تبیان، دستیار زندگی
پیرمرد واقعا پیر شده است. او نام ستاره‌های تیمش در مقدماتی جام جهانی 2002 را فراموش كرده. حتی نام جواد نكونام را كه به او میدان داد تا ستاره شود. البته «میرو» همیشه كنارش است و اگر جایی حافظه 76 ساله «چیرو» قد نداد، زود به پدرش كمك می‌كند. البته فراموش كر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های بلاژویچ از فوتبال ایران


پیرمرد واقعا پیر شده است. او نام ستاره‌های تیمش در مقدماتی جام جهانی 2002 را فراموش كرده. حتی نام جواد نكونام را كه به او میدان داد تا ستاره شود. البته «میرو» همیشه كنارش است و اگر جایی حافظه 76 ساله «چیرو» قد نداد، زود به پدرش كمك می‌كند. البته فراموش كردن اسم‌ها دلیل نمی‌شود كه مرد كروات را ناكارآمد تلقی كرد. كوله باری از تجربه به همراه این مرد به كرمان آمده است و البته انگیزه زیاد و روحیه همیشگی پیروزی.


بلاژویچ

صحبت از میروسلاو بلاژویچ است. مردی كه ایران را به جام جهانی نبرد، اما دستیارش كارش را تكمیل كرد. "چیرو" در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا درباره موضوع‌های مختلفی حرف زد، از بازگشتش به ایران تا حضور كارلوس كی‌روش در تیم ملی.

* از مس شروع كنیم. از بازی تیم تان مقابل یك تیم دسته اولی مثل مس رفسنجان راضی بودید؟

نه. اصلا از بازی تیم راضی نبودم. البته امیدوارم كه این وضع بهتر شود، اما متاسفانه فكر نمی‌كردم پس از گذشت پنج هفته از لیگ بازیكنان مس آنقدر ناهماهنگ باشند، تصور من این بود كه تیم هماهنگ است.

* دلیل این موضوع چه چیزی است؟ عملكرد و ضعیف مربی قبل؟

نه. من هیچ موقع نمی‌توانم بگویم كه یك نفر بد كار كرده است. اما هرگز فكر نمی‌كردم وضعیت این گونه باشد، فكر می‌كردم خوب كار كرده‌اند و تمرین‌های خوبی داشته‌اند. البته این تیم در بازی امروز به لحاظ فیزیكی و بدنی در وضعیت خوبی قرار داشت. فكر می‌كنم مربی قبلی واقعا بدشانس بود و در پنج بازی تنها یك امتیاز گرفت.

* صمد مرفاوی را می‌شناختید؟

(كمی فكر می‌كند) نه. متاسفانه او را نمی‌شناسم.

* با توجه به شرایط فعلی مس كه از 15 امتیاز ممكن تنها یك امتیاز گرفته، چقدر امید دارید كه تیم تان را از ته جدول جدا كنید؟

بازی‌های لیگ تازه شروع شده و تنها پنج هفته از آن گذشته است. همه چیز می‌تواند تغییر كند. به هر حال اتفاقی است كه افتاده و من كاری نمی توانم بكنم. اما احساس می‌كنم در هفته‌های آینده لیگ شانس خوبی برای جدا شدن از قعر جدول داشته باشیم و به تدریج خودمان را به رتبه‌های بالایی نزدیك كنیم. من برای آمدن به مس خیلی تحقیق كردم و به آینده این تیم امیدوارم. فكر می‌كنم در هفته‌های گذشته تیم تمركز كافی را نداشته و ما در این روزها سعی می‌كنیم كه بیشتر بر روی فكر بازیكنان كار كنیم. امیدوارم روز به روز شرایطتمان بهتر شود. ما پس از بازی با داماش یك اردوی چهار روزه در كردان كرج خواهیم داشت و پس از آن اردو می‌توانیم شاهد هماهنگی بیشتر تیم باشیم.

اصلا از بازی تیم راضی نبودم. البته امیدوارم كه این وضع بهتر شود، اما متاسفانه فكر نمی‌كردم پس از گذشت پنج هفته از لیگ بازیكنان مس آنقدر ناهماهنگ باشند، تصور من این بود كه تیم هماهنگ است.

* در بازی با مس رفسنجان برخورد قاطعانه‌ای با میلاد فخرالدینی بازیكن مس داشتید و به او گفتید از زمین بازی بیرون بیاید، آیا می‌خواهید با این برخوردها از بازیكنان زهر چشم بگیرید؟

من همیشه طور قاطع و محكم بوده‌ام و نمی‌خواهم چیزی را نشان دهم. اصلا دوست ندارم بازیكنم یك كار غیر ورزشی انجام دهد.

* مس در پنج هفته پیش رو پنج دیدار سخت با داماش، سایپا، سپاهان، تراكتورسازی و پرسپولیس دارد. چه برنامه‌ای برای این بازی‌ها دارید؟

بله. خودم می‌دانم كه چه بازی‌های سختی داریم و خیلی ناراحتم كه چرا وضعیت تیم در هفته پنجم این گونه است. از چهار بازی آینده ما سه بازی خارج از خانه است و این واقعا كار ما را دشوار می‌كند. برنامه من در این چند هفته این است كه نخست به تیم نظم بدهم و بازیكنان را در شرایط مطلوب قرار دهیم و سپس به تركیب اصلی تیم برسم. امیدوارم به تركیبی برسم كه بهتر از تركیب قبلی تیم باشد و نتیجه‌ بخش باشد، در جلسه‌ای كه با كادر فنی‌ام داشتم وضعیت تیم را بررسی كردیم. به آن‌ها گفتم كه ما واقعا در شرایط حساسی هستیم. ما همه یك تیم هستیم و باید خود را متعهد بدانیم كه هر چه زودتر از این وضعیت بدی كه در آن هستیم بیرون بیاییم.

بلاژویچ

* فكر می كردید پس از تقریبا 10 سال به عنوان یك مربی باشگاهی به ایران بازگردید؟

من مطمئن بودم كه به ایران بر می‌گردم. برای این كه خودم ایران را دوست داشتم و می‌خواستم به این كشور برگردم. من در ایران خیلی راحتم و هیچ مشكلی ندارم. حتی در كرواسی من را «ایرانی» صدا می‌زنند.

* در این مدتی كه نبودید فوتبال ایران را هم دنبال می‌كردید؟

بله. از طریق دوستان و همكارانم و به ویژه‌ «برانكو» درباره فوتبال ایران سوال می‌كردم و پیگیر آخرین اتفاقات لیگ‌تان بودم. البته زمانی كه سرمربی بوسنی و هرزگوین بودم یك بار با تیم ملی ایران مسابقه دادیم. دیداری كه فكر كنم آن بازی را سه بر دو به ایران باختیم.

* بله، سرمربی ایران در آن بازی افشین قطبی بود.

این را یادم نیست، اما یادم می‌آید كه كاپیتان ایران در آن بازی (بلاژویچ اسم نكونام را به خاطر نمی‌آورد، پسرش به او كمك می‌كند) دو گل با سر به ثمر رساند و بعد از بازی ما همدیگر را در آغوش گرفتیم و او كلی گریه كرد.

* در مقدماتی جام جهانی 2002 شما به بازیكنان جوانی مثل جواد نكونام و ابراهیم میرزاپور میدان دادید و آن‌ها بعدها بازیكنان بزرگی برای تیم ملی ایران شدند. حالا كه در مس هستید، امیدوارید باز هم چند پدیده به فوتبال ایران معرفی كنید؟

(بلاژویچ با شنیدن نام نكونام و میرزاپور آن روزها را به خاطر می‌آورد) شما جوان هستید، اما حافظه بسیار خوبی دارید. یكی از اهداف اصلی من در مس همین است. خیلی دوست دارم كه بازیكنان جوان و آینده دار را كشف و به تیم ملی معرفی كنم. یادم می‌آید كه علی كریمی در آن زمان چهره واقعی تیم من بود و واقعا خیلی خوب بازی می‌كرد. كریمی بعضی مواقع هر كار می‌خواست در زمین انجام می داد. او حتی در بازی ایران مقابل اندونزی هم نمایش بسیار خوبی داشت.

من مطمئن بودم كه به ایران بر می‌گردم. برای این كه خودم ایران را دوست داشتم و می‌خواستم به این كشور برگردم. من در ایران خیلی راحتم و هیچ مشكلی ندارم. حتی در كرواسی من را «ایرانی» صدا می‌زنند

* ایران با كارلوس كی‌روش به جام جهانی می‌رود؟

تیم ملی الان یك مربی خیلی خوبی دارد. همه باید از او پشتیبانی كنیم تا در كارش موفق باشد. او مربی بزرگی است. من مطمئنم ایران به جام جهانی صعود می‌كند.

* البته ما هنوز پس از ژاپن، كره جنوبی و استرالیا تیم چهارم آسیا هستیم.

فوتبال ایران در این 10 سال خیلی پیشرفت كرده است. شما دیدید مس رفسنجان چقدر با كیفیت بازی می‌كرد و بازیكنانش چقدر حرفه‌ای بودند. مطمئن باشید ما بهتر از همه هستیم.

بلاژویچ

* پیش از این كه به مس بیایید، در تیم ملی امید چین بودید، چرا در آنجا موفق نشدید؟

به خاطر دو ایرانی! آن‌ها یك پیرمرد را ناراحت كردند. چرا؟ ما در بازی برگشت با عمان نیاز داشتیم كه دو بر صفر این تیم را ببریم تا به مرحله بعد صعود كنیم. تا دقیقه 75 بازی ما یك بر صفر جلو بودیم. در دقایق پایانی بازی ما یك گل 100 درصد سالم به عمان نزدیم. (فریاد می‌زند) آن گل 100 درصد سالم بود. نمی دانم چرا آن دو داور ایرانی گل را قبول نكردند. (از جایش بلند می‌شود و با هیجان خاصی اتفاقات آن بازی را توضیح می‌دهد) ما از روی ضربه آزاد به گل رسیدیم، داور هم گل ما را قبول كرد، اما ناگهان از تصمیم خود برگشت. آن‌ها ایرانی بودند، اما فقط تظاهر می‌كردند كه دوست ما هستند. در تمام طول بازی داور به ضرر ما سوت زد و همه خطاها را به نفع حریف گرفت. الان نام آن دو داور را به یاد ندارم، اما در پاكتی اسم آن دو نفر را نوشته‌ام كه بعد از مصاحبه به شما خواهم داد. من واقعا از كار این داوران شوكه شده بودم.

* یعنی اشتباهات داوری تنها عامل حذف چین بود؟

ببینید، من در تیم ملی كرواسی بودم، بعد سرمربی ایران شدم. بعد به بوسنی رفتم و بعد از آن هم چین. آنقدر كه در چین خوب كار كردم در هیچ كدام از این تیم‌ها خوب نبودم. اما خیلی متاسفم. به خاطر آن دو داور ایرانی حذف شدیم. با این حال می‌دانستم كه فقط ایران می‌تواند پاسخگوی اشتیاق من باشد. من واقعا از ایرانی‌ها تشكر می‌كنم كه دوباره به من اعتماد كردند. من می خواستم هر چه سریع‌تر یك تیم پیدا كنم و خوشحالم كه دوباره به ایران برگشته‌ام. من دوستان زیادی در ایران دارم و همین طور مردم ایران را خیلی دوست دارم. اما از آن دو دوست ایرانی هنوز خاطره بدی دارم كه وقتی به آن فكر می‌كنم ناراحت می شوم.

* از سال 2006 به بعد مربیان كروات دیگر كمتر در فوتبال ایران حضور یافتند. اما در فصل جدید سرمربیان كروات یعنی شما در مس، بوناچیچ در سپاهان و یشیچ در شهرداری تبریز حضور دارند. كروات‌ها می‌توانند به فوتبال ایران كمك كنند؟

بله. آن‌ها می‌توانند. تاریخ شناسان می‌گویند اصلیت كروات‌ها ایرانی است و فكر آن‌ها خیلی به هم نزدیك است. این طبیعی است كه مربیان كروات زیادی در ایران حضور داشته باشند. اصلا رگ و ریشه‌ ما ایرانی است، من دوباره به اصل خود بازگشته‌ام.

من در تیم ملی كرواسی بودم، بعد سرمربی ایران شدم. بعد به بوسنی رفتم و بعد از آن هم چین. آنقدر كه در چین خوب كار كردم در هیچ كدام از این تیم‌ها خوب نبودم. اما خیلی متاسفم. به خاطر آن دو داور ایرانی حذف شدیم. با این حال می‌دانستم كه فقط ایران می‌تواند پاسخگوی اشتیاق من باشد

* بهترین مربی كروات تاریخ فوتبال ایران چه كسی بوده است؟

(با خنده) من بوده‌ام . چرا كه دستیار من شما را به جام جهانی برد و ایران را به رتبه بیستم رنكینگ فیفا رساند. البته خیلی از مربیان بزرگ كروات از ایران گذر كردند. مثل ایویچ، استانكو، برانكو ایوانكوویچ، لوكا بوناچیچ، وینگو بگوویچ و ژلكو میاچ.

* البته ایویچ كه فوت كرد.

بله. ایویچ دیگر در میان ما نیست. من در مراسم تشییع جنازه او هم حاضر بودم. او مربی بزرگی بود و ما دوست‌های بسیار خوبی برای هم بودیم.

* می‌دانید الان برخی از بازیكنان تیم ملی در دوره شما مثل علیرضا نیكبخت و رحمان رضایی كجا هستند؟

نه. اطلاعی ندارم.

پسر بلاژویچ پس از پایان مصاحبه نام آن دو داور ایرانی را به خبرنگار ایسنا می‌دهد. محسن تركی و مرتضی كریمی دو تن از داوران بازی تیم‌های امید چین و عمان بودند. صحبت كردن با «چیرو» به كمك مترجم فرانسوی كمی دشوار بود. خود میروسلا بلاژویچ می‌گوید، قرار است باشگاه با پرسپولیس مذاكره كند تا «رضا» در كنارش باشد. پسر چیرو می‌گوید: اگر او باشد كار پدرم هم خیلی راحت‌تر خواهد شد. واقعا جای چلنگر خالی بود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا