تبیان، دستیار زندگی
مسکن یکی از عرصه‌هایی است که کشور ما در آن نیازمند جهاد است؛ رفع مشکل مسکن که همواره نیازی استراتژیک بوده و به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم به‌شمار رفته است و تمام دولت‌ها در اولین اقدام، شعار حل مشکل مسکن را سر می‌دهند؛ قطعا نیازمند عزمی جهاد گونه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکن خط مقدم جهاد اقتصادی


مسکن یکی از عرصه‌هایی است که کشور ما در آن نیازمند جهاد است؛ رفع مشکل مسکن که همواره نیازی استراتژیک بوده و به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم به‌شمار رفته است و تمام دولت‌ها در اولین اقدام، شعار حل مشکل مسکن را سر می‌دهند؛ قطعا نیازمند عزمی جهاد گونه است. با اجرای طرح مسکن مهر و کاهش قیمت ساخت مسکن، گرچه این مشکل برای بخشی از مردم برطرف شد اما هنوز هم مسکن در شهرهای بزرگ، برای بخش زیادی از شهر نشینان دست‌یافتنی نیست.

سال جاری بر اساس پیام نوروزی مقام معظم رهبری «سال جهاد اقتصادی» نام گرفته و طبق فرمایش ایشان، انتظار است که مسئولان و مردم در عرصه اقتصادی با حرکت جهادگونه کار و مجاهدت کنند. حرکت طبیعی در این عرصه کافی نیست و باید در این میدان، حرکت جهشی صورت گیرد.

مسکن-انبوه سازان

همزمانی امسال با آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه و استمرار اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها نیز اهمیت موضوع را دوچندان کرده است. مسکن یکی از عرصه‌هایی است که کشور ما در آن نیازمند جهاد است؛ رفع مشکل مسکن که همواره نیازی استراتژیک بوده و به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم به‌شمار رفته است و تمام دولت‌ها در اولین اقدام، شعار حل مشکل مسکن را سر می‌دهند؛ قطعا نیازمند عزمی جهادگونه است. با اجرای طرح مسکن مهر و کاهش قیمت ساخت مسکن، گرچه این مشکل برای بخشی از مردم برطرف شد اما هنوز هم مسکن در شهرهای بزرگ، برای بخش زیادی از شهرنشینان دست‌یافتنی نیست. بنابراین مسکن یکی از بخش‌های مهمی است که نیازمند جهاد اقتصادی است و افزایش تولید و عرضه مسکن می‌تواند در تبیین و پیشبرد اهداف " سال جهاد اقتصادی" موثر باشد.

در این زمینه مجتبی بیگدلی ـ رییس انجمن انبوه سازان مسکن ـ معتقد است که افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن می‌تواند در تبیین و پیشبرد اهداف سال جهاد اقتصادی موثر باشد.

در همین راستا گفت‌وگوی تبیان با رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و پاسخ او به این پرسش که با توجه به این نامگذاری نقشه راه در بخش مسکن برای تحقق جهاد اقتصادی چیست و آیا می‌توان امید داشت در این سال با حرکات جهاد گونه مشکل مسکن برای مردم حل شود؟ را می‌خوانید.

ـ سال جاری بر اساس پیام نوروزی مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نام گرفته و طبق فرمایش ایشان، انتظار است که مسئولان کشور و ملت در عرصه اقتصادی با حرکت جهاد گونه کار و مجاهدت کنند. حرکت طبیعی در این عرصه کافی نیست. باید در این میدان، حرکت مجاهدانه صورت پذیرد چرا که حرکت باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و استقرار عدالت در کشور قرار دهیم .

حرکت طبیعی در این عرصه کافی نیست. باید در این میدان، حرکت مجاهدانه صورت پذیرد چرا که حرکت باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و استقرار عدالت در کشور قرار دهیم .

با توجه به تداوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأثیرات این طرح بر اقتصاد کشور، برای کنترل بازار مسکن چه برنامه‌هایی تدوین شده است؟ آیا می‌توان به تعادل بین عرضه و تقاضا در این سال امیدوار بود؟

ـ هم زمانی سال 1390 با آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه و تداوم اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها، اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند. اسناد فرا دست و تدوین این اهداف به سند چشم‌انداز، طرح جامع مسکن، قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن، برنامه پنج ساله پنجم بخش مسکن، قانون بودجه سال 1390 و برنامه اجرایی سال 1390 از جمله برنامه‌هاست.

افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن می‌تواند در تبیین و پیشبرد اهداف «سال جهاد اقتصادی» موثر باشد.تولید مسکن در هر کشور نه تنها از مظاهر رشد اقتصادی آن کشور است، بلکه نیازهای اجتماعی را نیز با توجه به وجود و ارتباطات پسین و پیشین قابل ملاحظه بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی برآورده و رشد بخش مسکن منجر به تحقق رشد اقتصادی قابل ملاحظه و تحریک و تسریع حرکت چرخ‌های اقتصادی کشور خواهد شد.

برای تحقق این مهم ضروری است تا با برنامه‌های تولید و تأمین مسکن با هدف تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان که متشکل از مسکن مهر (با تاکید در بافت‌های فرسوده و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بافت‌ها)، مسکن روستایی، مسکن جوانان و کمک به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام است این مراحل طی شود.

مسکن-انبوه سازان-بیگدلی

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که مسکن در خط مقدم تحقق شعار جهاد اقتصادی است و از آنجا که این بخش می‌تواند سایر صنایع را فعال کند روش‌های  تبیین و پیشبرد اهداف «سال جهاد اقتصادی» در این بخش چه می‌تواند باشد؟

ـ شیوه‌های احداث مسکن با هدف ارتقاء کیفیت و کاهش مدت زمان ساخت و ساز و استفاده بهینه از منابع موجود با گسترش استفاده از فناوری‌های نوین با تاکید بر صرفه‌جویی در انرژی، استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان مسکن و رعایت الگوی مصرف مسکن میسر خواهد شد. روش‌های تأمین مالی با هدف توانمند سازی خانوار های متقاضی مسکن از دیگر محورهای مهم بخش مسکن در سال جهاد اقتصادی است. اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت (اعطای یارانه)، تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن، انتشار اوراق مشارکت، انتشار گواهی سپرده عام و خاص، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از توانمند سازی خیرین مسکن‌ساز و استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه نهادهای عمومی غیردولتی (کمیته امداد، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها)می‌تواند در روش‌های تأمین مالی با هدف توانمند سازی خانوارهای متقاضی مسکن برشمرد.

 بسیاری از صنایع و مشاغل به صنعت ساختمان وابسته هستند و رونق این بخش تحرک اقتصادی ایجاد می‌کند. در این راستا و برای تحرک بازار کسب و کار چه باید کرد؟

ـ بخش مسکن در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی رتبه قابل توجهی در ایجاد اشتغال مستقیم و اشتغال غیرمستقیم دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته به ازای ساخت هر 57 متر مربع زیربنای مسکونی، ساخت مسکن توانایی ایجاد یک نفر شغل به طور مستقیم و 24 صدم نفر شغل به صورت غیرمستقیم را دارد. ظرفیت ایجاد شغل مستقیم در بخش مسکن به دلیل وجود حلقه ارتباطی قوی است که بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی دارد.

برای تحقق این مهم ضروری است تا با برنامه‌های تولید و تأمین مسکن با هدف تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان که متشکل از مسکن مهر (با تاکید در بافت‌های فرسوده و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بافت‌ها)، مسکن روستایی، مسکن جوانان و کمک به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام است این مراحل طی شود.

برای تعدیل نوسانات بازار مسکن در این سال چه برنامه‌ای پیش‌بینی کرده‌اید؟

ـ با توجه به سهم 29 درصدی شاخص قیمت مسکن در شاخص سطح عمومی قیمت‌ها، کنترل قیمت مسکن و اتخاذ راهکارهای افزایش تولید به همراه ارزان‌سازی می‌تواند آثار قابل ملاحظه‌ای در کنترل نرخ تورم داشته باشد. به علاوه با توجه به وزن 30 درصدی مخارج مسکن در سبد هزینه خانوار، کنترل قیمت اجاره‌ای مسکن ناشی از افزایش تولید و اقدامات ذکر شده قبلی، حاوی آثار مثبت رفاهی برای خانوارها خواهد بود.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان


لینک مرتبط:

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟

عدالت چگونه محقق می‌شود؟

جهاد اقتصادی با روحیه دینی و ملی