابل مقایسه نیست. شهرداری تبریز در هفته پنجم مقابل تراکتورسازی با پنج گل تن به شکست داد و در سوی مقابل راه آهن شهرری نخستین پیروزی خود در فصل جاری را جشن گرفت و مقابل مس کرمان به برتری رسید. جبران شکست سنگین هفته قبل اولویت اول "میودراگ یسیچ" و شاگردانش در مصاف با راه آهنی است که نمی خواهند طعم پیروزی از کامش خارج شود.

گل سرسبد دیدارهای هفته ششم همین مسابقه است که یکسوی آن مظلومی ایستاده و سوی دیگر قلعه نویی. هرچند این دو نفر در ظاهر هرگونه رقابت و حساسیت نسبت به هم را تکذیب می کنند اما کیست که نداند در پس از "قربان صدقه" ظاهری رقابتی نزدیک بین دوطرف وجود دارد.

مس سرچشمه رفسنجان - شاهین بوشهر

اولین آزمون اصغر شرفی با تیم مس سرچشمه همین بازی پنجشنبه شب با شاهین بوشهر است که اتفاقا خانگی است و در کرمان برگزار می شود. او که 12 روز قبل به عنوان جانشین احمد سنجری سرمربی تیم مس سرچشمه انتخاب شده است با انجام تمرینات فشرده بهترین بهره را از تعطیلات برده و امیدوار است شروع خوبی با مسی‌ها داشته باشد. در مقابل تیم مس شاهین می ایستد که در هفته چهارم با تحمیل شکست 4 بر صفر به صبای قم اوج گرفت و به رده چهارم رسید. سودای ماندن در بالای جدول از یکسو و انگیزه رسیدن به نخستین پیروزی در لیگ برتر از سوی دیگر جدال مس و شاهین را جذاب و تماشایی می کند.

ذوب آهن-پرسپولیس

ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس تهران

یکی از دیدارهای حساس این هفته همین بازی ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس است. پرسپولیس که با پیروزی 3 بر یک هفته پنجم مقابل صنعت نفت آبادان به ساحل آرامش رسید، این هفته در آزمونی دشوار به مصاف ذوب آهن می رود. استیلی که بازهم طی روزهای اخیر مهره‌های شاخص خود چون علی کریمی، غلامرضا رضایی و مازیار زارع را به علت حضور در اردوی تیم ملی در اختیار نداشته است، روزهای تعطیلی لیگ برتر را با دغدغه بازی مقابل ذوب آهن و استقلال پشت سر گذاشته است.

او برای بازی با ذوب آهن علی کریمی، غلامرضا رضایی و مازیار زارع را خسته تحویل می گیرد و این در حالی است که هادی نوروزی و مهرداد اولادی نیز به علت مصدومیت در این مسابقه غایب هستند. پرسپولیس که هشت روز دیگر باید در شهرآورد هفتادویکم تهران به میدان برود، علاوه بر اینکه باید بازی حساس مقابل ذوب آهن را دست پر پشت سر بگذارد، نیم نگاهی هم به بازی هفته آینده خواهد داشت و اینکه بازیکنی برای آن مسابقه محروم و مصدوم نشود.

برای ذوب هم بازی مقابل پرسپولیس یک بازی خاص و ویژه است، خاص از آن جهت که می تواند مجالی باشد برای جبران شکست در دو بازی رفت و برگشت فصل گذشته و ویژه از آن بابت که مسابقه‌ای است تدارکاتی برای دیدار هفته آینده سپیدپوشان مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی در دور رفت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا. منصور ابراهیم‌زاده نیز مانند حمید استیلی یکسری بازیکن خسته را از اردوی تیم ملی تحویل می گیرد. او البته بدشانس‌تر از همتای خود در پرسپولیس است که قاسم حدادی فر را نیز به علت مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

نفت تهران - سایپای البرز

دو تیم میانه بالای جدول که اختلاف امتیازشان با هم یک امتیاز است، خودبه خود جدال‌شان حساس و جذاب می شود، چرا که تیم فاتح بازی می تواند حداقل یک تا چند پله در جدول صعود کند. نفت و سایپا نیز شرایطی مشابه آنچه عنوان شد دارند. نفت هشت امتیازی که رده هفتم جدول را در اختیار دارد، عصر جمعه در ورزشگاه دستگردی تهران پذیرای سایپای هفت امتیازی است که بر سکوی نهم جدول ایستاده است. بازی همسایه‌ها می تواند جذاب و تماشایی باشد، اگر مربیان دو تیم به کم راضی نشوند و در جریان بازی میل پیروزی خواهی آنها از بین نرود.

استقلال - تراکتورسازی

استقلال تهران - تراکتورسازی تبریز

گل سرسبد دیدارهای هفته ششم همین مسابقه است که یکسوی آن مظلومی ایستاده و سوی دیگر قلعه نویی. هرچند این دو نفر در ظاهر هرگونه رقابت و حساسیت نسبت به هم را تکذیب می کنند اما کیست که نداند در پس از "قربان صدقه" ظاهری رقابتی نزدیک بین دوطرف وجود دارد. اصلا این دیگر یک رسم شده که تمام مربیان وقت استقلال به نوعی می خواهند خود را به قلعه نویی نشان دهند، فرقی هم نمی کند، آن مربی مرفاوی باشد یا مظلومی.

با این پیش زمینه به استقبال دیدار استقلال - تراکتورسازی می رویم، دیداری حساس که پیش بازی آبی پوشان از شهرآورد 71 تهران است. استقلال هم مانند پرسپولیس دغدغه دارد، دغدغه حضور در شهرآورد تهران که نتیجه‌اش برای هواداران تعیین کننده است. مظلومی به خوبی این اصل مهم را درک می‌کند.

آبی پوشان در بازی دشوار این هفته مقابل تراکتورسازی دردی مشترک با تیم‌هایی چون پرسپولیس و ذوب آهن دارند. آنها خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، فرهاد مجیدی، سیدمهدی رحمتی و مجتبی جباری را خسته از تیم ملی تحویل می گیرند. در این بین آندو تیموریان به علت سه کارته بودن نمی تواند تیم استقلال را در دیدار با تراکتورسازی همراهی کند.

مظلومی فصل گذشته جدال با قلعه نویی را برد. او در بازی رفت استقلال - سپاهان (در آن زمان قلعه نویی سرمربی سپاهان بود) با نتیجه 4 بر 3 به پیروزی رسید و در بازی برگشت به لطف گل دقیقه 90 سیدمهدی سیدصالحی از شکست گریخت. او در بازی عصر جمعه بازهم با تیم امیر قلعه نویی روبه‌رو می شود. آیا این بازی هم می تواند مچ "ژنرال" استقلالی ها را بخواباند؟

یکی از دیدارهای حساس این هفته همین بازی ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس است. پرسپولیس که با پیروزی 3 بر یک هفته پنجم مقابل صنعت نفت آبادان به ساحل آرامش رسید، این هفته در آزمونی دشوار به مصاف ذوب آهن می رود

داماش گیلان - مس کرمان

تا به امروز که در آستانه آغاز هفته ششم از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور هستیم، صمد مرفاوی و احمد سنجری ناچار به جدایی از تیم‌های کرمانی مس و مس سرچشمه شده‌اند. در بین 16 مربی دیگر به غیر از مهدی دینورزاده سایر مربیان می توانند حداقل برای چند هفته با خاطر آسوده تیم‌های خود را هدایت کنند اما سرنوشت مربی باتجربه داماش متفاوت از دیگر مربیان است. او و تیمش با وجود داشتن ستاره‌های درخشان لیگ برتر شروع خوبی در این رقابت‌ها نداشته‌اند و تیم شانزدهم جدول رده بندی هستند.

داماش و مس

در اینکه عابدینی تاکید می کند فعلا از مهدی دینورزاده حمایت خواهد کرد، شکی نیست اما اگر نتایج داماش به همین صورت ادامه پیدا کند، شاید او هم دست از حمایت از دینورزاده بردارد و رای به اخراجش بدهد.

داماش و دینورزاده با این شرایط عصر جمعه در ورزشگاه عضدی رشت میزبان مس کرمان هستند. مس کرمان حریف ششم داماش در لیگ برتر از این هفته تماشایی می شود. مسئولان باشگاه مس کرمان که تیم‌شان در انتهای جدول گرفتار آمده است، چاره فرار از وضعیت موجود را سپردن هدایت تیم به پیرمردی 76 ساله دانسته‌اند که برای ما ایرانی‌ها خیلی آشناست. بله! صحبت از "میروسلاو بلاژویچ" یا "چیرو" است. این پیرمرد که سابقه مربیگری در بیش از 20 تیم را دارد، از این هفته با ماموریت نجات مس به لیگ برتر ایران وارد می شود و از قضا در گام اول با تیمی روبه‌رو می شود که سخت نیازمند سه امتیاز است.

صبای قم - ملوان بندرانزلی

صدرنشین چهار هفته ابتدایی لیگ خیلی زود از بالای جدول پایین آمد. تیم جوان و پدیده صبای قم در هفته پنجم با نتیجه 4 بر صفر به شاهین بوشهر باخت و به رده سوم جدول سقوط کرد. ویسی می گوید، آن باخت اتفاقی بوده و از این هفته و بازی با ملوان بندرانزلی روند پیروزی های صبا از سر گرفته می شود. اینکه صبا در دیداری خانگی به دنبال پیروزی باشد، امری طبیعی است اما زمانیکه متوجه می شویم، نام حریف این تیم ملوان بندرانزلی است، به دشواری کار شاگردان ویسی پی می بریم. باید دید قمی‌ها می توانند اولین شکست را در کارنامه ملوانان بندرانزلی ثبت کنند یا جدال خانگی با قوی سپید را با تساوی و یا شکست پشت سرمی گذارند.

صنعت نفت آبادان - فولاد خوزستان

شهرآورد جنوبی ها یکی از آخرین دیدارهای هفته ششم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور است که از ساعت 20 روز جمعه در ورزشگاه تختی آبادان برگزار می شود. دو تیم خوزستانی این بار در شرایطی به مصاف هم می روند که شرایطی نزدیک به بحران دارند. هر تیمی که در بازی جمعه شب بازنده شود، محکوم به سقوط در جدول است و این سقوط در خوزستان به ویژه در آبادان تبعات زیادی را برای مربی تیم بازنده خواهد داشت. در این بین مجید جلالی شرایطی بهتر از غلامحسین پیروانی دارد که فشار انتقاد تماشاگران آبادانی است و شاید یک باخت دیگر او را بازهم ناچار به کناره گیری از سرمربیگری صنعت نفت کند. نتیجه بازی خوزستانی‌های نزدیک به بحران برای دو تیم تعیین کننده است و همین مسئله می تواند به کیفیت بازی آنها بیافزاید.

- برنامه دیدارهای هفته ششم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه - 17/6/90

* فجرشهید سپاسی شیراز - سپاهان اصفهان، ساعت 17:30، ورزشگاه حافظیه شیراز

* شهرداری تبریز - راه آهن شهرری، ساعت 19:10، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* مس سرچشمه رفسنجان - شاهین بوشهر، ساعت 19:30، ورزشگاه شهید باهنر کرمان

* ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس تهران، ساعت 20، ورزشگاه ذوب آهن فولادشهر

جمعه - 18/6/90

* نفت تهران - سایپای البرز، ساعت 18:45، ورزشگاه دستگردی تهران

* استقلال تهران - تراکتورسازی تبریز، ساعت 18:45، ورزشگاه آزادی تهران

* داماش گیلان - مس کرمان، ساعت 19، ورزشگاه عضدی رشت

* صبای قم - ملوان بندرانزلی، ساعت 20، ورزشگاه یادگارامام (ره) قم

* صنعت نفت آبادان - فولاد خوزستان، ساعت 20، ورزشگاه تختی آبادان

بخش ورزشی تبیان


منبع:  مهر