تبیان، دستیار زندگی
به گزارش جهان به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، یک نامه یافته شده در یکی از ساختمان‌های مربوط به رژیم قذافی نشان می‌دهد که دستگیری یکی از ناراضیان سیاسی لیبی به نام عبدالحکیم بلهاج با همکاری بین رژیم قذافی و MI۶ انگلستان صورت پذیرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و رژیم قذافی


به گزارش جهان به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، یک نامه یافته شده در یکی از ساختمان‌های مربوط به رژیم قذافی نشان می‌دهد که دستگیری یکی از ناراضیان سیاسی لیبی به نام "عبدالحکیم بلهاج" با همکاری بین رژیم قذافی و MI6 انگلستان صورت پذیرفته است.


بنابراین گزارش، بلهاج با همکاری مستقیم دستگاه‌های امنیتی انگلیسی به دستان دیکتاتور خون‌خوار لیبی و دم و دستگاه مخوف وی افتاده است.

قذافی-بلهاج-لیبی

به نوشته دیلی‌میل، از شوخی‌های روزگار این است که آقای بلهاج اکنون یکی از فرماندهان نظامی مخالفان قذافی به حساب می‌آید. بلهاج شب گذشته در سخنانی تصریح کرد که بازجویان انگلیسی اولین کسانی بوده‌اند که وی را در "طرابلس" مورد بازجویی قرار داده‌اند.

وی که در دوران حبس خود برای سه سال حتی یک‌بار هم اجازه استحمام نیافته است فاش ساخته است که از دیوار آویزان شده و مدت‌ها در سلول انفرادی بوده است و بارها تحت شکنجه قرار گرفته است.

بنابر گزارش فوق، شخصی که از لندن نامه مزبور را برای "موسی کوسا"، فرمانده اطلاعاتی وقت رژیم قذافی که از وی تحت عنوان سفیر مرگ یاد می‌شده، ارسال کرده است، این اقدام رژیم لندن را نشانه روابط دوستانه بریتانیا و رژیم قذافی دانسته و نوشته است: "این کاری بود که ما می‌توانستیم برای لیبی انجام دهیم."

دیلی‌میل تصریح کرده است که این نامه نشانگر آن است که جاسوسان بریتانیایی همکاری نزدیکی با برخی مقامات رژیم قذافی داشته‌اند و همچنین بیانگر آن است که بریتانیا نیز در جابجایی زندانیان متهم به تروریسم در جریان جنگ موسوم به جنگ علیه تروریسم در سراسر جهان دست داشته است. انتقال زندانیان مظنون به تروریسم از کشوری به کشور دیگر یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات نظامیان آمریکایی بود، تا آنجا که روشن شد آمریکا در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی زندان و شکنجه‌گاه ایجاد کرده است.

دیلی‌میل تصریح کرده است که این نامه نشانگر آن است که جاسوسان بریتانیایی همکاری نزدیکی با برخی مقامات رژیم قذافی داشته‌اند و همچنین بیانگر آن است که بریتانیا نیز در جابجایی زندانیان متهم به تروریسم در جریان جنگ موسوم به جنگ علیه تروریسم در سراسر جهان دست داشته است

موسی کوسا این اواخر وزیر امور خارجه رژیم قذافی بود که سرانجام دیکتاتور لیبی را تنها گذاشت. موسی کوسا سرانجام به انگلیس گریخت و پناهنده شد.

قذافی-بلهاج-لیبی-سند

این سند در بین صدها سندی یافت شده که از یکی از دفاتر کوسا در وزارت خارجه به دست آمده و در اختیار سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

واکنش کامرون به این رسوایی

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت ادعاهای مربوط به دخالت سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا در استرداد چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی باید توسط یک کمیته تحقیق مستقل، بررسی شود.

تحقیق در بریتانیا

کمیته تحقیقی که از مدتها پیش در مورد شراکت بریتانیا در شکنجه مظنونان اقدامات تروریستی تشکیل شده بود، گفته است که ادعاهای جدید مربوط به روابط نزدیک میان سازمان اطلاعاتی بریتانیا و نیروهای امنیتی سرهنگ قذافی را مورد مطالعه قرار می دهد.

دیدبان حقوق بشر در ساختمان دولتی متروکی در طرابلس که به موسی کوسا تعلق داشت به اسناد همکاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی با حکومت قذافی دست یافت

دیدبان حقوق بشر می گوید این مدارک، ارتباطات میان سازمان اطلاعات لیبی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا (آم آی سیکس) و دیگر سازمان های اطلاعاتی غربی با حکومت سرهنگ قذافی را نشان می دهد.

این سند در بین صدها سندی یافت شده که از یکی از دفاتر کوسا در وزارت خارجه به دست آمده و در اختیار سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در اولین واکنش خود، با کم اهمیت جلوه دادن این موضوع گفت که این مساله به دولت قبلی باز می گردد و بریتانیا در حال جاضر توجه خود را به روی آینده این کشور متمرکز کرده است.

این در حالی است که جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا گفته است از چنین موضوعی در مورد لیبی خبر نداشته است.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: جهان، بی بی سی