تبیان، دستیار زندگی
تنها 9 روز به جام ملت‌های آسیا باقی‌مانده و ملی پوشان این روزها را در اندیشه قهرمانی سپری می‌كنند. بسكتبالیست‌های ایرانی باید پرواز كنند و در كشور رقیب جام را بالای سر ببرند. هدف المپیك لندن و رقیب تیم‌هایی آسیایی است، هیچ جای نگرانی وجود ندارد و همه آماد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرش آسمانخراش ها برای المپیک لندن


تنها 9 روز به جام ملت‌های آسیا باقی‌مانده و ملی پوشان این روزها را در اندیشه قهرمانی سپری می‌كنند. بسكتبالیست‌های ایرانی باید پرواز كنند و در كشور رقیب جام را بالای سر ببرند. هدف المپیك لندن و رقیب تیم‌هایی آسیایی است، هیچ جای نگرانی وجود ندارد و همه آماده قهرمانی هستند.


تیم ملی بسکتبال ایران

آخرین روزهای باقی‌مانده به رقابت‌های بسكتبال‌ قهرمانی آسیا در حال سپری شدن هستند و سربازان بسكتبالیست ایران خود را برای دفاع از عنوان قهرمانی خود آماده می‌كنند تا بالا بردن جام قهرمانی در خانه حریف بلیت لندن را نیز بگیرند. شاید خیلی‌ها راه را آسان می‌دانند، اما مطمئنا دشوار بودن رسیدن به این هدف بزرگ برای بسكتبالی كه در روزهای اخیر حتی برای برپایی یك تمرین باید تمرین دیگر تیم‌های ملی را تعطیل می‌كرد بر كسی پوشیده نیست.

تیم ملی بسكتبال‌ ایران پس از دو قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، سه قهرمانی در جام «ویلیام جونز» و سابقه حضور در المپیك و جام جهانی امروز به عنوان تیمی شناخته می‌شود كه در آسیا نام و آوازه‌اش لرزه به تنه حریفانی همچون چین و لبنان می‌اندازد. این تیم كاری با بسكتبال‌ آسیا كرد كه سرمربی چین اعتراف به تحقیر برابر ایران كند.

جامعه ورزشی ایران توقعی جز قهرمانی از بسكتبال‌ ندارد، اما كسی به توقع این رشته ورزشی نیز توجهی كرده است؟ بسكتبال‌ پایه ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و پس از این كه نوجوانان در غرب آسیا در بین چهار تیم سوم شدند. این وضعیت آشكار شد، اما مهم‌ترین مساله امروز بسكتبال‌ ایران دفاع از عنوان قهرمانی در خانه اصلی‌ترین حریف است.

چین به عنوان پر افتخارترین تیم بسكتبال‌ آسیا در سال‌های اخیر اعتبارش را در سایه سنگین ایران می‌بیند كه با نسل طلایی‌اش با رهبری كاپیتان صمد عزم را جزم كرده و كمربند غیرت را بسته و در قاره كهن به سمت شرق دور حركت می‌كند. شاهزادگان پارسی قصد دارند كاری كنند كارستان. سربازان ایرانی برای فتح دیوار چین عازم سرزمین چشم بادامی‌ها می‌شوند.

ایران روز حركتش را جمعه اعلام كرده تا در روزی كه همه استراحت می‌كنند بسكتبالیست‌های ایران برای بالا بردن پرچم سه رنگ ایران عازم كشور سرخ شوند

تیم بسكتبال ایران كه در ماه‌های اخیر فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته‌، جدا از هر انگیزه دیگری تنها به دنبال اثبات شایستگی‌هایشان هستند. صمد نیكخواه بهرامی، مهدی كامرانی، حامد حدادی و تمامی ملی‌پوشان این روزها به دنبال تمام كردن حرف‌های دیگران هستند.

ایران روز حركتش را جمعه اعلام كرده تا در روزی كه همه استراحت می‌كنند بسكتبالیست‌های ایران برای بالا بردن پرچم سه رنگ ایران عازم كشور سرخ شوند.

بسكتبال دوستان هیجان زیادی به همراه نگرانی دارند اما امید در اردوی بسكتبال‌ موج می‌زند. با هر بازیكنی كه صحبت می‌كنیم در ابتدا خنده‌ای شیطنت آمیز تحویل می‌دهد و می‌گوید خدا را شكر، خوشبختانه در بهترین شرایط هستیم. همه ملی پوشان آمادگی تیمی را مناسب ارزیابی می‌كنند و معتقد هستند با حضور كامل كاپیتان صمد ایران هیچ مشكلی ندارد.

دیدار ایران - بسکتبال

البته ملی پوشان حریف‌های آسیایی را دست كم نمی‌گیرند و با تمركز كامل شناختشان را از نحوه بسكتبال‌ آن‌ها كامل می‌كنند. آرن داوودی بازیكنی است كه اعتقاد دارد اگر تزلزل داشته باشند احتمال شكست نیز وجود خواهد داشت: "در آسیا دو نوع حریف داریم. بسكتبال‌ سرعتی و فیزیكی كه در شرق و غرب آسیا هستند. خوشبختانه ایران هم بازیكنان سرعتی دارد و هم بازیكنان فیزیكی كه می‌توانند برابر هر تیمی به بهترین شكل حاضر شوند."

صحبت‌های داوودی با حرف‌های محكم جواد داوری كامل می‌شود. بازیكن پست دو تیم ملی تمامی حریفان ایران را قدرتمند می‌داند، اما ایران را قدرت بلامنازع بسكتبال‌ آسیا معرفی می‌كند: "شاید تمامی تیم‌ها هزینه‌های زیادی انجام داده باشند كه در قهرمانی آسیا سكو بگیرند، شاید تمام حریفان برابر ایران انگیزه برد داشته باشند، اما هدف ما المپیك است و برای رسیدن به آن تمامی موانع را از سر را بر می‌داریم."

وقتی صحبت از هزینه می‌شود بازیكنان تبعه آمریكایی كانون توجه قرار می‌گیرند. لبنان و قطر پرچمدار استفاده از بازیكنان آمریكایی هستند، اما این ویروس به بسكتبال‌ شرق نیز سرایت كرده و حالا ژاپن، كره و فیلیپین نیز به دنبال به خدمت گرفتن بسكتبالیست‌های فیزیكی آمریكا هستند.

وقتی حضور بازیكنان تبعه به گوش می‌رسد، نگرانی نیز زیاد می‌شود اما در تیم ملی این نگرانی وجود ندارد. ملی پوشان برای این مانع نیز پاسخ‌های دندان شكنی دارند. سعید داورپناه كه دیرتر از هم تیمی‌هایش به تركیب اضافه شد تعصب و غیرت ایرانی را برای شكست این حریفان كافی می‌بینند: "تیم‌های شرقی نیز به سمت بازیكنان خارجی و البته آمریكایی رفته‌اند، اما این بازیكنان برای پول بازی می‌كنند و اگر اتفاقی در تیمشان بیفتد همه چیز را فراموش می‌كنند. ما برای ایران مبارزه می‌كنیم و با تمام توان مبارزه خواهیم كرد."

وقتی در سه بازی نخست جام «ویلیام جونز» تیم ملی شكست خورد موج بزرگ انتقادها به سمت ملی پوشان رفت تا آن‌ها را وادار كند، پس از قهرمانی در رختكن عكس یادگاری بگیرند و جام را به "كوتاه نظران" تقدیم كنند. همین عكس با پیام تصویری‌اش ثابت می‌كند كه ملی پوشان در «ووهان» به دنبال اثبات قدرت خود هستند تا به همه نشان دهند كه قهرمانی در آسیا مزد زحمت‌های خودشان است و نه هیچ كس دیگر.

امروز آخرین تمرین تیم ملی پیش از اعزام به چین است و 12 سرباز اعزامی معرفی خواهند شد. ملی پوشان باید دو روز كنار خانواده‌ باشند و پس از آن پرواز كنند به خاور دور. جایی كه چشم تمام ایرانی‌ها از بیست و چهارم شهریور به ساق‌های قدرتمند ملی‌پوشان است

در همین روزهای باقی‌مانده هر روز خبرهای بدی از چین به گوش می‌رسید، اما كسی به این اخبار اعتنایی نداشت. ماتیچ كه خود را بی‌اطلاع از حریف اصلی‌اش نشان می‌دهد، تاكیدش به دغدغه‌های خودش است. پست چهار و تنها بودن اوشین ساهاكیان یكی از نگرانی‌های سرمربی صرب بود كه حالا با آمدن ارسلان كاظمی این نگرانی نیز در خاك مدفون شد. شاید آمدن ارسلان شوك منفی مصدومیت سامان را خنثی كند تا ملی پوشان چند روز باقی‌مانده را با خیالی آسوده تر بگذارنند.

ارسلان كاظمی وقتی به ایران آمد خوشحال بود، تلفنش چند زنگ بیشتر نخورد كه صدای لهجه‌دارش از پشت تلفن شنیده شد. تاكید می‌كرد كه می‌خواهد در جام ملت‌ها باشد. حتی هفته آخری كه در ایران بود، به خبرنگار ایسنا گفت: "احتمال زیادی داشت كه در جام ملت‌ها باشم، اما چون ویزای آمریكایم با تاخیر صادر شده نگران هستم." اما او اجازه نداد تا این حرف رسانه‌ای شود تا امید حضورش در تیم ملی زنده بماند. با بازگشت به آمریكا حضورش در جام ملت‌ها را تایید و آرزو كرد تا بتواند در قهرمانی ایران سهم داشته باشد.

امروز آخرین تمرین تیم ملی پیش از اعزام به چین است و 12 سرباز اعزامی معرفی خواهند شد. ملی پوشان باید دو روز كنار خانواده‌ باشند و پس از آن پرواز كنند به خاور دور. جایی كه چشم تمام ایرانی‌ها از بیست و چهارم شهریور به ساق‌های قدرتمند ملی‌پوشان است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا