تبیان، دستیار زندگی
دو میلیون و پانصد هزار سال پیش زمانی که انسان‌ها در غار زندگی می‌کردند، هر یک مسئولیتی پذیرفتند. مسئولیت مردها، شکار و مراقبت از غار در مقابل ...حمله دشمنان بود. این امر باعث شد تا نگاه مردها همیشه به دور باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد


دو میلیون و پانصد هزار سال پیش زمانی که انسان‌ها در غار زندگی می‌کردند، هر یک مسئولیتی پذیرفتند. مسئولیت مردها، شکار و مراقبت از غار در مقابل حمله دشمنان بود. این امر باعث شد تا نگاه مردها همیشه به دور باشد. زنان نیز مسئولیت مراقبت از کودکان و روشن نگه‌داشتن آتش را بر عهده گرفتند.

هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد

این وظایف باعث شد تا در نوع نگاه و عملکرد زن و مرد، تفاوت های عمیق ساختاری به وجود بیاید. تفاوت هایی که حتی امروز هم خیلی ها ساده از کنار آن می گذرند، آن را درک نمی کنند و یا دیگری را به خاطر داشتن این تفاوت ها سرزنش می کنند. اگر شما هم در شروع یک رابطه زناشویی هستید، این مطلب را بخوانید تا از همین ابتدای کار جلوی خیلی از سوء تفاهم ها و اختلاف ها گرفته شود.

تفاوت اول

دو میلیون و پانصد هزار سال پیش، مردها باید برای موفقیت در شکار فاصله خود با شکار، زاویه، قدرت پرتاب و... را محاسبه می‌کردند. این دقت آرام آرام باعث شد که در سمت راست مغز آن‌ها قابلیتی با عنوان "تجسم فضایی" شکل بگیرد. مردها بر طبق این قابلیت می‌توانند بدون اندازه‌گیری فاصله‌ها، اندازه‌ها را محاسبه کنند. این درحالی‌ست که تجسم فضایی یا اصلاً در خانم‌ها وجود ندارد یا بسیار کم است.

دو میلیون و پانصد هزار سال پیش، مردها باید برای موفقیت در شکار فاصله خود با شکار، زاویه، قدرت پرتاب و... را محاسبه می‌کردند. این دقت آرام آرام باعث شد که در سمت راست مغز آن‌ها قابلیتی با عنوان "تجسم فضایی" شکل بگیرد

مشکل: وجود همین قابلیت در مردان و عدم آن در زنان منجر به شکل‌گیری برخی مشکلات می‌شود. مثلاً زمانی‌که آقایان در حال رانندگی هستند، خانم‌ها مدام به آن‌ها تذکر می‌دهند که مراقب تصادف با موتور کناری یا ماشین روبه‌رویی باشند. معمولاً آقایان از این تذکرات ناراحت می‌شوند.

دلیل: خانم‌ها مدام تذکر می‌دهند، چون تجسم فضایی ندارند و نمی‌توانند به درستی فاصله‌ها را تشخیص دهند. از این رو مدام وحشت دارند که مبادا تصادف ‌کنند. مردها نیز ناراحت می‌شوند، زیرا گمان می‌کنند یا خانم‌ها قصد زیر سوال بردن آن‌ها را دارند و یا این‌که اصلاً به آن‌ها اطمینان ندارند.

هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد

تفاوت دوم

به پیام‌هایی که توسط حرکات صورت و اعضای بدن به دیگران منتقل می‌شود، «زبان بدن» ‌گویند. مثلاً کودکی که در حال صحبت، گوشش را می‌خاراند یعنی در حال دروغ گفتن است. خانم‌ها به صورت مادرزادی همه علائم زبان بدن را می‌دانند، ولی مردها این‌گونه نیستند. یعنی باید این زبان را بیاموزند.

مشکل: برخی از مشکلات زندگی به همین دلیل ایجاد می‌شود. مثلاً اگر روزی آقا از سرکار بیاید و مقداری بی‌حال یا تب‌دار باشد، خانم به سرعت و به وسیله زبان بدن متوجه می‌شود.

به همین دلیل سعی می‌کند با دادن نوشیدنی، قرص و... حال همسرش را بهتر کند. ولی اگر خانم تب بالایی هم داشته باشد، آقا متوجه نمی‌شود مگر آن‌که به وی گفته شود. همین امر باعث می‌شود که خانم‌ها احساس کنند که همسرشان توجهی به آن‌ها ندارند.

دلیل: آقایان زبان بدن نمی‌دانند. به همین دلیل نمی‌فهمند که همسرشان چه زمانی خوشحال است و چه زمانی ناراحت یا مریض. این‌ها اطلاعاتی‌ست که خانم‌ها باید به همسرشان بدهند.

مردها دیداری هستند در حالی‌که توجه خانم‌ها شنیداری است. یعنی آقایان برای این‌که متوجه صحبت‌های فرد مقابل شوند، باید حتماً به او نگاه کنند. اما خانم‌ها بدون نگاه کردن به فرد مقابل و فقط با شنیدن سخنان او، متوجه منظورش می‌شوند

تفاوت سوم

مردها دیداری هستند در حالی‌که توجه خانم‌ها شنیداری است. یعنی آقایان برای این‌که متوجه صحبت‌های فرد مقابل شوند، باید حتماً به او نگاه کنند. اما خانم‌ها بدون نگاه کردن به فرد مقابل و فقط با شنیدن سخنان او، متوجه منظورش می‌شوند. به همین دلیل است که آقایان با دیدن و خانم‌‌ها با شنیدن احساس علاقه بیشتری پیدا می کنند.

مشکل: عدم توجه به این تفاوت نیز عامل دیگر بسیاری از اختلافات زناشویی است. مثلاً اگر خانم‌ها در حین صحبت‌های همسرشان کاری انجام دهند یا به چیز دیگری نگاه کنند، آقایان به سرعت ناراحت می‌شوند؛ زیرا گمان می‌کنند که خانم‌ها هیچ توجهی به سخنان آن‌ها ندارند.

دلیل: خانم‌ها با شنیدن متوجه سخنان فرد مقابل می‌شوند نه با دیدن.

خانم‌ها قادرند که در یک زمان از هر دو نیمکره خود استفاده کنند یعنی در یک زمان هم کار تحلیلی می‌کنند و هم فعالیت احساسی. اما مردها این توانایی را ندارند. مردها زمانی‌که مشغول فعالیت در یک نیمکره هستند، نیمکره‌ی دیگرشان غیرفعال است

تفاوت چهارم

مغز به دو قسمت تقسیم می‌شود:

- بخش سمبولیک و تخیلی که مربوط به رویاها، خواب، حالات احساسی و رومانتیک و... فرد است و در سمت راست مغز قرار دارد.

- بخش استدلالی که در سمت چپ مغز قرار دارد. در این قسمت محاسبات ریاضی، تحلیلات، فرمان سخن گفتن و... شکل می‌گیرد.

خانم‌ها قادرند که در یک زمان از هر دو نیمکره خود استفاده کنند یعنی در یک زمان هم کار تحلیلی می‌کنند و هم فعالیت احساسی. اما مردها این توانایی را ندارند. مردها زمانی‌که مشغول فعالیت در یک نیمکره هستند، نیمکره‌ی دیگرشان غیرفعال است. مثلاً وقتی آقایی در حال محاسبات یا کارهای جدی منزل است نمی‌تواند به سرعت از این حالت خارج شده و به همسر خود محبت کند. خروج از یک نیمکره و ورود به نیمکره‌ی دیگر در آقایان حدود 20 الی 25 دقیقه به طول می‌انجامد.

مشکل: عدم درک این تفاوت نیز گاه باعث ناراحتی و اختلاف میان آن زوج ها می شود. به خصوص در اوایل آشنایی یا ازدواج که هنوز با این ویژگی ها آشنایی زیادی ندارند.

دلیل: مردها قادر نیستند که به سرعت از یک نیمکره به نیمکره‌ی دیگر بروند. خانم‌ها باید برای این‌کار به مردها بیشتر فرصت بدهند.

هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد

تفاوت پنجم

مردها از آن‌جهت که از ابتدای زندگی باید شکار می‌کردند، همیشه به دور ‌نگریسته‌اند. این امر آن‌ها را کم‌کم کل‌نگر کرد. زن‌ها نیز به خاطر توجه به نزدیک ( مراقبت از کودکان و آتش) جزءنگر شدند.

مشکل: از آن‌جا که آقایان کلی نگرند، بسیاری از مسائل را درک نمی‌کنند. مثلاً وقتی میهمانی به خانه می‌آید، آقایان نمی‌دانند که چه مقدارکار وجود دارد.

دلیل: آقایان همه چیز را کلی می‌بینند و به جزئیات توجهی ندارند. خانم‌ها باید به آن‌ها توضیح دهند و حتی قبل از آمدن میهمان‌ها کارها را یادداشت کرده و با همسرشان تقسیم کنند. در این صورت ناراحتی حاصل نمی‌شود.

تفاوت ششم

خانم‌ها معمولاً بلند بلند و درهم و برهم حرف می‌زنند ولی آقایان آهسته و منظم صحبت می‌کنند.

مشکل: گاه مردها زنان را به خاطر این ویژگی‌شان سرزنش می‌کنند.

دلیل: چون خانم‌ها فکرشان را در قالب سخن بیان می‌کنند، صحبت‌هایشان بی‌نظم است. در واقع خانم‌ها در حین فکر کردن سخن می‌گویند.

تفاوت هفتم

خانم‌ها معمولاً در لفافه سخن می‌گویند. مثلاً اگر زنی به همسرش بگوید شما هیچ وقت به من توجه نمی‌کنید، منظورش این است که من الان شدیداً به توجه شما نیاز دارم.

مشکل: مردها معمولاً به ظاهر سخن زن‌ها توجه می‌کنند، از این رو منظور آنان را در نمی‌یابند. زن‌ها هم گمان می‌کنند که درک نمی‌شوند. بنابراین مردها باید سعی کنند بیشتر در مورد صحبت‌های همسرشان فکر کنند و سریع واکنش نشان ندهند.

دلیل: خانم‌ها معمولاً در لفافه سخن می‌گویند.

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: کارگاه های آموزشی خانواده موفق، دکتر شاهین فرهنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.