تبیان، دستیار زندگی
قطر در پلی اف مقدماتی جام جهانی مقابل ویتنام قرار گرفت و به لطف بازی رفت موفق به صعود به مرحله گروهی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به دومین حریف تیم ملی


قطر در پلی اف مقدماتی جام جهانی مقابل ویتنام قرار گرفت و به لطف بازی رفت موفق به صعود به مرحله گروهی شد.


قطر دو بار در مقدماتی جام جهانی با ایران همگروه بوده است که در هر دو بار نیز تیم ملی را به دردسر انداخته است.

 *نگاه کلی

ایران و قطر

کشور کوچک قطر با یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت در خلیج فارس واقع شده و میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود. فوتبال در قطر از دهه 40 میلادی با حضور کارگران شرکت های نفتی آغاز شد و فدراسیون فوتبال این کشور در سال 1970 تاسیس شد. اولین بازی ملی قطر نیز در همین سال برگزار شد و در واقع سابقه فوتبال ملی در قطر به 41 سال می رسد. لیگ فوتبال قطر از سال 1963 راه اندازی شد و در سال های اخیر با نام جام ستارگان برگزار می شود و بازیکنان سرشناس دنیا مثل باتیستوتا، گواردیولا، دی بوئر، روماریو و . . . در سال های اخیر بازی در لیگ قطر را تجربه کرده اند. السد، العربی، القطر و الغرافه سرشناس ترین باشگاههای این کشور هستند. بر خلاف بحرین، باشگاههای قطری بسیار ثروتمند و دارای امکانات کاملی هستند. حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای 2000 و 2011 آسیا بهترین نتایج قطری های در عرصه آسیاست.

*افتخارات ملی:

2 مقام قهرمانی و 4 نایب قهرمانی در جام خلیج فارس

نایب قهرمان جام ملتهای عرب 1998

*ورزشگاه ملی: خلیفه، دوحه

استادیوم ملی قطری ها در سال 1976 ساخته و در سال 2005 نیز بازسازی شد. این ورزشگاه 50 هزار نفری در سال های اخیر میزبان بازیهای دوستانه مهمی بوده است. فینال جام ملتهای 2011 آسیا نیز در همین محل برگزار شد.  تیم ملی ایران بارها در این ورزشگاه به میدان رفته است که آخرین بار سال گذشته در یک بازی دوستانه مقابل قطر بود.

بازیکن 27 ساله اهل اروگوئه از سال 2006 تابعیت قطر را پذیرفت و از آن زمان تا امروز همیشه در ترکیب تیم ملی قطر بوده است. سوریا که در لیگ قطر با پیراهن نادی القطر به میدان می رود، در 57 بازی ملی23 گل برای تیم ملی قطر به ثمر رسانده است.

*سرمربی:  سباستیائو لازارونی

لازارونی 61 ساله یکی از سرشناس ترین مربیان فوتبال برزیل است که یک ماه پیش هدایت قطر را بر عهده گرفت. او سرمربی برزیل در جام جهانی 1990 بود و در تیم های مختلف آسیایی مثل الهلال، القطر، الاهلی قطر و العربی کویت کار کرده است و افتخارات زیادی را نیز در سطح باشگاهی در برزیل، عربستان، ژاپن و قطر بدست آورده است. لازارونی با قطر شروع خوبی نداشته است و در 3 بازی گذشته به عراق و امارات باخته و با بحرین نیز مساوی کرده است.

*ستاره: سباستین سوریا

بازیکن 27 ساله اهل اروگوئه از سال 2006 تابعیت قطر را پذیرفت و از آن زمان تا امروز همیشه در ترکیب تیم ملی قطر بوده است. سوریا که در لیگ قطر با پیراهن نادی القطر به میدان می رود، در 57 بازی ملی23 گل برای تیم ملی قطر به ثمر رسانده است. سوریا در لیگ قطر نیز تاکنون 98 گل به ثمر رسانده تا نشان دهد که یک گلزن قهار است.

دیدار ایران - قطر

*سابقه حضور در جام جهانی

قطر تاکنون موفق به حضور در جام جهانی نشده است. البته این تیم در جام جهانی 2022 میزبان است و تلاش می کند تا آن زمان حداقل یک بار حضور در جام جهانی را تجربه کند. قطر برای اولین بار در مقدماتی جام جهانی 1974 شرکت کرد و تاکنون 89 بازی در این مسابقات انجام داده که 40 برد و 31 باخت بدست آورده است. بهترین نتایج این تیم نیز در مقدماتی 1998 و 2002 بود که به مرحله دوم مقدماتی رسید.

*مقدماتی جام جهانی 2014

قطر در پلی اف مقدماتی جام جهانی مقابل ویتنام قرار گرفت و به لطف بازی رفت موفق به صعود به مرحله گروهی شد. عنابی ها( لقب تیم ملی قطر) در بازی رفت 3- صفر پیروز شدند و با شکست 2-1 در بازی برگشت، در مجموع 4-2 ویتنام را پشت سر گذاشتند.قطر اولین بازی خود در مرحله گروهی را نیز با تساوی مقابل بحرین پشت سر گذاشت.

*نتایج اخیر

قطری ها پیش از آغاز مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی، در اردوی اروپایی خود نیز مقابل بایرن مونیخ 4-2  و مقبال لوزان سوئیس 3- صفر شکست خورد و با نوشاتل سوئیس نیز 1-1 کرد. این تیم در دو بازی ملی مقابل عراق و امارات با نتایج 1- صفر و 3-1 شکست خورد و در اولین بازی مقدماتی جام جهانی نیز در خارج از خانه با بحرین به تساوی بدون گل رسید.

در مقدماتی جام 2006 نیز در مرحله اول مقدماتی و در بازی برگشت، تا دقایق پایانی تیم ملی تا آستانه حذف از مسابقات پیش رفت اما گل دیر هنگام هاشمیان باعث پیروزی ایران و راهیابی به مرحله دوم شد

*رتبه در رده بندی فیفا: هشتاد و هشتم در جهان، هشتم در آسیا

نکته: در مقدماتی جام جهانی 1998 شکست مقابل قطر در بازی برگشت باعث شد تا ایران راه سخت پلی آف را برای رسیدن به جام جهانی تجربه کند، در حالی که با یک برد مقابل قطر مستقیم به جام جهانی صعود می کرد. در مقدماتی جام 2006 نیز در مرحله اول مقدماتی و در بازی برگشت، تا دقایق پایانی تیم ملی تا آستانه حذف از مسابقات پیش رفت اما گل دیر هنگام هاشمیان باعث پیروزی ایران و راهیابی به مرحله دوم شد

بخش ورزشی تبیان


منبع: عصر ایران