تبیان، دستیار زندگی
شورایعالی اتحادیه تهیه‌كنندگان را افزایش ممیزی‌های خودسرانه متهم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بار دیگر اتهام فیلم سوزی!


شورایعالی اتحادیه تهیه‌كنندگان را افزایش ممیزی‌های خودسرانه متهم کرد.

بار دیگر اتهام فیلم سوزی!

چند روز پس از آنکه سخنگوی صنف واحد تهیه کنندگان و عضور شورای صنفی اکران در برابر دوربین تلویزیون رفع فیلمسوزی در این دوره برخلاف سال های گذشته را از دستاوردهای فعالیت تیم جدید اکران دانست شورایعالی تهیه کنندگان با انتشار اطلاعیه ای شدیداللحن تعداد فیلم‌های سینمایی زیان‌دیده را در شش‌ ماهه اول سال حدود بیست فیلم دانست و آن را از مصادیق فیلم‌سوزی اعلام کرد. اطلاعیه ای که باردیگر نشان داد ابرهای اختلاف به این زودی قصد عبور از آسمان سینمای ایران را ندارند!

در گزارش روابط عمومی شورایعالی تهیه‌کنندگان گزارشی درباره فیلم‌سوزی در اكران امسال ارائه داد.

در این گزارش آمده است: عدم بازگشت سرمایه حدود بیست فیلم اکران شده در سال جاری، عدم اجرای کامل آئین‌نامه شورای صنفی نمایش و بروز مسائل و مشکلات ناشی از عدم جدی گرفتن هشدارهای مشفقانه و دلسوزانه شورای‌عالی پیرامون واگذاری برخی اختیارات به «اتحادیه 2» توسط معاونت سینمایی در آخرین نشست شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمایی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نشست این شورا که با حضور نمایندگان مجمع فیلمسازان، کانون تهیه‌کنندگان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل تشکیل شد، پس از سخنان پیش از دستور شرایط اکران فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها به عنوان نخستین دستور جلسه مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت. کارگروه ویژه بررسی وضعیت اکران در تهران و شهرستان‌ها، شرایط اکران فیلم در تهران را تاسف‌انگیز و شرایط اکران فیلم در شهرستان‌ها را فاجعه دانست. این کارگروه در گزارش خود در صحن شورا اعلام داشت در شرایطی که معاونت سینمایی بدون داشتن برنامه‌ای مدون خواستار تولید 300 فیلم شده بود، به دلیل عدم ارتباط صحیح و نبود تعادل بین فیلم‌های تولید شده و احداث سالن سینما باعث بروز شرایط اکران نامطلوب شده است؛ چرا که بسیاری از فیلم‌های اکران شده به‌خلاف گذشته که در شهرستان‌ها دو برابر تهران فروش داشت، اکنون در اغلب موارد حتی به نصف فروش تهران هم دست نمی‌یابند.

تنها 3 فیلم به سود رسیدند!

بر اساس این گزارش، در شش ماهه اول سال 90 تنها سه فیلم توانسته‌اند ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کنند و به سود برسند. چهار فیلم دیگر با توجه به فروش تهران، شهرستان‌ها و شبکه ویدیویی به سرمایه اولیه دست خواهند یافت اما بقیه فیلم‌ها به سرمایه اولیه خود نیز نخواهند رسید. سرمایه‌گذاران این فیلم‌ها با زیان مستقیم روبه‌رو شده‌اند و بین 10 تا 90 در صد زیان خالص خواهند داشت. کار‌گروه شورایعالی تعداد این فیلم‌های زیان‌ده را در شش‌ ماهه اول سال بالغ بر حدود بیست فیلم دانست و آن را از مصادیق فیلم‌سوزی اعلام کرد. شورایعالی ضمن ابراز تاسف از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی معاونت سینمایی در بر ابر این خسارت‌ها به تهیه‌کنندگان سینمای ایران اعلام داشت که متاسفانه تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها هیچ مرجعی برای طرح شکایت ندارند. شورایعالی در ادامه ضمن بررسی عملکرد شورای صنفی نمایش، عدم حضور نماینده کانون کارگردانان و نمایندگان واقعی کانون پخش‌کنندگان و به خصوص تهیه‌کنندگان را از دلایل ضرر و زیان‌های وارده به صاحبان فیلم دانست. شورایعالی اعتقاد داشت در شرایطی که نمایندگان کانون کارگردانان سینمای ایران و نمایندگان واقعی تهیه‌کنندگان در شورای صنفی حضور ندارند، با توجه به آیین‌نامه مصوب اداره کل ارزشیابی، شورای صنفی فاقد وجاهت قانونی است. شورایعالی از شورای مرکزی کانون کارگردانان خواست تا با معرفی و شرکت موثر نماینده‌اش در شورای صنفی تلاش كند تا لطمات کمتری متوجه صاحبان فیلم‌ها شود.

در شش ماهه اول سال 90 تنها سه فیلم توانسته‌اند ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کنند و به سود برسند. چهار فیلم دیگر با توجه به فروش تهران، شهرستان‌ها و شبکه ویدیویی به سرمایه اولیه دست خواهند یافت اما بقیه فیلم‌ها به سرمایه اولیه خود نیز نخواهند رسید.

در ادامه جلسه موضوع واگذاری برخی از اختیارات شورای پروانه ساخت معاونت سینمایی به «اتحادیه2» مطرح شد. شورا اعلام کرد که جدی نگرفتن هشدارهای مشفقانه و دلسوزانه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و عواقب ناشی از این حرکت، عملاً باعث شده تا مسائل و مشکلاتی که تذکر داده شد، به تدریج سر بر آورد و شاهد رفتارهای غیر معقول باشیم. برخی از اعضای شورای‌عالی تهیه‌كنندگان اعلام کردند که عملاً «اتحادیه2» به ممیزی فیلم‌ها می‌پردازد و در زمینه‌هایی دخالت می‌کند که بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین موضوعه جزو وظایف شورای پروانه فیلمسازی اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای است. در ادامه تعدادی از اعضا نمونه‌های جدیدی از ممیزی فیلمنامه را که توسط کارگردانان یا تهیه‌کنندگان اعلام شده بود، بیان داشتند. در پایان شورایعالی از همکاران تهیه‌کننده و کارگردان خواست تا اطلاعات خود را در زمینه ممیزی فیلمنامه توسط «اتحادیه 2» در اختیار شورای‌عالی قرار دهند تا از مجاری قانونی کشور اقدام لازم معمول شود. سخنرانان پیش از دستور عدم اکران کامل بیش از نود در‌صد فیلم‌ها در شهرستان‌ها، آخرین اخبار مربوط به اقدامات قانونی دفاتر حقوقی برای احقاق حقوق تهیه‌کنندگان در برار سرقت فیلم‌های سینمایی توسط شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان، صدور پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان شناخته نشده و غیر حرفه‌ای و افزایش ممیزی‌های خودسرانه در «اتحادیه2» را مطرح کردند و پیرامون آن‌ها به تفصیل سخن گفتند.

فرآوری: امید صبوری

بخش  سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روابط عمومی شورایعالی تیه کنندگان