تبیان، دستیار زندگی
دكتر امیر دانش‌زاده، نویسنده حوزه روانشناسی و متخصص ارتباطات عصب ـ كلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش اعتماد با مطالعه

دكتر امیر دانش‌زاده، نویسنده حوزه روانشناسی و متخصص ارتباطات عصب ـ كلامی (NLP):

افزایش اعتماد با مطالعه مناسب

یکی از فجایعی که در زندگی خانوادگی افراد یک جامعه و یا در ارتباطات افراد می‌تواند اتفاق بیفتد، منبعث از عنصر بی اعتمادی است.

زمانی که بی‌اعتمادی فضای خانه را می‌گیرد، مقدمات ارتباطات نادرست فراهم می‌شود و این شروع همان اتفاق بد بزرگ است. بی‌اعتمادی در بیشتر موارد از عملکرد یکی از افراد ایجاد می‌شود و جو صمیمانه خانواده را کاملا بهم می‌زند.

مطالب بسیاری درباره اعتماد و بی‌اعتمادی در كتاب‌های روانشناسی نوشته شده است. از جمله این موارد می‌توان به عوامل ایجاد بی‌اعتمادی اشاره كرد. برخی از این عوامل شامل دوری جستن از صداقت (دروغ گویی) کتمان کردن بعضی از موضوعات که به صورت عادت بدل شود، رفتارهای خاصی که متفاوت با منویات درونی شخص است، سکوت بیش از حد فرد در بیشتر مواقعی که انتظار سخن گفتن از او می‌رود، انزوا جستن از جمع، خود را تافته جدا بافته تصور کردن، احساس برتری نسبت به طرف مقابل و در نتیجه نداشتن مشارکت فکری با او، بدگمانی به مخاطب و او را همواره مقصر فرض کردن، حسادت به مخاطب و استفاده نکردن از قابیت‌های مشخص او و غرور و قدرت طلبی و لذت بردن از تسلط بر دیگران.

کسانی که این 10 مورد را دارا هستند، مطمئن باشند بذر بی‌اعتمادی را کاشته‌اند و در صورت بروز بی اعتمادی ادامه زندگی کاملا اجباری و از روی مصلحت است،  به تمام خانواده‌ها و عموم مردم توصیه می‌کنم خود را از این 10 مورد دور نگهدارند تا در گرداب بی‌اعتمادی گرفتار نشوند. یكی از روش‌های دور ماندن از انواع بی‌اعتمادی‌ها آگاهی از چگونگی و نحوه رفع آنهاست كه می‌تواند از طریق مطالعه كتاب‌های مناسب حوزه روانشناسی اعتماد صورت گیرد.

یكی از روش‌های دور ماندن از انواع بی‌اعتمادی‌ها آگاهی از چگونگی و نحوه رفع آنهاست كه می‌تواند از طریق مطالعه كتاب‌های مناسب حوزه روانشناسی اعتماد صورت گیرد.

مطالعه كتاب علاوه بر افزایش سطح تفكر خانواده‌ها، عاملی برای ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف اعضای خانواده خواهد شد. البته كتاب‌های روانشناسی با مقالات اینترنتی كه اصالتا غربی‌اند و مستقیم به فارسی بازگردانده می‌شود، نمی‌توانند برای فرهنگ و روحیات مردم ایران مناسب باشد، بنابراین برای استفاده از كتاب‌های این حوزه باید دقت كرد كه حتی استفاده از ترجمه‌های روانشناسی نیز برگردان صرف از زبانی دیگر به فارسی نباشد.

امیر دانش‌زاده

در بسیاری از این كتاب‌ها تاكید شده كه در صورت ایجاد بی‌اعتمادی، شرایط به گونه‌ای خواهد شد که برگرداندن اعتماد پیشین فوق‌العاده سخت و تقریبا امکان ناپذیر است، حتی اگر با تلاش فراوان بتوانیم اعتماد طرف مقابل را مجددا جذب کنیم، شرایط ایجاد شده به هیچ وجه چون گذشته نیست و هاله‌ای از بی‌اعتمادی همواره در فضا موجود است.

بیشتر مشکلات خانوادگی بین زن و شوهرها و مشکلاتی که در ارتباطات اجتماعی رخ می‌دهند، ناشی از بی‌اعتمادی است، بنابراین تلاش کنید نه تنها از مواردی که اشاره شد، دوری کنید، بلکه همواره در جهت اعتمادسازی حرکت کنید تا زندگی خانوادگی یا اجتماعی شما دچار لطمه نشود.

هنر یک ارتباط خوب و موفق در اعتمادسازی است و هنر یک مدیر موفق نیز در اعتماد سازی است، پس مدیریت خانواده و اجتماع نیاز به اعتماد سازی و اجتناب از ترویج بی‌اعتمادی دارد، ما فقط در سایه اعتماد به مخاطب است که می‌توانیم با او ارتباطی صمیمی و اساسی برقرار کنیم وگرنه هر نوع ارتباطی که در سایه بی‌اعتمادی ایجاد شده باشد، ارتباطی صوری و بی‌اساس است و هر لحظه باید انتظار قطع آن ارتباط را داشته باشیم و کلام آخر این که نجات ما در گرو اجتناب از فضاهای بی‌اعتمادی است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:خبرگزاری کتاب ایران