تبیان، دستیار زندگی
گروهی از دانشمندان در بررسی‌های خود نشان دادند که حداقل 15 دقیقه خنده در روز می‌تواند همانند ورزش و داروهای کاهنده کلسترول از قلب محافظت کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حداقل روزی 15 دقیقه بخندید


گروهی از دانشمندان در بررسی‌های خود نشان دادند که حداقل 15 دقیقه خنده در روز می‌تواند همانند ورزش و داروهای کاهنده کلسترول از قلب محافظت کند.


خندیدن

دانشمندان دانشگاه مریلند که نتایج یافته‌های خود را در کنگره کاردیولوژی اروپا در پاریس ارائه کردند نشان دادند تاثیرات مثبتی که خندیدن بر روی شریان‌ها می‌گذارد، برابر با فواید فعالیت‌های جسمی و داروهای استاتین است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که برای کسب این فواید حداقل باید 15 دقیقه در روز خندید.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، وضعیت اندوتیال (پوشش داخلی رگ‌های خونی) را در گروهی از افراد قبل و بعد از تماشای یک نمایش سرگرم‌کننده و خنده دار و یک نمایش غم انگیز با هم مقایسه کردند.

نتایج این مشاهدات حاکی از آن است که خنده موجب انبساط رگ‌های خونی حداکثر تا سقف 50 درصد می‌شود. این انبساط رگ‌ها در پیشگیری از انقباض شریانی، سکته و ایست قلبی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بخندید تا سالم بمانید

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، قهقهه میزان هورمون‌های استرس‌زا را در خون کاهش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پزشکی لوما لیندا، با نمایش یک فیلم کمدی، 16 مرد را در موقعیت خنده‌آور قرار دادند و میزان هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، اپی نفرین و دوپاک را در خون آنان، قبل، حین و بعد از نمایش فیلم، اندازه‌گیری کردند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد هورمون‌های استرس در خون افراد بر اثر تماشای فیلم خنده دار به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گفته پژوهشگران، قرار گرفتن در موقعیت‌های مثبت، با کاهش هورمون‌های استرس، از عوارض ناشی از افزایش مزمن این هورمون‌ها پیشگیری می‌کند. محققان با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می‌کنند، در برنامه‌های کاهش استرس و فشارهای روانی از موارد خنده‌آور استفاده شود.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند تغییر دادن حالت لب‌ها و نمایش یک تبسم ساده، حتی اگر هیچ دلیلی نیز نداشته باشد، نقش مهمی در تغییر روحیه افراد دارد. این فرآیند در اوقاتی که افراد دچار درگیری‌های شدید ذهنی هستند، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید

بخندید و از دارویی به نام خنده غافل نشوید

پژوهشگران تاکید می‌کنند که خنده مانند دارویی برای تمام نقاط بدن عمل می‌کند. اگر امروز خندیده‌اید بدانید که کار خوبی انجام داده‌اید، چون اکثر مردم زندگی را زیادی جدی می‌گیرند، اما کسانی که می‌خندند سالم‌تر هستند، چون خندیدن کمک می‌کند از استرس رهایی یابید.

اگرچه خندیدن در ابتدا باعث افزایش ضربان قلب می‌شود، اما بزودی به میزان قابل توجهی قلب آرام می‌شود و در نتیجه فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

به گفته روان‌شناسان، خندیدن باعث آرامش ماهیچه‌های اسکلتی و نگهدارنده می‌شود و در نتیجه گردش خون را در ماهیچه‌ها بهبود می‌بخشد. خندیدن همچنین هورمون استرس را از بین می‌برد و باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که با شادی در ارتباط هستند.

به علاوه خنده سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و از بدن در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محفاظت می‌نماید.

به خنده نگاه علمی کنید

خنده بهترین درمان است. این عبارت برای بسیاری از مردم شناخته شده و درصد بالایی از آن‌ها نیز به آن ایمان دارند. در حقیقت در فرهنگ تمامی مردم جهان، خنده به عنوان عاملی مثبت و اثرگذار در بهبود خلق و خوی انسانی در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل دانشمندان زیادی به بررسی نقش آن در افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها پرداخته‌اند. اگر از دید علمی به خنده نگاه کنیم، متوجه وجود حقایقی جذاب در دل آن می‌شویم.

تحقیقات نشان می‌دهند گوش دادن به یک لطیفه ساده می‌تواند سطح خشم و عصبانیت در فرد را تا حد زیادی کاهش دهد. این کاهش خشم ممکن است تنها در عرض چند ثانیه صورت گیرد، حال آن‌که نمی‌توان راهکاری با چنین تاثیرگذاری زیاد در این گونه مواقع پیدا کرد.

از آن گذشته سرزندگی و خوشحالی که پیامد رضایت‌بخش خنده هستند، نقش قابل توجهی در کاهش استرس‌های روانی دارند و جالب‌تر این است که برخی از دردهای مزمن نیز به واسطه خنده تسکین نسبی پیدا می‌کنند.

وقتی تحقیقات نشان می‌دهند که در حین خندیدن ماهیچه‌های کمتری از صورت به کار گرفته می‌شوند تا در زمان گریه کردن، منطقی است که بیشتر بخندیم. بخندیم و از زندگی لذت ببریم

برخی از افراد بر این باورند که برای خندیدن باید حتما دلیلی وجود داشته باشد، حال آن‌که تحقیقات علمی نشان می‌دهند تغییر دادن حالت لب‌ها و نمایش یک تبسم ساده، حتی اگر هیچ دلیلی نیز نداشته باشد، نقش مهمی در تغییر موقتی روحیه افراد دارد. این فرآیند در اوقاتی که افراد دچار درگیری‌های شدید ذهنی هستند، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

خنده به جوان ماندن مغز کمک زیادی می‌کند. در گذشته تحقیقات زیادی برای روشن شدن تاثیر واقعی خنده بر مغز و ساختار آن صورت گرفته که یکی از آن‌ها با نتایج جالبی همراه بوده است. این تحقیق که در دهه 70 میلادی انجام شد نشان داد افراد مسنی که همواره در زندگی خود می‌خندیده‌اند در مقایسه با پیرمردها و پیرزن‌های اخمو و همواره عصبانی، از ساختار مغزی سالم‌تری برخوردار بوده‌اند که هنوز آمادگی کسب اطلاعات و پردازش آن‌ها را دارد.

با توجه به نتایج تحقیقات مختلف می توان گفت، خنده بهترین درمان برای تسکین هرچند موقتی همه دردهاست.

افرادی که همواره خنده‌رو هستند، چهره جذاب‌تری نیز دارند که در مواقع ناراحتی و غصه به کمکشان آمده و ظاهری مناسب به آن‌ها می‌دهد.

نوع خنده تعیین‌کننده طول عمر است!

پژوهشگران اخیرا از این مسئله که خندیدن باعث طول عمر می‌گردد فراتر رفته و به این نتیجه رسیده‌اند که نوع خنده در هر فرد، با افزایش طول عمر وی رابطه مستقیم دارد.

به نوشته نشریه علوم روانی (psychological science)، پژوهشگران با بررسی تصاویر مربوط به 230 ورزشکار مشهور که هم اکنون در قید حیات نیستند، نحوه خندیدن این افراد را به سه بخش لبخندهای جزئی، خندیدن متوسط و قهقهه (خندیدن زیاد) تقسیم کردند.

بنابر نتایج این پژوهش کسانی که در زمره سومین گروه قرار گرفته‌ بودند، از دو گروه دیگر بیشتر عمر کرده‌ بودند.

بر اساس این پژوهش، میانگین طول عمر افراد دارای لبخند جزئی تنها به 45 سال می‌رسید. در حالی که این میانگین در افراد دارای خنده‌های متوسط 5/72 سال و در گروه قهقهه زنان به 9/79 سال (نزدیک به دو برابر گروه اول) می‌رسید.

پس توصیه پژوهشگران را جدی گرفته و تا می‌توانید بیشتر و بیشتر بخندید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

مهر

جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.