تبیان، دستیار زندگی
جوان‌سازی صورت یکی از آرزوهایی است که بسیاری از افراد با رسیدن به سن میانسالی، آن را در میان داروها و جراحی‌ها جستجو می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست‌های صاف و اتو کشیده


جوان‌سازی صورت یکی از آرزوهایی است که بسیاری از افراد با رسیدن به سن میانسالی، آن را در میان داروها و جراحی‌ها جستجو می‌کنند، ولی نباید فراموش کرد که بسیاری از این روش‌ها می‌توانند برای فرد عوارضی را نیز در پی داشته باشند.


تزریق بوتاکس در پوست صورت

بهترین نتایج در روش‌های مختلف جوان سازی صورت، اعم از جراحی و غیر جراحی، زمانی حاصل می‌شود که متقاضی به چند جنبه توجه جدی داشته باشد.

اول آن که به نظر پزشک متخصص خود اعتماد کند، از اعمال نظرهای شخصی بپرهیزد، بر نوع خاصی از جوان‌سازی اصرار نکند و اجازه دهد تا پزشک با توجه به ویژگی‌های صورت او و به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، شیوه‌ای را که صلاح می‌داند در پیش بگیرد.

عدم افراط در این روش‌ها نیز بسیار مهم است؛ به عنوان مثال استفاده افراطی از بوتاکس و این که هنوز اثر بوتاکس قبلی از بین نرفته، دوباره در مقادیر زیاد تزریق شود، حالت دوز بیش از اندازه ایجاد می‌کند و عضلات مجاور صورت را فلج می‌سازد.

هیچ‌گاه نمی‌توان در روش‌های جوان‌سازی بدون جراحی، از یک روش خاص استفاده کرد، چرا که استفاده از یک شیوه نمی‌تواند اثر مطلوب داشته باشد، به‌عنوان مثال نمی‌توان به تمام صورت بوتاکس تزریق کرد، یا بالعکس از فیلر (حجم‌دهنده) بهره گرفت.

اغلب قسمت‌های بالایی صورت را با بوتاکس و قسمت‌های پایینی را با فیلر (حجم‌دهنده) ترمیم می‌کنند، چرا که بخش‌های پایینی صورت دارای اعصابی حساس‌تر است و اگر بخواهیم بوتاکس را به این مناطق تزریق کنیم، ابراز احساسات در چهره‌ی فرد مخدوش می‌شود

یکی از بهترین موارد استفاده از فیلرها، در خط خنده است که بین بینی و لب وجود دارد. بر حسب عمق خط خنده، مقدار فیلر مورد استفاده متفاوت است. اگر در خط خنده بیش از حد از فیلر استفاده کنیم، محل اتصال بینی به گوشه دهان، متورم شده و حالتی غیر طبیعی ایجاد می‌کند. در واقع در این روش، هدف کاهش عمق این خط است و نه برطرف کردن کامل آن.

در سنین کهولت از حجم لب‌ها کم می‌شود و برخی علاقه‌مند حجیم کردن لب خود می‌شوند که در این میان استفاده از فیلرهای غیرطبیعی باعث می‌شود تا حجم لب‌ها بسیار غیر طبیعی و زشت به نظر بیایند.

کاربرد فیلر (filler) در چین و چروک صورت

انتخاب و نحوه تزریق فیلر هم مثل بوتاکس از اهمیت بالایی برخوردار است ، فیلرها را به سه دسته مصنوعی، طبیعی و چربی تقسیم می‌کنند.

فیلرهای مصنوعی (از جنس سیلیکون، تفلون و پلی آکریل آمیدها) تا چند دهه قبل در بلوک شرق تولید می‌شدند و به علت ارزان بودنشان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند و چون این مواد در حجم بالایی تزریق می‌شدند باعث کشیدگی پوست می‌گشتند. از طرفی این مواد پس از مدتی در جای خود باقی نمانده و حرکت می‌کنند، به همین دلیل گاهی تبدیل به توده‌هایی آویزان در صورت افراد می‌شوند و ظاهری بسیار نازیبا ایجاد می‌کنند.

فیلرهای طبیعی با بافت بدن سازگار بوده و بسیار کم عارضه‌تر از فیلرهای مصنوعی هستند که با پیشرفت تکنولوژی، احتمال بروز حساسیت و آلرژی به آن، به حداقل رسیده است. بهترین این مواد هیالورونیک است که ماده بافت همبند بدن انسان است که اکثرا از مشتقات و ترکیبات آن استفاده می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده فیلرهای چربی بسیار بهتر از فیلرهای مصنوعی هستند.

کاربرد فیلرهای طبیعی بسیار ساده است و در ازای آن فیلرهای چربی، از شکم و جاهای دیگر بدن تهیه می‌شود، اما فقط برای چین و چروک‌های عمیق ماده خوبی به شمار می‌رود.

فیلرهای طبیعی برای انواع چین‌ها (سطحی و عمیق) کاربرد دارد و در نتیجه احتمال ناهمواری در این مواد بسیار کم است و از سویی برای برداشتن چربی باید بخش دیگری از بدن دستکاری شود که برای بیمار خوشایند نخواهد بود.

عمر فیلر از بوتاکس بیشتر است. بر حسب نوع فیلر و محل استفاده از آن، چهار تا هشت ماه امکان ماندگاری آن وجود دارد و اکثر افرادی که از فیلر استفاده می‌کنند، سال بعد برای تجدید آن مراجعه می‌کنند که معمولا در دفعات بعدی، مقدار فیلر کمتر شده و کم کم فواصل تزریق نگهدارنده بیشتر می‌شود، یعنی فرد در زمانی طولانی‌تر، به مقدار کمتری فیلر برای حفظ حالت قبل نیاز خواهد داشت.

جوان سازی صورت بدون مشورت با پزشک متخصص ممنوع

بسیاری از افراد به منظور جوان‌سازی پوست صورت خود، بدون هیچ‌گونه تحقیقی، پوست خود را به دست افراد غیرمتخصص می‌سپارند که نتیجه آن، گاه از برخی اعمال جراحی ناموفق، بدتر است. بنابراین بهتر است در اولین گام، از مهارت پزشکی فردی که خود را به دست او می‌سپارید اطمینان حاصل کنید و فریب تبلیغات ماهواره‌ای و افراد غیر متخصص را نخورید.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - دکتر محسن نراقی، متخصص پوست و مو و راینولوژیست

مطالب مرتبط :

عوارض آمپول زیبایی

اطلاعاتی درباره بوتاکس

زیبایی به زور آمپول

تحمل این همه درد برای چه؟

درمان چروک صورت با بوتاکس و ژل

تزریق ژل‌ های دائمی خطرناک است

عوامل پیری پوست کدامند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.