تبیان، دستیار زندگی
اسپیدبال در سال 1961 از سوی محمدعلی لطفی در مصر اختراع شد. ابتدا این ورزش روشی بود برای آموزش بازی کنان مبتدی تنیس و بعد ورزشی برای سرگرمی و خوش گذرانی نزد مردم مصر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسپیدبال چیست؟

اسپیدبال چیست؟

اسپیدبال در سال 1961 از سوی محمدعلی لطفی در مصر اختراع شد. ابتدا این ورزش روشی بود برای آموزش بازی کنان مبتدی تنیس و بعد ورزشی برای سرگرمی و خوش گذرانی نزد مردم مصر شد.

از آن جایی که این ورزش هواداران و علاقه مندان زیادی را در سراسر جهان به طرف خود کشاند در سال 1984 فدراسیون بین المللی اسپیدبال با هم کاری کشورهای مصر، فرانشه و ژاپن به عنوان یک ورزش مستقل شروع به کار کرد.

وسایل اسپیدبال

یک راکت اسپیدبال. توپی که با یک طناب به قرقره ای که روی پایه ای متصل است. زمین این بازی به شکل دایره و دارای شعاع 60 سانتی متر است.

مسابقه های جهانی این ورزش هر دو سال یک بار به سه روش انجام می شود

1.سوپر انفرادی

2.مسابقه ی تک نفره

3.مسابقه ی دو نفره

این مسابقه هم به صورت دخترانه و هم پسرانه در سنین 8 تا 16 سال و تمامی سنین برگزار می شود.

سوپر انفرادی

این ورزش به صورت انفرادی و با دو راکت انجام می شود. به این صورت که ابتدا با راکت دست راست ضربه ای زده شده، بعد از یک چرخش در شعاع 60 سانتی متری، بلافاصله با راکت دست چپ پاسخ ضربه داده می شود. برای گروه سنی زیر 16 سال زمان بازی 30 ثانیه و برای سنین بالای 16 یک دقیقه است و بعد از پایان زمان بازی داور تعداد ضربه های زده شده را به عنوان نمره ی نهایی ثبت می کند.

مسابقه ی تک نفره

در این ورزش از مسابقه دو بازیکن در مقابل یکدیگر بازی می کنند. زننده ی سرویس اول با شیر یا خط انتخاب می شود. با شروع ضربه از سوی زننده ی اول مسابقه، بازیکن مقابل باید در جواب ضربه ای به توپ وارد کند؛ و اگر موفق به این کار نشود 1 امتیاز را واگذار می کند. هر نیمه ی این بازی 10 امتیاز دارد و هر کس دو نیمه از این بازی را به نفع خود به اتمام برساند برنده ی مسابقه می شود. بعد از هر 5 امتیاز بازی کنان جاهای خود را عوض می کنند. زمان استراحت در بین هر نیمه حداکثر 1 دقیقه است، و در هر نیمه مربی یا بازیکنان می توانند یک بار تقاضای 30 ثانیه استراحت داشته باشند.

مسابقه ی دو نفره

مسابقه ی دو نفره همانند مسابقه ی تک نفره است با این تفاوت که در مسابقه ی دو نفره هر تیم از دو بازیکن تشکیل شده است که می تواند 2 نفر مرد و یا دو نفر زن باشد و یا یک مرد و یک زن.

همان طور که در اول متن اشاره شد این ورزش روز به روز طرفداران زیادی را به خود جذب کرد، از همین رو کشورهای زیادی به عضویت فدراسیون اسپیدبال درآمدند که به آن ها اشاره می کنیم:

کشورهای عضو

اتریش، نیجریه، هند، عراق، سودان، لبنان، اردن،، کویت، اسلواکی، سوریه، جمهوری یمن، فلسطین، دانمارک، عربستان، امارات متحده عربی، کومور، پاکستان، سنگال، اسلوونی، بحرین، افغانستان.

چهره ی شاخص این رشته کسی نیست جز نبیل عادل امام بازیکن تیم ملی مصر که 12 عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه ی خود دارد.

اسپیدبال در ایران

متاسفانه این ورزش در ایران هیچ جایگاهی ندارد. امیدواریم به زودی شاهد این نوع ورزش در کشور عزیزمان باشیم.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:سلام بچه ها

مطالب مرتبط:

از استخوان هایتان چه می دانید؟

گرما و انرژی خورشید

ستاره ات چه رنگی است

کوه ها آب می روند

در سر شما چه می گذرد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.