«صبح شبنشینان» در روز پرستار
فیلم تلویزیونی «صبح شبنشینان» عصر جمعه ـ 12 خرداد ماه ـ همزمان با روز پرستار از شبكهی اول سیما پخش شد.
حمید سبزواری ـ كارگردان این فیلم ـ ساختار دراماتیك فیلم تلویزیونی «صبح شبنشینان» را خاص دانست و افزود: در این فیلم سعی كردیم مشكلاتی را كه این روزها پرستاران با آن دست به گریبان هستند به تصویر بكشیم و در این راه از آزادی عمل برخوردار بودیم.
كارگردان «صبح شب نشینان» این فیلم را یك ملودرام اجتماعی خواند كه از درون مایههای طنز نیز برخوردار است.
وی ادامه داد: در این فیلم سعی كردهایم تا زبان سینما را در قالب تلویزیون به تصویر بكشیم و برای نیل به این هدف دكوپاژ، میزانسن، ریتم و مونتاژ تا حد زیادی به ساختار سینما نزدیك است.
سبزواری «صبح شبنشینان» را فیلمی پرلوكیشن و پر بازیگر دانست و افزود: 50 درصد این فیلم در اتاقها و بخشهای مختلف سه بیمارستان تصویربرداری شده است.
مسوول بیمارستان (متعلق به نیروی دریایی) كه همكاری بسیار خوبی با ما داشتند و در هر بخشی از بیمارستان كه میخواستیم تصویربرداری كنیم به ما آزادی عمل كامل میدادند.
كارگردان «صبح شب نشینان» دربارهی لزوم استفاده از مشاور پزشكی در این فیلم گفت: در این فیلم مشاورانی از همان بیمارستانهایی كه در آنها تصویربرداری داشتیم ما را راهنمایی میكردند.
شخصیت اصلی فیلم ما پرستاری بود كه یكسری دیالوگهای فنی داشت و كارهای پزشكی انجام میداد كه مشاور باید ما را راهنمایی میكرد كه این كارها چگونه باید انجام شود. مصدومهای مختلفی به بیمارستان آورده میشوند كه هر كدام در بدو ورود به بخش خاص منتقل میشوند و مشاور در این مساله نیز باید ما را كمك میكرد. كادر پزشكی بیمارستان از این كه در فیلمهای دیگر به این مسایل توجه نمیشود تعجب میكردند.
سبزواری از اصغر عبداللهی به عنوان نویسنده فیلم «صبح شبنشینان» نام برد و فیلمنامه این اثر را شخصیت محور دانست.
وی درباره شخصیت اصلی این فیلم گفت: زهره پرستاری است كه اعتماد به نفس بالایی دارد و گرایشات انسانی و اخلاقی در او بالاست. وی به پرستاری تنها به عنوان شغل و وظیفه نگاه نمیكند و در این كار مسوولیتهای اجتماعی و انسانی را نیز سهیم میداند.
با این طرز تفكر زهره با مسایل شخصیاش دچار تعارض شده و درگیر اتفاقات جالبی میشود.
لینک: