تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب‌های «الگوبرداری علوم از طبیعت» و «معجزه‌ی آفرینش انسان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسب دانش از موجودات زنده


معرفی کتاب‌های «الگوبرداری علوم از طبیعت» و «معجزه‌ی آفرینش انسان» .


الگوبرداری علوم از طبیعت
الگوبرداری علوم از طبیعت

زیست تقلیدی: الگوبرداری علوم از طبیعت

راهی به سوی خداشناسی

نویسنده: هارون یحیی

مترجم: علیرضا عیاری

ناشر: موسسه فرهنگی منادی تربیت

196 صفحه- مصور (رنگی).

قیمت: 5000 تومان

درباره کتاب:

دانشمندان همواره از ساختارها و سیستم‌های بی‌نظیری که در طبیعت کشف می‌شوند، شگفت‌زده شده‌اند. و شگفتی خود را از طریق مورد تقلید قرار‌دادن این ساختارها برای ایجاد تکنولوژی‌هایی در جهت منافع انسان‌ها ابراز داشته‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که سیستم‌های بی‌نقص و تکنیک‌های خارق‌العاده‌ای که در طبیعت به کار می‌روند، بسیار بهتر و برتر از دانش و قابلیت‌های خود آن‌ها، قادر به ارائه راه‌حل‌های بی‌نظیر برای مشکلات موجود هستند. بنابراین، آن‌ها در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها، آن جا که پس از سال‌ها تلاش، نتوانسته‌اند به راه‌حلی برای مشکلات دست یابند، به طرح‌های طبیعی متوسل می‌شوند. و از این طریق، توانسته‌اند در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت، نتایجی موفقیت آمیز را ارائه دهند. به علاوه، اقدام دانشمندان در تقلید از طبیعت، به صرفه‌جویی دردوره‌های قابل توجهی از زمان و کار کمک کرده و سبب شده است منابع مادی به طور موثرتری مورد استفاده قرار گیرد.

این رویکرد به پیدایش شاخه جدیدی از علم منجر شده است: دانش تقلید از موجودات زنده (زیست تقلیدی) که به معنای تقلید از موجودات زنده در طبیعت می‌باشد.

در پرتو دانش زیست تقلیدی شاخه علمی جدید دیگری نیز ظهور یافته است: تقلید رفتار زیستی با علم همانند‌سازی رفتار موجودات زنده.

تکنولوژی‌های در حال توسعه امروز یک به یک، در حال آشکار ساختن معجزات خلقت هستند؛ و دانش زیست تقلیدی تنها یکی از حوزه‌هایی است که طرح‌ها خارق العاده موجودات زنده را جهت استفاده به عنوان الگو، در خدمت نوع بشر قرار می‌دهد.

تنها خداست که سیستم‌های کامل و بی‌نظیر را در تمامی موجودات زنده خلق کرده و اوست که همه چیز را بدون نقص آفریده است. آن ها که از پذیرش این واقعیت سرباز می‌زنند، اندوهی جبران ناپذیر را در روز جزا متحمل خواهند شد.

این کتاب در ده فصل و یک نتیجه گیری تدوین یافته که فصل‌های این کتاب بدین قرارند: فصل اول: مواد باهوش، فصل دوم: طراحی در گیاهان و دانش زیست تقلیدی، فصل سوم: گیربکس‌ها (جعبه دنده) و موتور‌های جت در طبیعت، فصل چهارم: استفاده از امواج و ارتعاشات، فصل پنجم: موجودات زنده و تکنولوژی پرواز، فصل ششم: آنچه ما می‌توانیم از حیوانات بیاموزیم، فصل هفتم: برتری اعضا بدن نسبت به فن آوری‌های امروز، فصل هشتم: زیست تقلیدی و هنر معماری، فصل نهم: روبات‌ها به عنوان جایگزینی برای موجودات زنده و فصل آخر تکنولوژی طبیعت.

معجزه‌ی آفرینش انسان
معجزه‌ی آفرینش انسان

راهی به سوی خداشناسی

نویسنده: هارون یحیی

مترجم: علیرضا عیاری

ناشر: موسسه فرهنگی منادی تربیت

272 صفحه؛ مصور (رنگی).

قیمت: 6000 تومان

درباره کتاب:

هدف از تالیف این کتاب، صرفا ارائه‌ی اطلاعات زیست‌شناسی درمورد بدن انسان نیست. هدف از بیان مقایسه ها و مثال های جالب، داستان های شگفت انگیز و اطلاعات کامل این کتاب از بین بردن هرگونه برداشت نادرست در مورد اتفاقات شگفت‌انگیزی است که در هر لحظه در بدن رخ می‌دهند.

برای رسیدن به این هدف، به هنگام مطالعه‌ی این کتاب تصور کنید که در بدنتان سفر می کنید، سفری که در آن شگفتی‌ های باور نکردنی در انتظارتان است. در این سفر کوتاه شاهد حوادث معجزه آسایی خواهید بود که از زمانی که متولد شده‌اید، در زیر سطح پوست و در تمام قسمت های بدنتان رخ می‌دهد.

ارزیابی و توجه به حوادثی که در این محیط کوچک رخ می‌دهند حائز اهمیت است چون هر کسی که به اهمیت این موضوع پی ببرد قدم اول به سوی آزادی از یک توهم بزرگ را برداشته است.

این کتاب در بخش‌هایی تحت عناوین سیستم گردش خون، سیستم دفع، ارتباط بی‌نظیر در بدن، تهویه‌ی هوای داخلی، یک ساختار مقاوم و نیروگاه‌های بدن تدوین یافته است.

کسانی که به این جزئیات پی می‌برند می‌فهمند که دنیای کوچک بدن آن‌ها، دارای خالق است و اطلاعاتی که در این کتاب می‌خوانند راهنمایی برای آشنایی با این خالق است. هر کسی که به نظم سیستم‌های بدن، خلقت بی نظیر آن ها در تمام جوانب پی می برد متوجه می شود که کسی که دارای قدرت و خرد برتر است باید این بدن را خلق کرده باشد.

***

نویسنده‌ی این کتاب‌ها با نام مستعار «هارون یحیی»  در سال 1956 در آنکارا متولد شد. او از سال 1980، کتاب‌های بسیاری را در موضوعات سیاسی، دینی و علمی منتشر کرد. تمامی آثار این مولف، حول یک هدف تمرکز می‌یابد: «ابلاغ پیام قرآن کریم به مردم و تشویق آن‌ها به اندیشیدن درباره‌ی موضوعاتی همچون وجود خداوند، وحدانیت او و آخرت و نشان دادن ضعف و کهنگی اصول و فعالیت‌های بازدارنده‌ی سیستم‌های خدا‌نشناس.»

تمام مطالب دربرگیرنده‌ی آیات خداوند به طریقی شرح داده می‌شوند که جایی برای شک یا سوالی در ذهن خواننده نماند. سبک صادق، ساده و روان بکار رفته اطمینان می‌بخشد که هر فرد از هر سن یا گروه اجتماعی که باشد می‌تواند به سادگی این کتب را بفهمد.

زهره سمیعی

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منبع: کتاب «الگوبرداری علوم از طبیعت»