تبیان، دستیار زندگی
اسرائیلی ها در محاصره بحران قرار دارند، از مصر تا ترکیه و البته داستان به رسمیت شناخته شدن استقلال فلسطین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات تمام نشدنی اسراییل


اسرائیلی ها در محاصره بحران قرار دارند، از مصر تا ترکیه و البته داستان به رسمیت شناخته شدن استقلال فلسطین

اسراییل

هیچ چیز در سرزمین های اشغالی سرجای خودش نیست. البته شاید بتوان جمله را اینگونه کامل تر کرد که هیچ چیز در خاورمیانه بر روال سابق نمی چرخد. از ماه فوریه تاکنون خیزش های عمومی که غربی ها از آن با عنوان " بهار عربی " یاد می کنند، سکان بازی را در اختیار داشت و از چند هفته پیش تاکنون هم رهبرانی تلاش در سهم خواهی از تحولات منطقه دارند که هر کدام از فردای خود هم بیمناک هستند. در سیلاب حوادثی که در خاورمیانه به راه افتاد بیشترین ضربه را اسرائیل خورد. رژیمی که دوستی با رهبران کوتاه آمده عرب تنها سرمایه اش بود از فوریه تاکنون با تعجب به ماجراهای تونس تا لیبی نگاه می کند. ماجرا با آغاز خیزش های عمومی در مصر برای تل آویو نشین ها سخت تر هم شد. حسنی مبارک سه دهه در قدرت بود و در این سی سال بیش از آنکه به مطالبه های هموطنان خود وقعی نهد به ساز تل آویو نشین ها رقصید. توافقنامه دوستی با دولتمردان این رژیم امضا کرد و عرصه را بر فلسطینی های هم مذهب خود تنگ و تنگ تر کرد.

از روزی که نخستین تجمع مردم مصر در میدان تحریر قاهره بود تا کمتر از ده روز بعد از این تاریخ که مبارک با فشارهای مردمی و البته چراغ سبز امریکا رفتنی شد، اسرائیلی ها این میزان تغییر و تحول را باور نکردند. هر چه تل آویو نشین ها تلاش کردند سکوت کنند و در برابر ماجراهای مصر واکنشی از خود نشان ندهند اوضاع آنچنان بر آنها تحمیل شد که سکوت را دیگر جایز نبود. هنوز داغ ناآرامی های مصر و تغییر حاکمیت از دل اسرائیلی ها رخت نبسته نبود که گزارش سازمان ملل در خصوص ماجرای ناوگان آزادی غزه هم بر تنش میان تل آویو و آنکارا افزود. ترک ها نه فعال صلح طلب خود را در حمله سال گذشته سربازان اسرائیلی به ناوگانی که برای شکستن حصر غزه رفته بود از دست دادند و اکنون نخستین مطالبه رجب طیب اردوغان عذرخواهی اسرائیلی هاست. حرکتی که تل آویو از انجام آن سرباز می زند و همین اجتناب هر روز عرصه را بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم تنگ تر می کند.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو مطبوعاتی خود در حاشیه آغاز نشست همکاری‌های منطقه‌ خاورمیانه در تل‌آویو، گفت: به نظر من مرحله کنونی مرحله آسانی نیست و صادقانه اعلام می‌کنم تنها راه برقراری صلح دوری گزیدن از درگیری‌ و خشونت است.انقلاب‌های عربی نتایج چشمگیری را به همراه خواهد ‌داشت

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در چند سال اخیر تندترین موضع گیری ها را در قبال اسرائیل داشته پس از اولتیماتوم به دیپلمات های اسرائیلی برای ترک خاک ترکیه ، اعلام کرد که قصد دارد به نوار غزه سفر کند. اردوغان همچنین از وضع تحریم های جدی اقتصادی و سیاسی علیه این رژیم خبر داد: ترکیه تمام روابط تجاری و نظامی و نیز همکاری‌های خود را با اسرائیل در زمینه صنایع دفاعی به طور کامل به حالت تعلیق در‌آورده است.

وی در بخش های از سخنان امروز خود گفت: من احتمالا در جریان سفر چند روز آینده‌ام به مصر به نوار غزه نیز خواهم رفت اما هیچ طرح مشخصی برای این سفر وجود ندارد. من بعد از رایزنی‌هایی که با مصر داشتم، تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم.

بر تمام این مشکلات بین المللی پراکنده از مصر تا ترکیه باید عزم فلسطینی ها برای پایان دادن به انتظار و ارائه طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی به سازمان ملل متحد را هم اضافه کرد. حرکتی که مو بر اندام باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات امریکا هم راست کرده است. اوباما که با خوش بینی صرف برای پایان دادن به مناقشه خاورمیانه در نخستین دور ریاست جمهوری پا به کاخ سفید گذاشته بود شاید جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داده اما تاکنون موفق به عملی کردن این صلح نشده است.

نابودی اسراییل

رژیم راستگرایی که در تل آویو بر مسند قدرت نشسته از یک سو بنیامین نتانیاهو را بر راس دارد و از سوی دیگر هم آویگدور لیبرمن تندرو و افراطی را که سازش مخالفت با هرگونه مصالحه است. از چهره هایی نظیر لیبرمن و بی بی بعید نیست که در چند روز گذشته تندترین موضع گیری ها را نسبت به حوادث مختلف از طلب عذرخواهی ترکیه و اخراج سفیر تل آویو از آنکارا تا ماجرای به رسمیت شناخته شدن فلسطین از خود نشان دهند. نگاهی به موضع گیری ها و سخنان دولتمردان این رژیم در بیست و چهار ساعت گذشته نمایی از خشونت سیاسی است که این افراد حتی بر زبان نیز از ادای آن ابایی ندارند:

عباس به قدس بیاید، یا من به رام‌الله بروم و یا هر دو به بروکسل برویم!

در حالی که دولت آمریکا آخرین اقدامات را برای ممانعت از مراجعه طرف فلسطینی به سازمان ملل انجام می‌دهد بنیامین نتانیاهو خواهان مذاکره مستقیم با محمود عباس شد. به گزارش رادیو سوای آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با یوس لترمه، نخست‌وزیر بلژیک عنوان داشت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند به قدس بیاید یا من به رام‌الله بروم و یا هر دو به بروکسل برویم.

وی در ادامه افزود: متاسفم که رهبران فلسطین مذاکرات مستقیم را رد کردند و ترجیح می‌دهند به سازمان ملل مراجعه کنند، این اقدام بی‌نتیجه خواهد بود.

این سخنان نتانیاهو بعد از سخنان اخیر مسئولان فلسطینی مبنی بر مراجعه به سازمان ملل و اعلام تشکیل کشور فلسطین گفته شد.در همین حال منابع رژیم صهیونیستی از موضع اردن در قبال عدم تمایل این کشور برای مراجعه طرف فلسطینی به سازمان ملل استقبال کردند.این منابع در ادامه اعلام کردند که اردن به تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مراجعه به سازمان ملل هشدار داده و این اقدام را نقض حقوق آوارگان فلسطینی خوانده است.

این در حالی است که منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اعلام کردند که فلسطینی‌ها و اعراب خود را برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در سراسر جهان عرب در صورت استفاده دولت این کشور از وتو علیه درخواست طرف فلسطینی در سازمان ملل آماده می‌کنند.این منابع در ادامه افزودند: به محض آنکه آمریکا علیه این اقدام از وتو استفاده کند، مردم به سمت سفارتخانه‌های آمریکا حرکت می‌کنند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در چند سال اخیر تندترین موضع گیری ها را در قبال اسرائیل داشته پس از اولتیماتوم به دیپلمات های اسرائیلی برای ترک خاک ترکیه ، اعلام کرد که قصد دارد به نوار غزه سفر کند

تنها راه برقراری صلح، اجتناب از خشونت است!

شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی در این خصوص گفت: تصور نمی‌کنم مرحله کنونی مرحله راحتی باشد و ما باید ببینیم که با توجه به اوضاع کنونی چه کاری بهتر است که انجام دهیم.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو مطبوعاتی خود در حاشیه آغاز نشست همکاری‌های منطقه‌ خاورمیانه در تل‌آویو، گفت: به نظر من مرحله کنونی مرحله آسانی نیست و صادقانه اعلام می‌کنم تنها راه برقراری صلح دوری گزیدن از درگیری‌ و خشونت است. انقلاب‌های عربی نتایج چشمگیری را به همراه خواهد داشت.

رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: در حال حاضر بهترین گزینه برای اسرائیل مذاکره با فلسطین است چرا که فرصت برای این امر فراهم است. میان ما، اردن و مصر صلح برقرار است و این مساله برای ما حائز اهمیت است و شرایط حساس کنونی را به خوبی درک می‌کنیم.

از سوی دیگر، آیزنبرگ، فرمانده جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی در همایش مرکز پژوهش امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو مدعی شد: بعد از بهار ملت‌های عربی پیش‌بینی می‌کنیم که پاییز گروه‌های تندرو در راه است و احتمال درگیری‌ جنگ فراگیر در منطقه افزایش یافته است.

وی افزود: قدرت حزب‌الله لبنان روزبه‌روز در حال افزایش است و این حزب همچنان برای حمله به اسرائیل تمایل دارد و این در حالی است که روابط ما با ترکیه در حال حاضر تیره است و این امر باعث می‌شود ما به این نتیجه برسیم که در دراز مدت احتمال وقوع جنگ در منطقه افزایش خواهد یافت. دولت مصر نیز در پی افزایش عملیات تروریستی در این کشور قدرت خود را برای کنترل اوضاع در شبه جزیره سیناء از دست داده است.

بخش سیاست تبیان


منبع :خبرآنلاین/ سارا معصومی