تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحقق رشد اقتصادی چشم‌انداز با روند فعلی بعید است.به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فارس (توانا) رئیس کل بانک مرکزی، محمود بهمنی در بیست و دومین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه رشد نقدینگی از 25.2 درصد در سال 89 به 20.8 درصد در پایا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقق رشد چشم‌انداز بعید است


 رئیس کل بانک مرکزی: تحقق رشد اقتصادی چشم‌انداز با روند فعلی بعید است.به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فارس (توانا) رئیس کل بانک مرکزی، محمود بهمنی در بیست و دومین همایش بانکداری اسلامی گفت: حجم نقدینگی در پایان مرداد 3میلیون و 55.2 هزار میلیارد ریال شده که این رقم بیانگر رشد 21 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. همچنین از کاهش مصرف منابع قرض‌الحسنه در غیر موارد قرض‌الحسنه خبر داد.


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: رقم فعلی نقدینگی نسبت به پایان اسفند 89 معادل 4 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی-بهمنی

بهمنی در ادامه درباره تسهیلات غیرجاری شبکه بانکی گفت: مطالبات معوق در پایان سال 88 با 18.2 درصد رشد 417 هزار میلیارد شده بود که این رقم نسبت به سال 87، 25 تا 30 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: رشد مطالبات معوق در پایان سال 89 نسبت به سال 88 کاهش یافت و میزان معوقات 437 هزار میلیارد ریال اعلام شد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی توانست رشد حجم مطالبات معوق را از 18.2 به 13.8 کاهش داد.

بهمنی در ادامه با تاکید بر اینکه بانک‌ها تمام توان خود را برای پرداخت تسهیلات به کار گرفته‌اند، تصریح کرد: شبکه بانکی 7.4 درصد بیشتر از توان خود تسهیلات پرداخت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نسبت منابع به مصارف بانک‌ها  در تیرماه به 11.8 درصد رسیده است و با اطمینانی که به شبکه بانکی وجود دارد، رسوب منابع از 19.6 درصد در سال 86 به 21.1 درصد در تیرماه افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از کاهش مصرف منابع قرض‌الحسنه در غیر موارد قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: میزان مصرف منابع از 41 درصد کاهش داد و به 177 هزار میلیارد ریال در پایان تیرماه رساند.

 برنامه بانک مرکزی برای کاهش تورم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه میانگین تورم در پایان سال گذشته21.4 درصد بود اظهار داشت: این نرخ بعد از اجرای قانون هدفمندی به 17.3 درصد در مردادماه کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از کاهش مصرف منابع قرض‌الحسنه در غیر موارد قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: میزان مصرف منابع از 41 درصد کاهش داد و به 177 هزار میلیارد ریال در پایان تیرماه رساند

وی افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه تیرماه 21.1 درصد بود، ولی پایان مرداد به 20.8 درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ تورم از تاریخ اجرای قانون هدفمندی با جهشی همراه بود که بانک مرکزی این نرخ را در ماه‌های آتی کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: تلاش بانک مرکزی این است که در پایان سال جاری روند جهشی تورم را کاهنده نماید.

 گزارش بهمنی از بانکداری اسلامی در ایران

رئیس کل بانک مرکزی در قسمتی از سخنان خود در این همایش اشاره‌ای به تصویب و اجرای قانون بانکداری اسلامی داشت و تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله باید موارد زیادی از جمله جهاد اقتصادی را مورد استفاده قرار دهیم.

چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز

بهمنی با بیان اینکه دغدغه همیشگی مسوولان اجرای دقیق بانکداری اسلامی است، تصریح کرد: عدالت، تحقق رضایت‌مندی، بهبود فضای کسب و کار، کنترل نظارت منابع به طرز صحیح برای سیستم ضروری است.

وی به تصویب عقود استصناع و خرید دین اشاره کرد و گفت: این موارد به ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا اضافه شده است.

بهمنی در ادامه افزود: بانک مرکزی از سیستم بانکی باید برای افزایش کارایی خود اصل 44 قانون اساسی را در دستور کار خود قرار دهد.

 تحقق رشد اقتصادی چشم‌انداز با وضعیت فعلی بعید است

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از سخنان خود به تأثیر اجرای خصوصی‌سازی در بانک‌ها اشاره و تصریح کرد: این قانون افزایش رشد فعالیت‌های اقتصادی و به دنبال آن رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

بهمنی گفت: با وضعیت فعلی رسیدن به رشد اقتصادی مورد نظر در چشم‌انداز بسیار سخت است.

وی از مسئولان خواست بازار دیگری را در کنار بازار بانکی برای تأمین منابع مالی کشور راه‌اندازی نمایند یا از بازار سرمایه کمک بگیرند.

بهمنی گفت: سال گذشته 156 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شد که این رقم نسبت به سال‌های گذشته رکورد جدیدی بود.

بانک مرکزی توانست رشد حجم مطالبات معوق را از 18.2 به 13.8 کاهش دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: میزان اوراق منتشر شده از سال 73 تا 88 معادل 138 هزار میلیارد ریال بود، اما بانک مرکزی در سال گذشته برای افزایش توان واحدهای تولیدی اوراق مشارکت بالایی را منتشر کرد.

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی سال گذشته 17 هزار میلیارد ریال نزد بانک سپرده گذاری کرد، گفت: سال گذشته 49 هزار میلیارد ریال اوراق فقط برای نفت منتشر شد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: فارس نیوز

لینک مرتبط:

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟

عدالت چگونه محقق می‌شود؟