تبیان، دستیار زندگی
راه های متعددی وجود دارد که یک شخص بتواند عشق و احترام و دوست داشتن را در خانه خود بر قرار کند. این کار مستلزم زمان و صبر و حوصله بسیار است. نقطه شروع ایجاد ارتباطی خوب و دوستانه در خانه این است که....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد


راه های متعددی وجود دارد که یک شخص بتواند عشق  و احترام و دوست داشتن را در خانه خود بر قرار کند. این کار مستلزم زمان و صبر و حوصله بسیار است. نقطه شروع ایجاد ارتباطی خوب و دوستانه در خانه این است که....

محبت در خانواده

زندگی در محیط خانواده ، همواره تجربیات دیدنی و شنیدنی زیادی به همراه دارد. بعضی از این تجربیات، مایه دلخوشی و بعضی ممکن است احساس شرمندگی همراه داشته باشد. هرگونه مشکل و یا اختلاف نظر و عقیده ای که به وجود آید، اگر اعضای خانواده نتوانند آنها را بشناسند و در باره شان توضیح بخواهند، این احساسات به درون ریخته می شود و ریشه های رفاه خانوادگی را از بین می برد. سدهای خانوادگی که در مقابل صحبت کردن در باره مسائل خانوادگی بنا می شود، دلیل مهمی برای کاستن ارزش فردی است. برای مثال درخانواده ای که این قاعده حاکم باشد که : " بچه ها نمیتوانند اظهار نظر کنند " در نتیجه کودکان کینه به دل می گیرند، از پدر و مادر رنجش و بیزاری پیدا می کنند و بدتر آنکه درباره ارزش فردی خود وضعی پیدا می کنند که به احساس ناکامی ، خشونت و تنهایی می انجامد.

اما از طرف دیگر روابط سالم و متعادل خانوادگی خمیر مایه عشق به زندگی خانوادگی است. مسائل و مشکلات زیادی این روزها دست به دست هم داده و به سستی و تضعیف روابط خانوادگی منجر شده است. از سوء تفاهمات و انتظارات نابجا گرفته تا نوع ارتباط کلامی، عدم پایبندی به قواعدی مشخص، روش مدیریت خانه و ...

راه های متعددی وجود دارد که یک شخص بتواند عشق  و احترام و دوست داشتن را در خانه خود بر قرار کند. این کار مستلزم زمان و صبر و حوصله بسیار است. نقطه شروع ایجاد ارتباطی خوب و دوستانه در خانه این است که:

از خودتان شروع کنید. زمانی را به یافتن پاسخ این سوال که چه کسی هستید و برای ایجاد ارتباط خوب چکار می توانید انجام دهید اختصاص دهید. فکر کنید که گفتار و رفتار شما چگونه می تواند اعضای خانواده تان را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است درباره موضوعی، عقیده و نظری خاص داشته باشید در حالی که اعضای خانواده تان با نظرتان مخالف باشند.

با گوش دادن به صحبت های اعضای خانواده تان شروع کنید. همه ما مشکلاتی داریم سوالات و توقعاتی داریم که می خواهیم به آنها برسیم. تنها درباره خود و مشکلات تان حرف نزنید بلکه کمتر حرف بزن و بیشتر گوش کن

اعضای خانواده تان هم کسی را می خواهند که به آنها گوش دهد. وقتی که مشغول گفتگو هستید بدون آنکه حرف طرف مقابل را قطع کنید به صحبت هایش گوش دهید. این باعث می شود که اعضای خانواده تان احساس بهتری داشته باشند زیرا هم توانسته اند حرفشان را بزنند و هم می بینند شما کاملا مراقب شان هستید و قصد کمک به آنها را دارید.

وقتی که با یکی از اعضای خانواده تان جر وبحث یا گفتگو می کنید یادتان باشد که ممکن است همیشه حق با شما نباشد. اجازه ندهید غرورتان مانع برقراری ارتباطی پایدار با اعضای خانواده تان شود. پذیرش این که شما اشتباه کرده اید شخصی را که با او مقابله داشته اید وادار به احترام وتحسین شما خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که پذیرش این که اشتباه کرده اید اصلا کار ساده ای نیست.

محبت در خانواده

اگر دیدید با یکی از اعضای خانواده عدم توافق دارید از او کینه به دل نگیرید؛ زیرا حداقل، این کار برای سلامت روان شما خوب نیست. ممکن است خیلی طول بکشد اما سعی کنید عادت نمایید که همه چیز را فراموش کنید. این فراموشی باعث می شود پیوند محکم تر و دوستانه تری با آن فرد که عضو خانواده تان است برقرار کنید. اگر اوضاع تغییر کرد و با شخصی مواجه شدید که شما را نبخشید سعی کنید علت آنرا جویا شوید. با این شخص صحبت کنید و ببینید می توانید جوی دوستانه بوجود آورید یا نه؟

همه ما ممکن است اشتباه کنیم و کاری انجام دهیم که از انجام آن احساس شرمساری کنیم.سعی کنید هنگام شرمساری بخندید زیرا طرز برخورد و خلق و خوی شما شبیه یک بیماری مسری به اعضای خانواده که اطراف تان هستند سرایت می کند. لبخند زدن راحت تر از اخم کردن است. لبخند زدن شما را وادار می کند که احساس بهتری داشته باشید. زندگی را سخت نگیرید شما  فقط یک بار فرصت زندگی دارید پس آنرا خراب نکنید.

گاهی اوقات کسب احترام در یک خانواده موضوعی پیچیده است. برای جلب احترام یک نفر به خود لازم است شما نیز به او احترام بگذارید. حتی اگر اجازه هم داشتید از لوازم شخصی هیچ یک از اعضای خانواده بدون آنکه از او سوال کنید استفاده نکنید. در مرحله بعد نسبت به اشیا امانتی فوق العاده حساس باشید. توجه به این موضوع می تواند به اعتماد سازی بیشتر در روابط تان منجر شود.

اگر کسی از خانواده وسیله ای را که از شما امانت گرفته است خراب کرد یادتان باشد که اشیا و لوازم قابل جبران هستند ولی ارتباطات اعضای خانواده و فامیل خیر

در پایان سعی نکنید کسی را به آنچه در درونش نیست مبدل سازید. افراد متفاوت هستند و از روش های مختلفی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان استفاده می کنند. اگر شما سعی کنید که اعضای خانواده و فامیل را حمایت کنید و مشوق آنها باشید آنها نیز این کار را برای شما انجام خواهند داد. بگذارید افراد خودشان باشند و همانطور که هستند دوست شان داشته باشید. اگر کسی از فامیل کاری انجام می دهد که باعث صدمه به خود و یا دیگری می گردد برای محافظت از آن فرد هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

خانواده یا سردخانه؟

مهم ترین حرف های دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.