تبیان، دستیار زندگی
پایگاه خبری الفجر مصر دیروز از ترور امیر قطر خبر داد ولی یك منبع نزدیك به خانواده امیر قطر این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن «سبق» تكذیب كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا امیر قطر ترور شده؟


پایگاه خبری الفجر مصر دیروز  از ترور امیر قطر خبر داد ولی یك منبع نزدیك به خانواده امیر قطر این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن «سبق» تكذیب كرد.


امیر قطر

طی دیروز و امروز  اخبار ضد و نقیضی در خصوص ترور امیر قطر از سوی برخی از سایت های اینترنتی منتشر شده است که هنوز هیچ مرجع موثقی آن را تأیید نکرده است.

بار دیگر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در راس اخبار منطقه ای قرار گرفت. اگر تا دیروز این کاهش وزن شدید شیخ بود که سوژه خبرنگاران شده بود این بار یک سایت مصری به نام الفجر خبر ترور شیخ حمد و کشته شدن هشت محافظ وی را در خروجی خود قرار داد. خبری که هیچ کدام از رسانه های غربی و بین المللی و حتی شبکه الجزیره متعلق به دولت قطر هم آن را تایید نکردند. خبرگزاری فارس ، مشرق نیوز و ایرنا هم این خبر را به نقل از الفجر بر روی خروجی خود قرار دادند اما دقایقی بعد با تکذیب دوحه ان را اصلاح کردند. البته خبرگزاری رسمی قطر تاکنون هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است

سفیر ایران: خبر ترور امیر قطر صحت ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، قطر گفت: خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ترور نافرجام امیر قطر صحت ندارد.

عبدالله سهرابی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از اقدام برخی رسانه‌ها نسبت به درج اخبار كذب و عاری از واقعیت ابراز تعجب كرد و همگان را به پیگیری اخبار واقعی دعوت كرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: این خبر شب گذشته (یكشنبه شب) از طریق روزنامه 'الفجر الجدید' به سردبیری عادل حموده كه از نویسندگان مصری است منتشر شد و برخی از رسانه ها و سایت‌های خبری ایرانی نیز از این خبر بر روی خروجی‌های خود استفاده كردند.

سهرابی با بیان اینكه امیر قطر برای شركت در اجلاس متحدین ناتو در خصوص لیبی به پاریس سفر كرده است، ادامه داد: امیر قطر روز شنبه در محل سفارت قطر در پاریس (فرانسه) با دو رییس جمهور كشورهای آفریقایی دیدار و گفت وگو كرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر تصریح كرد: امیر قطر دیروز (یكشنبه) نیز در فرانسه مصاحبه مطبوعاتی داشت و قرار است روز جمعه به قطر بازگردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، قطر گفت: خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ترور نافرجام امیر قطر صحت ندارد

سهرابی با اشاره به خبر منتشره روزنامه قطری (الفجر الجدید) مبنی بر اینكه امیر قطر پس از دیدار با سفیر روسیه در اطراف دوحه، با یك خودروی انتحاری هدف سوء قصد قرار گرفته است، اظهار داشت: سفیر روسیه در قطر حضور ندارد و به مرخصی رفته است.

وی ابراز امیدواری كرد كه رسانه‌ها و جراید با اخذ تایید مطالب از مراجع ذی ربط اقدام به انعكاس اخبار كنند.

سهرابی در پایان تصریح كرد كه از منبع موثق اطلاع داریم كه امیر قطر هم اكنون در سلامت كامل و در فرانسه به سر می‌برد.

سفارت روسیه هم تکذیب کرد

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از سفارت روسیه در دوحه، خبر ترور امیر قطر را پس از دیدار روز جمعه گذشته با سفیر روسیه در حومه پایتخت قطر، تکذیب کرد.

یک مقام مسئول در سفارت روسیه در دوحه در این باره گفت: سفیر روسیه در زمان ذکر شده در تعطیلات تابستانه به سر می برد و دیداری با امیر قطر نداشت.

شبکه الجزیره که مقر آن در دوحه قرار دارد نیز امروز بخش هایی از مصاحبه اختصاصی این شبکه با امیر قطر را در هنگام حضور وی در پاریس پخش کرد. این رسانه هیچ اشاره ای به خبر ترور امیر قطر نیز نکرده است.

در همین حال سایت شبکه تلویزیونی " روسیاالیوم " نوشت: یک منبع نزدیک به خانواده حاکم در قطر، امروز دوشنبه، خبر ترور امیر قطر را تکذیب کرد.

این منبع آگاه  گفت خبر ترور امیر قطر در مسیر حرکت به سمت کاخ امیری در دوحه قطر، صحت ندارد. این خبر به هیچ عنوان صحیح نیست.

خبر تابناک مبنی بر تایید خبر ترور توسط سفارت قطر در تهران

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» اما حاکی از این است که این حادثه امروز در قطر رخ داده است.

بنابراین، در ارتباط تلفنی که «تابناک» با سفارت قطر در تهران برقرار کرد، مقامات سفارت قطر، خبر وقوع این حادثه را تأیید کردند، ولی در همین حال، حاضر به ارایه جزییاتی در این باره نشدند.

در ارتباط تلفنی که «تابناک» با سفارت قطر در تهران برقرار کرد، مقامات سفارت قطر، خبر وقوع این حادثه را تأیید کردند، ولی در همین حال، حاضر به ارایه جزییاتی در این باره نشدند

پیشتر منابع خبری اعلام کرده بودند: كاروان امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امروز در مسیر كاخ سلطنتی دچار حادثه شده و وی از ناحیه پا مصدوم و هشت نفر از همراهان او كشته شدند؛ این حادثه پس از دیدار امیر قطر با سفیر روسیه در اردوگاه «امیرة» در حومه دوحه روی داده است؛ هنگامی كه كاروان وی دچار تصادفی شدید با خودرویی شد كه یك فرد انتحاری آن را هدایت می‌كرد و پس از آن صدای شدید شلیك گلوله از محل حادثه شنیده شد.

این گزارش می‌افزاید، در این حادثه، امیر قطر از ناحیه ران پا دچار آسیب شد، ولی هشت نفر از همراهان وی در محل جان خود را از دست دادند، در حالی كه یك نفر از این هشت نفر از نزدیكان وی بوده است.

امیر قطر کیست؟

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی متولد اول ژانویه 1952 است و از تاریخ  27 ژوئن 1995 تاکنون قدرت را در قطر در دست دارد.

او در هنگام سفر خارجی پدرش یعنی امیر وقت قطر، در کودتایی سفید، قدرت را در دست گرفت. ثروت امیر قطر بیش از دو میلیارد دلار برآورد می شود. پدر امیر فعلی قطر پس از کودتای فرزندش، در لندن سکونت دارد و تنها یک مرتبه برای شرکت در مراسم یادبود درگذشت همسرش به قطر سفر کرد.

امیر قطر فارغ التحصیل دانشکده نظامی سلطنتی ساندهرست انگلیس است و قبل از به دست گرفتن قدرت پست های ولیعهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح و  رئیس شورای امور جوانان قطر را برعهده داشت.

وی در دوره حکمرانی در قطر، ضمن تاسیس شبکه تلویزیونی خبری الجزیره و ایفای نقش فعال در صحنه های دیپلماتیک، جایگاه بین المللی این کشور را ارتفا داد.

او سه همسر به نام های مریم، موزة و نورة دارد ولی معمولا همسر دومش یعنی موزه که لقب شیخه نیز دارد؛ امیر قطر را در مراسم های مختلف همراهی می کند.

امیر قطر 11 پسر و 13 دختر دارد.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: خبرآنلاین، تابناک، ایرنا،عصرایران