تبیان، دستیار زندگی
افسردگی علایم متعددی دارد و بر تمام ابعاد زندگی فرد از جمله احساسات، وضعیت جسمی، رفتار، افکار و باورهای او تاثیر می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بشنوید از افسردگی


افسردگی علایم متعددی دارد و بر تمام ابعاد زندگی فرد از جمله احساسات، وضعیت جسمی، رفتار، افکار  و باورهای او تاثیر می گذارد....

بشنوید از افسردگی

همه ما کم و بیش با پستی و بلندی هایی در زندگی مواجه هستیم. همه ما گاهی دچار حالت ناامیدی و افسردگی می شویم. می توان گفت که تقریباً هر کسی در طول زندگی خود، گاهی چنین روزهایی را تجربه می کند. مثلاً وقتی روابط ما با دیگران از هم پاشیده می شود، ممکن است شوکه شویم، گریه کنیم،غذا نخوریم، عصبانی شویم، خوب نخوابیم و بد خلق و مضطرب شویم. با اینکه چنین شرایطی برای هر کسی پیش می ید و معمولاً طبیعی است ،پس از چند روز برطرف می شود و شخص به زندگی طبیعی باز می گردد. ولی در صورتی که تکرار شود و یا مدت زمانی طول بکشد می تواند به زندگی، کار، و روابط وی با دیگران لطمه بزند. اگر تعداد علایمی که فرد تجربه می کند کم باشد، مرتباً تکرار نشود، بیشتر از چند روز طول نکشد و مشکل جدی در کار و توانایی فرد ایجاد نکند احتمالاً غمگینی و بی حوصلگی او غیر عادی و بیمارگونه نمی باشد و احتیاج به درمان تخصصی خاصی ندارد در غیر این صورت لازم است حتماً به فرد متخصصی مراجعه کند.

تعریف افسردگی را بدانیم

افسردگی یک بیماری جسمی و روحی است. اکثر افراد هر دو علایم جسمی و روحی را دارند. اما ماهیت دقیق علایم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افسردگی اختلال نسبتاً شایعی است که حتماً باید توسط روان شناس یا روان پزشک تشخیص داده شده و درمان شود. میزان افسردگی در 40 سال اخیر افزایش یافته است که ممکن است پیامد نحوه ی زندگی انسان ها باشد. دنیا برای تعداد زیادی از افراد پر از فشار روانی روز افزون شده است و این فشار روانی می تواند منجر به ایجاد افسردگی شود.

فرد افسرده در هر اتفاق بدی خود را سرزنش می کند در حالی که خود را به خاطر کارهای خوب تحسین نمی کند. کارهای مفیدی که در طول زندگی انجام داده است به فراموشی سپرده می شود. در حالی که کارهای بد به طور زنده در خاطر او می ماند و بیش از حد در مورد ن اغراق می کند

علایم افسردگی را بشناسیم

افسردگی علایم متعددی دارد و بر تمام ابعاد زندگی فرد از جمله احساسات، وضعیت جسمی، رفتار، افکار  و باورهای او تاثیر می گذارد.

* تغییر در اشتها(افزایش یا کاهش اشتها)

* شفتگی در خواب( به سختی به خواب می روند، زود تر از موقع بیدار می شوند یا زیاد می خوابند).

* یبوست

* تغییر در عادت ماهیانه خانم ها

* کاهش تدریجی تمایل جنسی

بشنوید از افسردگی

* خستگی و از دست دادن انرژی: انگیزش در افسردگی رو به نزول است. فرد افسرده به منفعل بودن گرایش زبیشتری دارد و برای شروع فعالیت ها با مشکل روبه روست.

* فعالیت هایی که قبلاً موجب رضایت فرد می شد اکنون کسل کننده و غیر لذت بخش است.( اگر فرد قبلاً از خرید، تماشای تلویزیون، گردش و غیره لذت می برد، حالا هیچ یک از این کارها باعث خوشحالی فرد نمی شود.

* افکار منفی: طرز تفکر شخص در اثر ابتلا به افسردگی تغییر می کند. تفکر افسرده کنند باعث می شود که انسان جهان را با دیدی منفی بنگرد.( همه زندگی ام پر از شکست است، هیچ وقت نتوانسته ام کاری را درست انجام دهم، من در کارم موفق نیستم)یا تمام مواردی که گفته شد کاملاً درست است؟ مثلا یا فرد واقعاً نتوانسته حتی یک کار را درست انجام دهد؟؟ مسلماً این طور نیست. در سال 1967 رون بک الگوهای فکری رایج در افسردگی را شرح داد. به طور خلاصه وی عقیده داشت افرادی که نسبت به خود دیدگاهی منفی دارند بیشتر از افسردگی رنج می کشند.

* مشکل در تمرکز: اگر نگرانی ها و افکار ناراحت کننده ذهن شخص را اشغال کند تفکر در مورد مسایل دیگر مشکل می شود. فرد افسرده به سختی می تواند به کاری مثل مطالعه تمرکز داشته باشد و به سانی حواسش پرت می شود.

* انتقاد از خود: فرد افسرده در هر اتفاق بدی خود را سرزنش می کند در حالی که خود را به خاطر کارهای خوب تحسین نمی کند. کارهای مفیدی که در طول زندگی انجام داده است به فراموشی سپرده می شود. در حالی که کارهای بد به طور زنده در خاطر او می ماند و بیش از حد در مورد ن اغراق می کند.

فرآوری: آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-مهارت مقابله با خلق منفی (کتاب کار دانشجو) دکتر فرشته موتابی- دکتر لادن فتی

2-مجموعه کتاب های مهارت های زندگی- تالیف دکتر سید حمید تش پور

3-زمینه روان روان شناسی هیلگارد- ترجمه دکتر حسن رفیعی- دکتر مرسده سمیعی- دکتر محسن ارجمند

4- راهنمای پزشکی خانواده-تالیف پرفسور کوام مکنزی- ترجمه اعظم چاوشی

5-کتاب رون تمکین بک(پیشگام شناخت درمانی) دکتر سوسن افقه