تبیان، دستیار زندگی
در گذشته چون در ایران کلان شهری نبود، وقتی افراد در شهرهای کوچک به خواستگاری می رفتند، به نوعی از قبل با هم آشنا بودند. اما با به وجود آمدن کلان شهرها و گسترش آنها در حال حاضر، بیشتر افرادی که به خواستگاری می روند، همدیگر را نمی شناسند و این موضوع موجب بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول آشنایی، بعد خواستگاری


در گذشته چون در ایران کلان شهری نبود، وقتی افراد در شهرهای کوچک به خواستگاری می رفتند، به نوعی از قبل با هم آشنا بودند. اما با به وجود آمدن کلان شهرها و گسترش آنها در حال حاضر، بیشتر افرادی که به خواستگاری می روند، همدیگر را نمی شناسند و این موضوع موجب بروز مشکلاتی می شود.

اول آشنایی، بعد خواستگاری
وقتی خانواده دختر با خانواده پسر آشنا نیست، نمی توان موضوع خواستگاری را در جلسه اول مطرح کرد، بلکه باید در جلسات اول آشنایی خانوادگی صورت بگیرد و بعد خواستگاری انجام شود.

حسن خواستگاری این است که چون خانواده ها درگیر موضوع می شوند، مشارکت و تجربه آنها می تواند به آینده دو جوان کمک کند تا بهتر بتوانند با حمایت خانواده ها زندگی شان را شروع کنند. با این حال این روش محدودیت هایی هم دارد که باید با دقت خانواده ها، اصلاح شود:

- آشنایی کم و فشار زمان

همانطور که گفتیم، در شهرهای بزرگ، خانواده ها معمولاً همدیگر را نمی شناسند و این ناآشنایی اگر با شناخت کافی حل نشود، ازدواج را با خطر مواجه می کند.

البته در برخی از مواقع فردی از میان خانواده بحث را پیش می برد که هم بی تجربه است و هم از لحاظ هیجانی مدیریت کمتری بر خود دارد اما صرفا چون خوب صحبت می کند، میدان دار می شود. برای یک جلسه خواستگاری خوب، فردی باید بحث را پیش ببرد که کم تنش و کم مسئله باشد

- بی تجربگی و بی اطلاعی خانواده ها

در قدیم بزرگترهایی که به جلسات خواستگاری می رفتند، با تجربه تر بودند و مشکلات کمتر بود، اما امروزه بسیاری از بزرگ ترهایی که به خواستگاری می روند، تجربه و اطلاعات کافی ندارند. این موضوع سبب می شود تا جلسات خواستگاری پربار نباشد، یا افراد صحبت هایی کنند که موجب برانگیختن هیجانات منفی شوند. در برخی از مواقع هم فردی از میان خانواده بحث را پیش می برد که هم بی تجربه است و هم از لحاظ هیجانی مدیریت کمتری بر خود دارد اما صرفا چون خوب صحبت می کند، میدان دار می شود. برای یک جلسه خواستگاری خوب، فردی باید بحث را پیش ببرد که کم تنش و کم مسئله باشد.

موضوعات گفت و گو

گفت و گوها در جلسات خواستگاری در دو سطح انجام می گیرد؛ یکی در سطح خانواده ها و دیگری بین دختر و پسر. دختر و پسر باید در مورد 15موضوع با همدیگر گفت و گو کنند و از نظرات همدیگر آگاه شوند. این موضوعات عبارتند از:

اول آشنایی، بعد خواستگاری

1- باورها و ارزش های دینی

2- باورها و اصول اخلاقی

3- روابط با دوستان

4- اهداف رشد شخص

5- ارتباط با خویشاوندان

6- ارتباط صمیمانه با همسر

7- ارتباط با خانواده خود

8- ارتباط با خانواده همسر

9- روش حل مسئله و حل اختلاف

10- مسائل مالی (نگاه به پول، اهمیت آن، مدیریت مالی، ولخرجی یا خست، مهریه، مسکن)

11- خواسته ها و توقعات (نوع و نحوه بیان آنها)

12- مواجهه با هیجانات شادی، غم، خشم و ترس

13- نگاه به وظایف مرد و زن در خانواده

14- بچه دار شدن و تربیت فرزند

15- اوقات فراغت، علایق و سرگرمی

گفتگو درباره این موضوعات به طور طبیعی در یک جلسه غیرممکن است و باید در چند جلسه انجام گیرد. البته باید توجه داشت علاوه بر آنکه نباید به دختر و پسر فشار بیاوریم که فوراً به نتیجه برسند و نظرشان را اعلام کنند، این گفت و گوها به اندازه ای طولانی نشود که رابطه دختر و پسر تبدیل به محبت بین آن دو شود.

گفت و گو در سطح خانواده ها هم می تواند پیرامون موضوعات زیر باشد:

1- رسوم، اعتقادات و فرهنگ خانوادگی

2- اطلاعات ارتباطی و نسبی (پیشینه خانوادگی، شغلی، علمی و ارتباطی)

3- اطلاعات اقتصادی و شرایط اقتصادی خانواده

4- کسب اطلاعات از دختر و پسر از خود خانواده ها

5- نگاه خانواده ها به فرزندشان

البته باید توجه داشت علاوه بر آنکه نباید به دختر و پسر فشار بیاوریم که فوراً به نتیجه برسند و نظرشان را اعلام کنند، این گفت و گوها به اندازه ای طولانی نشود که رابطه دختر و پسر تبدیل به محبت بین آن دو شود.

خواستگاری به سبک امروز

برای از میان برداشتن معایت خواستگاری سنتی و عمیق تر کردن آشنایی ها می توانید این توصیه ها را به کار بندید:

- آشنایی در قدم اول میان خانواده ها: بعضی از خانواده ها مقید به این هستند که در چند جلسه اول خواستگاری تنها خانواده ها با هم آشنا شوند. خانواده ها به همراه دختر و پسر با هم دیدارهایی دارند و نهایتاً نظر خانواده ها نسبت به ازدواج و وصلت این دو خانواده بیان می شود. اگر خانواده ها نظر مثبتی به این ازدواج داشتند، به دختر و پسر اجازه می دهند تا با رعایت اصول شرعی، اخلاقی و خانوادگی با هم ارتباط بیشتری داشته باشند و آشنایی شان از خصوصیات یکدیگر افزایش یابد. در نهایت بعد از یکی دو ماه، خانواده ها نظر دختر و پسر را می خواهند و اگر این دو خواهان ازدواج با هم بودند، مراسم بعدی برگزار می شود. این روش، به حد زیادی مشکلات شناخت را کاهش می دهد.

اول آشنایی، بعد خواستگاری

- ارائه نظرات به صورت مکتوب: یکی دیگر از راهکارها که خانواده ها می توانند برای جلوگیری از اتفاقات غیرقابل پیش بینی در باره مهریه استفاده کنند، ارائه نظرات به صورت مکتوب به خانواده مقابل، چند روز قبل از جلسه مهربران است. به عبارت دیگر، خانواده پسر هر آنچه در باره مهریه مدنظرشان است، به صورت کتبی به خانواده دختر اطلاع می دهند، این کار مزیت های زیادی دارد.

اولین مزیت آن است که تخلیه هیجانی خانواده ها قبل از جلسه مهربران اتفاق می افتد. افراد وقتی در خانواده خود هستند، هر حرفی را می توانند بزنند؛ در صورتی که اگر همین صحبت ها را بخواهند در برابر خانواده مقابل بزنند، این جلسه با تنش زیادی مواجه می شود و حتی می تواند آن را به هم بزند. بنابراین در جلسه مهربران دو خانواده با هیجانات همدیگر مواجه نمی شوند. مزیت دیگر آن است که همه افراد خانواده می توانند نظراتشان را بدون دغدغه بیان کنند و فردی نیست که بعداً بگوید به دلیل ملاخطه کاری و رودربایستی نتوانسته است نظرش را بیان کند.

شما در مذاکرات دیپلماتیک هم شاهد هستید که از قبل نظرات به یکدیگر منتقل می شود و بر سر جزییات بحث های زیادی می شود. اما هنگامی که مراسم رسمی مذاکرات انجام می شود، دو طرف بدون کوچک ترین تنشی با هم صحبت می کنند و به توافق می رسند.

- حضور افراد امین و مورد اعتماد: افرادی که در جلسه خواستگاری حضور می یابند می توانند خارج از خانواده اصلی هم باشند. مهم این است که این فرد مورد اعتماد دختر یا پسر و خانواده آنها باشد. وقتی این چنین باشد، حضور این فرد می تواند مفید باشد. البته بهتر است که در یکی دو جلسه اول خانواده اصلی حضور داشته باشند و در جلسات بعد که بحث ها جدی تر مطرح می شود، این افراد حضور یابند.

- مجبور نکردن دختر و پسر: نباید برای دختر و پسر فشار زمانی ایجاد کرد یا آنها را مجبور به پذیرش فرد مورد نظر کنیم. در صورتی که دختر یا پسر پس از گفت و گوهایی که با هم داشتند به یکدیگر علاقه یا کششی نداشتند، نباید آن ها را مجبور کنیم. البته توصیه به دختران و پسران این است که در تصمیم گیری عجله نکنند. اگر در جلسه اول از هم خوششان نیامد و از نظر دیگران شرایط مثبت بود، بهتر است به خود فرصتی بدهند تا یکی دو جلسه دیگر هم برگزار شود و صحبت ها و آشنایی های بیشتری ایجاد شود شاید با آشنایی های بیشتر، این علاقه و کشش ایجاد شود.

- برگزاری جلسات اول آشنایی در بیرون از خانه: در صورتی که خانواده دختر به هیچ وجه با پسر و خانواده او آشنایی ندارند و تدارک مجلس خواستگاری برای آنها مشکل است یا نگران حرف و حدیث های ناشی از رفت و آمد خواستگار هستند، می توانند جلسات اول آشنایی را در جایی غیر از منزل، مانند لابی یک هتل یا یک رستوران یا کافه خلوت، قرار دهند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.