تبیان، دستیار زندگی
از نشست‌ها و سمینارها این‌گونه برداشت می‌شود كه گویا همه بسیج شده‌اند تا فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در كشور توسعه یابد؛ اما چگونه و با چه سرعت و كیفیتی برای اینترنت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اینترنت این‌قدر گران است؟

اینترنت


از زمان پیدایش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در كشور ما كه با رشد روزافزونی همراه بوده است، دیر زمانی نمی‌گذرد. كارشناسان و اهل فن، از شتاب رشد تكنولوژی‌های نوین در جهان با سرعتی افزون‌تر خبر می‌دهند و از نشست‌ها و سمینارها این‌گونه برداشت می‌شود كه گویا همه بسیج شده‌اند تا فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در كشور توسعه یابد؛ اما چگونه و با چه سرعت و كیفیتی برای اینترنت؟


زمانی قرار بود كه كاربران اینترنت در كشور خسارت‌های وارده بر زمان و قطعی اینترنت را دریافت كنند و زمانی هم قرار شد تا متولیان بر سر كاهش نرخ پهنای باند اینترنت در ارائه به شركت‌ها كه نتیجه آن كاهش قیمت برای كاربران است، بكوشند. اما نتیجه آن پاس‌كاری توپ بین مخابرات، شركت ارتباطات زیرساخت و شركت‌های ارائه دهنده پهنای باند شد.

به گفته كارشناسان، با وجود وعده‌های بسیار برای توسعه زیرساخت و ارائه اینترنت باكیفیت و سرعت به همراه نرخ‌های پایین در ایران و با وجود اقدامات پراكنده‌ای كه هرازچندی انجام شده است، اما تاكنون به قطعیت گفته نشده كه مثلا اینترنت، برای مردم و كاربر نهایی ـ مثلا فلان‌مقدار ـ ارزان‌تر شده است.

هنوز پاسخ مشخصی برای این سؤال كه آیا رشد مثلا چندبرابری ظرفیت پهنای باند اینترنت كشور تاثیری مستقیم بر توسعه دسترسی صددرصدی مردم به اطلاعات در شبكه جهانی اینترنت داشته یا خیر، داده نشده است.

با توجه به اینكه چند سالی است بارها مسئولان مختلف و همچنین وزیر ارتباطات از كاهش قیمت اینترنت خبر داده‌اند ـ هرچند كه این كاهش نیز با توجه به شرایطی كه عنوان شده برای شركت‌ها اعمال شده ـ، اما بحث مهم كاهش قیمت برای مردم و كاربران نهایی همچنان باقی‌ است.

شاید اینترنت در كشور ما، با توجه به تغییرات آن در سطح جهانی تعرفه روزآمدی ندارد و یا بنابر آمارهای موجود و با استدلال به گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، نوسان معقول كشورهای پیشرو در عرصه ICT، توجه مستقیم به تغییرات این حوزه در ایران موجود نیست و نسبت به سرعت پایین و قطعی‌های بی شمارش، با قیمتی بالا در اختیار كاربران نهایی قرار می‌گیرد.

رضا تقی‌پور كه امسال از كاهش تعرفه پهنای باند به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برد، تصریح كرده بود: ما هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و آن هم این بود كه هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان بیست‌درصد برای جاهایی كه مستقیما از شركت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌كنند، كاهش دادیم و تقریبا همه‌ اپراتورها پهنای باندشان را از زیرساخت می‌گیرند.

ارائه‌ این تخفیف برای شركت‌های ندا، مشروط به این شد كه مستنداتی به وزارت ارتباطات ارائه دهند كه این تخفیف را برای كاربرانشان ارائه خواهند كرد؛ یعنی هر شركت ندا كه این تخفیف را برای كاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی كند، می‌تواند این تخفیف را بگیرد.

اما بر اساس گفته‌های شركت‌های اینترنتی با توجه به اعمال این كاهش از سوی شركت‌ها هنوز این كاهش برای آن‌ها اعمال نشده است. از سوی دیگر برخی از مدیران شركت‌های اینترنتی عنوان كردند: پهنای باند تنها درصد كمی از هزینه شركت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و آن‌ها هزینه‌های دیگری دارند؛ بنابراین با كاهش قیمت پهنای باند نباید انتظار كاهش چشم‌گیری در تعرفه اینترنت برای كاربران را داشت!

این شركت‌ها معتقدند باید دولت پهنای باید را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهد كه شاید در این صورت بتوانند در قیمت اینترنت برای كاربران كاهش چشم گیری را اعمال كنند.

مدیران تعدادی از شركت‌ها نیز می‌گویند، دولت باید از آن‌ها حمایت كرده و از فعالیتشان پشتیبانی كند؛ چون تعداد زیادی از شركت‌ها در حال ورشكستگی هستند و تعدادی نیز ورشكست شده‌اند.

اما همچنان این سؤال وجود دارد كه كاربران نهایی چگونه از تخفیف تعرفه‌ اینترنت استفاده می‌كنند؟ همچنین این سوال وجود دارد كه آیا لازم نیست بعد از وعده كاهش تعرفه اینترنت به فكر افزایش كیفیت این خدمت نیز بود؟

محمود خسروی مدیر عامل شركت ارتباطات زیرساخت درباره كاهش قیمت اینترنت گفت كه ما درصدد كاهش قیمت اینترنت هستیم و در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر بخش خصوصی ادعا دارد كه می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شركت ارتباطات زیرساخت وارد كند، باید به بحث كیفیت آن نیز توجه شود. زیرا ما می‌خواهیم شبكه بهتر، با امكانات و كیفیت بالاتر و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه صرف خواهیم كرد.

در اینجا سؤالی مطرح است كه بخش حاكمیتی اصولا تا چه میزان اجازه این واردات را به بخش خصوصی می‌دهد؟

با تمام این اوصاف، یكی از شاخص‌های پیشرفت هر كشور در دنیای كنونی وضعیت ICT آن در مقایسه با دیگر كشورهای جهان است و یكی از دلایلی هم كه باعث می‌شود این فن‌آوری در هر نقطه‌ای مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، قیمت مناسب اینترنت است. اما باید دید در كشوری مانند ایران چرا اختلافات بر سر ارائه پهنای باند با نرخ كمتر به شركت‌های واسطه ارائه خدمات به مردم و نهایتا مردم ادامه دارد و این كاهش قیمت محقق نمی‌شود؟

منبع: ایستنا


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: محمد صادق جوان