تبیان، دستیار زندگی
برخی تصور می کنند حشمت انسانی منفی و خشن است اما با مطالعه لایه های درونی شخصیت او حقانیت وی ثابت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهامات ستایش،‌پاسخ های ارجمند

پاسخ داریوش ارجمند به ابهام های شخصیت حشمت در سریال ستایش


برخی تصور می کنند حشمت انسانی منفی و خشن است اما با مطالعه لایه های درونی شخصیت او حقانیت وی ثابت می شود.


رفتارهای حشمت مطابق قوانین اسلام است

بازیگر نقش حشمت فردوس در سریال تلویزیونی « ستایش» در نشست این سریال که در محل خبرگزاری سینمای ایران برگزار شد، اظهارداشت: « برخی تصور می کنند نقش حشمت فردوس در سریال ستایش نقشی منفی است،‌ اما با کمی مطالعه و دقت در می یابید که حشمت در حقیقت فردی خانواده دوست است».

وی افزود: «مردی که اهل قمار بازی،‌عرق خوری،‌گردن کلفتی، چاقو کشی،‌باج خوری و زن بارگی نیست و سعی می کند خانواده خود را زیر بال و پر بگیرد چگونه ممکن است مرد بدی باشد»؟!

حشمت فردوس تافته جدا بافته نیست

داریوش ارجمند در ادامه تصریح کرد: «بسیاری از علاقه مندان این سریال در مواجهه با من اذعان داشتند که چنین شخصیتی را می پسندند و همتای آن را در خانه و خانواده یا میان اقوام خود دارند، بنابراین حشمت فردوس تافته جدا بافته نیست و نقشی از میان همین مردم است.»

وی اضافه کرد: اینکه« حشمت» تصور می کند،‌ می تواند دنیا را با پول خرید و فروش کند و هر چیزی در این دنیا قیمتی دارد، اشتباه نیست،‌ اتفاقاً دنیایی که او در آن زندگی کرده به او چنین استدلالی و منطقی را آموخته است».

بازیگر نقش حشمت عنوان کرد: «معتقدم این شخصیت از بچگی در همین خیابان های تهران بزرگ شده و کتک خورده و همه چیز را یاد گرفته و به قول خودش همه گوشه و کنار این شهر را دیده و آرزو به دل نیست؛‌ او در همین شهر و جامعه آموخته که همه چیز را با پول می توان خرید».

چرا حشمت فردوس، پسری است؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا این شخصیت بدین اندازه به پسر علاقه مند است، گفت: «اگر کمی به تاریخ گذشته ایران زمین و کشورهای مشابه برگردید متوجه می شوید که برخی قوانین اقتصادی حاکم بر جامعه آن روز اقتضا می کرد، جامعه پسرها را نسبت به دختران ارجح بداند، نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورها فرزند اول پسر کمک زیادی به اقتصاد خانواده می کرد».

اینکه« حشمت» تصور می کند،‌ می تواند دنیا را با پول خرید و فروش کند و هر چیزی در این دنیا قیمتی دارد، اشتباه نیست،‌ اتفاقاً دنیایی که او در آن زندگی کرده به او چنین استدلالی و منطقی را آموخته است».

داریوش ارجمند در ادامه افزود: « این پسران بودند که بعد از پدرهایشان در زمین ها به کار و کشاورزی و دامداری مشغول می شدند و در کسوت پدر وظیفه مهم نان‌آوری را ایفا می کردند،‌در حالی که دختران بعد از ازدواج حتی نام و فامیلشان تغییر می کرد».

وی در دفاع از شخصیت حشمت فردوس تاکید کرد: « این کارکتر به خاطر همین ایده علاقه مندی به پسر مورد سرکوفت و اهانت های بسیاری قرار می گیرد،‌ او از دختران نفرتی ندارد اگر این چنین بود نباید عروس و دو دخترش را در خانه اش نگهداری می کرد،‌او برای جنس زن و احساسات او ارزش قائل است،‌تاجایی که برای راحتی آنها دایه استخدام می کند و در خدمت آنها قرار می دهد».

بازیگر نقش حشمت تصریح کرد: «برخی رفتارهای او نسبت به زنان به دلیل نفرت نیست، بلکه بخاطر ایده ای است که بابت آن مورد هجمه های فراوان قرار گرفته و او در صدد دفاع از موضع خود بوده بنابراین در این زمینه سخت و خشن و مقاوم گشته است».

رفتارهای حشمت مطابق قوانین اسلام است
حشمت فردوس حتی یک بار بی حرمتی نکرد

وی با طرح این سوال که آیا در طول این سریال یک بار شاهد بی احترامی و بی حرمتی از سوی این شخصیت بوده اید یا نه بیان داشت: « در هیچ کجای این سریال حشمت به کسی ستم نمی کند،‌ به کسی زور نمی گوید و تنها حق خویش را مطالبه می نماید، پس کجای این شخصیت بد است»؟

داریوش ارجمند با بیان اینکه امروز هم در جامعه ما چنین افرادی به وفور دیده می شوند گفت: «شخصیت حشمت زنده و پویا و از متن همین جامعه است و مردم به راحتی با او ارتباط بر قرار کرده اند».

قهرمان این سریال از نوع اَلَک شده نیست

وی افزود: «متاسفانه در همه فیلم ها و سریال های تلویزیون یک مشت قهرمان اَلَک شده به مردم معرفی شده اند و مردم را از واقعیت های جامعه دور کرده اند، واقعیت جامعه آن روز این بود که قهرمانان آن روز،‌ مخالف دانشگاه رفتن فرزندانشان بودند چون می دانستند دانشگاه آن روز فقط برای پُز دادن و کلاس گذاشتن بوده نه راهی برای کسب علم و درآمد».

بازیگر نقش حشمت ادامه داد:«برخی تا همین اواخر دانشجویی را یک شغل می دانستند و به این قضیه افتخار می کردند،‌ در حالی که همین دانشجو یک روز هم حاضر نمی شد شاگردی کند».

وی گفت: «حشمت فردوس برای پسرش توضیح می دهد که بیش از 350 خانواده در میدان تره و بار زیر دست او نان می خورند و او باید ادامه دهنده راه پدر باشند ولی متاسفانه با ورود یک دختر به زندگی پسرش همه آرزوهای او بر ملا می شود تا جایی که در اولین برخورد با ستایش اذعان داشت: « تو زندگی مرا به باد می دهی» اتفاقا همین طور هم شد و پسر به نوعی به دست ستایش کشته شد».

داریوش ارجمند تصریح کرد: «در یکی از بخش های این سریال، پدر ستایش او را نصیحت می کند که « هرچه باشد، حشمت پدر و ولی این بچه هاست،‌ باید آنها را به او بدهی ولی این دختر حتی با نادیده گرفتن قوانین شرعی و حقوق اسلامی مبنی بر ولایت و حضانت پدر شوهر بر فرزندان،‌ آنها را مخفی می کند»!

رفتارهای حشمت مطابق قوانین اسلام است

وی در ادامه با اشاره به برخی لایه های درونی شخصیت حشمت فردوس عنوان کرد: « در پشت ظاهر خشن و سخت حشمت فردوس، قلبی چکاوکی نهفته است که نرمی و لطافت آن را تنها پدر محمد و ستایش درک می کند؛ متاسفانه امثال حشمت فردوس فقط مورد ملامت و تهاجم قرار می گیرند و آنها نیز بر مقاومت خود می افزایند که همین منجر به سختی و خشنی بیشتر می شود،‌درحالی که می شود بااین گونه افراد با ملایمت و نرمی برخورد کرد».

بازیگر نقش حشمت با اشاره به برخورد نرم و ملایم حشمت با عروسش بعد از مطلع شدن از جریانات اتفاق افتاده توسط او، بیان کرد: «وقتی فردی به خانواده خیانت می کند و منجر به کشته شدن فرزند آن خانواده می شود، کمتر این کار ضرب و جرح اوست ولی در این سریال شاهدیم که حشمت با همه سختی و خشن بودنش با عروس به دید احترام می نگرد و هرگز اهانتی به او نمی کند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا به نوه دختری یک سکه و به نوه پسری 5 سکه اهدا کرد،‌اظهارداشت: «به همان دلیلی که اسلام برای دختر تنها یک هشتم از ارث را باقی می گذارد و برای پسر همه آن را،‌ اینها چیزهایی است که اسلام به ما آموخته است،‌در ضمن دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند».

داریوش ارجمند گفت: «همه نقش های من خشن و سخت و قلدرمابانه نبوده و نقش های نرم و ملایم نیز بازی کرده ام که از جمله آنها به سوی افتخار مربی یک تیم فوتبال بود که عضوی از بدنش را به همسرش اهدا می کند».

در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر نقش منفی و خشن بازی می کند اظهارداشت: «بخشی از این قضیه در دست بازیگر نیست و او انتخاب می شود و بازیگر توانا و توانمند کسی است که بتواند از منهای بی نهایت تا مثبت بی نهایت نقش های متفاوت و حتی متضاد بازی کند».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «من به همراه دکتر محمود عزیزی، بارها و بارها شخصیت ها و آدم های این سریال را تبار شناسی کردیم و تک تک را مورد بررسی قرار دادیم و در این بین نقش حشمت را منفی و بد ندیدیم».

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران