تبیان، دستیار زندگی
شب گذشته عادل فردوسی پور در برنامه‌اش به بررسی موضوعی پرداخت كه این روزها فوتبال ما را تحت الشعاع خود قرار داده است. در برنامه 90 شب گذشته موضوع «دلالی در فوتبال ایران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همیشه پای دلال در میان است


شب گذشته عادل فردوسی پور در برنامه‌اش به بررسی موضوعی پرداخت كه این روزها فوتبال ما را تحت الشعاع خود قرار داده است. در برنامه 90 شب گذشته موضوع «دلالی در فوتبال ایران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


نود

برنامه 90 در شب گذشته علاوه بر این كه آیتم‌های روتین خود را پخش می‌كرد، بخش زیادی از وقت این برنامه را به بررسی موضوع دلالی در فوتبال ایران اختصاص داد.

طبق روال برنامه‌های گذشته در ابتدا مسابقه‌ پیامكی برنامه پخش شد كه سوال آن مربوط به پیش‌بینی نتیجه‌ بازی امشب ایران و قطر بود. همچنین در خلال برنامه تعدادی از بازی‌های ایران و قطر پخش شد.

بخش گفت‌وگو‌ ویژه‌ برنامه «90» كه با موضوع «دلالی در فوتبال ایران » بود با حضور رسول كربكندی در استودیو برنامه و ارتباط تصویری با مجید جلالی در خوزستان آغاز شد كه این افراد در مورد دلالی صحبت‌هایی را ارائه كردند و حتی از تجربیاتشان از برخورد با دلالان حرف زدند.

رسول كربكندی در صحبت‌های خود به دلایل مختلف ایجاد دلالی اشاره كرد. او به نكاتی از جمله این كه تولید بازیكن در كشور ما با نیاز فوتبال همخوانی ندارد و تعداد افرادی كه به سمت این رشته می‌آیند با نیاز آن تفاوت دارد، اشاره كرد.

همچنین كربكندی علاقه زیاد خانواده‌ها به ورود فرزندانشان به فوتبال اشاره كرد و آن را از دلایل ایجاد دلالی می‌دانست.

كربكندی به زمان آغاز حرفه‌ای شدن فوتبال ایران اشاره كرد و معتقد بود در آن زمان باید زیر ساخت‌ها و تفكر افراد حاضر در فوتبال نیز حرفه‌ای می‌شد. او این موضوعات را در ایجاد دلالی موثر می‌دانست.

در ادامه برنامه ارتباط تصویری با مجید جلالی فراهم شد. جلالی كه بارها در مورد پاكی و ناپاكی فوتبال صحبت كرده بود، در این موضوع به اظهار نظر پرداخت.

اشاره سرمربی فولاد به این بود كه حتی برخی دلالان در تغییر نتیجه بازی هم موثر هستند كه فردوسی‌پور در واكنش به این حرف جلالی گفت كه چه قدر این فوتبال می‌تواند كثیف باشد

وی با بیان این موضوع كه نفس دلالی بد نیست و حتی فیفا هم آن را پذیرفته است به ایجنت‌هایی اشاره كرد كه قانونمند كار نمی كنند.

مجید جلالی علاوه بر این كه مصداق‌هایی كه خودش با آن مواجه شده بود، را بیان می‌كرد معتقد بود كه بحث ایجاد دلالی در فوتبال ایران بسیار ریشه دار است و بسیاری از مشكلات فوتبال ما از آن نشات می‌گیرد.

او معتقد بود كه دلال‌ها مانند یك شبكه كار می‌كنند كه حتی می‌توانند در انتخابات فدراسیون و هیات رییسه نقش موثری داشته باشند. به گفته جلالی آن‌ها حتی در میان خودشان بازیكن، داور، مربی و رییس فدراسیون دارند و حتی در سازمان ورزش نیز افرادی را تحت نفوذ خود دارند.

نود

او در ادامه به مثالی اشاره كرد كه با واكنش فردوسی‌پور مواجه شد. جلالی گفت: دو، سه فصل قبل با من تماس گرفته شد و عنوان كردند كه این بازی را بده و بازی بعد را بگیر.

اشاره سرمربی فولاد به این بود كه حتی برخی دلالان در تغییر نتیجه بازی هم موثر هستند كه فردوسی‌پور در واكنش به این حرف جلالی گفت كه چه قدر این فوتبال می‌تواند كثیف باشد.

سرمربی فولاد خوزستان در ادامه صحبت‌های خود گفت: چیزی را كه من می دانم مطمئنا 10 برابر آن را مسئولان فدراسیون می‌دانند. باید اراده‌ای باشد تا با این موضوع مقابله شود. آن اراده هنوز به وجود نیامده است و یا اگر این كه ایجاد شده توانایی مقابله با آن شبكه را ندارد.

مجید جلالی پس از این كه به مصداق‌های دلالی در فوتبال اشاره كرد از گفتن راهكارهایی برای حل این موضوع نیز كوتاهی نكرد. او معتقد است برای این كه از دلالی جلوگیری به عمل آید و بازیكنان با استعداد بتوانند استعدادهایشان را شكوفا كنند، باید خود فدراسیون پایگاه‌های استعدادیابی را در كشور ایجاد كند تا مستقیما افراد زیر نظر فدراسیون شناسایی شوند و از ایجاد دلالی جلوگیری به عمل آید.

در ادامه برنامه صحبت‌های تعدادی از كسانی كه با موضوع دلالی مواجه شده بودند و از این مساله ضربه خورده بودند، پخش شد. در صحبت‌های آنان به نرخ‌های مختلف و روش‌های متفاوت برای جذب بازیكنان و حضور آنان در تیم‌ها اشاره می‌شد.

در بخشی از برنامه صحبت‌های كارشناسان و اهالی فوتبال از جمله خداداد عزیزی، امیر عابدینی و عبدالله ویسی پخش شد كه همگی آن‌ها معتقد به وجود دلالی در فوتبال ایران بودند.

در بخش دیگری صحبت تعدادی از بازیكنان لیگ برتری پخش شد. از جمله علی قربانی كه قبل از آغاز فصل با تیم دسته یكی پاس همدان تمرین كرده بودند و حتی با آن‌ها قرارداد هم بسته بودند كه این قرارداد در هیات فوتبال ثبت شده بود، اما در پایان برای این بازیكنان مسایلی پیش آمد، از جمله این كه به قربانی گفته شده بود كه اگر می‌خواهد بیشتر بازی كند باید 90 میلیون از قرارداد خود را باز گرداند كه او این كار را انجام نداد و پس از آن مشخص شد كه قرارداد قربانی در اختیار او قرار ندارد.

در ادامه برنامه صحبت‌های تعدادی از كسانی كه با موضوع دلالی مواجه شده بودند و از این مساله ضربه خورده بودند، پخش شد. در صحبت‌های آنان به نرخ‌های مختلف و روش‌های متفاوت برای جذب بازیكنان و حضور آنان در تیم‌ها اشاره می‌شد

بعد از این كه این بخش پخش شد، سرمربی، رییس سازمان فوتبال و مدیر عامل باشگاه پاس همدان روی خط آمدند. همچنین خود قربانی هم در مورد این موضوع صحبت‌های انجام داد.

سرهنگ امیدی، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری اداره آگاهی نیز روی خط برنامه 90 آمد و در مورد پیگیری موضوع دلالی توسط پلیس گفت: اگر قائل باشیم كه جرمی رخ داده است و اشخاصی هم در این بین مالباخته شده‌اند قانون این اجازه را می‌دهد كه آگاهی وارد قضیه شود. البته این موضوع منوط به این است كه همه چیز از حالت شفاهی خارج شود.

به هر حال برنامه شب گذشته 90 می‌تواند دوباره آتش مبارزه با دلالی در فوتبال را داغ كند. مسائلی كه در برنامه سه ساعته دوشنبه شب پخش شد، هر چند تنها بخش كوچكی از نفوذ دلالان را در اتفاقات و تصمیمهای فوتبالی به نمایش گذاشت اما همین مقدار هم برای میخكوب كردن مخاطبان میلیونی این برنامه كفایت می‌كرد.

در پایان برنامه نیز به دلیل كمبود وقت آمار پیامك‌های برنامه نشان داده نشد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا