تبیان، دستیار زندگی
سرپرست اداره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: استفاده افراد محبوب و مشهور جامعه از مدل‌های ایرانی و اسلامی موجب می‌شود تا این مدل‌ها در جامعه مد شده و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی لباس زیبا اما پوشیده


سرپرست اداره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: استفاده افراد محبوب و مشهور جامعه از مدل‌های ایرانی و اسلامی موجب می‌شود تا این مدل‌ها در جامعه مد شده و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.    


مد-حجاب-لباس ورزشکاران

طهورا نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در بحث طراحی لباس داریم، این است که برخی از طراحان دغدغه دین ندارند و آنهایی هم که دغدغه دین دارند، با بحث‌های زیبایی‌شناسی و هنری آشنا نیستند.

وی افزود: در طراحی مد ایرانی و اسلامی، شاخص دینی و فنی نادیده گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که به یکی از نمایشگاه‌های پوشش ایرانی و اسلامی مراجعه کردم، شاهد رونمایی از لباس ورزشکاران زن بودم که این لباس‌ها اگر چه در ظاهر زیبا بود اما پوشش شرعی مناسبی نداشت و برای حضور زنان ورزشکار مسلمان در میادین ورزشی شایسته نبود.

سرپرست اداره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با بیان اینکه شاخص‌های مد ایرانی و اسلامی در کشور باید احراز شود، گفت: هم‌اکنون طراحان مد و لباس صرفاً جنبه‌های زیبایی‌شناسی را لحاظ می‌کنند، در صورتی که اگر بخواهیم مدل‌های ارائه شده به تولید انبوه رسیده و جایگزین لباس‌های نامناسب شود، باید مدل‌هایی را طراحی کنیم که علاوه بر زیبایی شاخص‌های اسلامی را نیز شامل شود.

لباس‌های طراحی شده باید مطابق با شاخص‌های ایرانی و اسلامی باشد و اگر با رعایت کیفیت بالا و قیمت مناسب به تولید انبوه برسد، افراد جامعه وقتی مشاهده کنند که این لباس‌ها علاوه بر زیبایی و پوشیدگی قیمت مناسب هم دارد، از آنها استقبال می‌کنند

نوروزی ادامه داد: لباس‌های طراحی شده باید مطابق با شاخص‌های ایرانی و اسلامی باشد و اگر با رعایت کیفیت بالا و قیمت مناسب به تولید انبوه برسد، افراد جامعه وقتی مشاهده کنند که این لباس‌ها علاوه بر زیبایی و پوشیدگی قیمت مناسب هم دارد، از آنها استقبال می‌کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا افرادی که در جامعه محبوبیت دارند از مدل‌های ایرانی و اسلامی استفاده کنند تا این مدل‌ها در جامعه مد شده و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.

دبیر کارگروه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف اظهار داشت: هم‌اکنون لباس‌های مناسب که شاخص دینی، ملی و هنری داشته باشند، به چرخه تولید انبوه نمی‌‌رسند در حالی که از طریق نمایشگاه‌های عرضه پوشاک یا فروش به کارمندان ادارات می‌توانیم آنها را در جامعه فراگیر کنیم.

وی گفت: لباس‌هایی که هم‌اکنون در جامعه رواج پیدا کرده، نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست در حالی که یکی از شاخصه‌های فرهنگی هر کشوری لباس است اما ما به خوبی در حوزه لباس کار نکرده و به عنوان یک نماد فرهنگی به آن توجه نداشته‌ایم.

هم‌اکنون طراحان مد و لباس صرفاً جنبه‌های زیبایی‌شناسی را لحاظ می‌کنند، در صورتی که اگر بخواهیم مدل‌های ارائه شده به تولید انبوه رسیده و جایگزین لباس‌های نامناسب شود، باید مدل‌هایی را طراحی کنیم که علاوه بر زیبایی شاخص‌های اسلامی را نیز شامل شود

نوروزی تصریح کرد: کارشناسان مختلف باید مدل‌های ارائه شده در نمایشگاه‌های پوشش ایرانی و اسلامی را بررسی و مخاطب‌سنجی کنند، به عنوان مثال باید بررسی کنند که ارائه چنین مدل‌هایی در جامعه با استقبال جوانان مواجه می‌شود یا خیر؟

سرپرست اداره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور بیان کرد: هم‌اکنون در نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی دغدغه اقتصادی برخی از افراد مهمتر از مسائل فرهنگی است و آنها به دنبال فروش برخی از لباس‌ها هستند در حالی که حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی نیازمند مدیریت بیشتر است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :فارس