تبیان، دستیار زندگی
قیمت چهارصد هزار تومانی این بستنی از حقوق یک ماه کارگر ایرانی بیشتر است! چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی از جنس‌طلا در برج‌میلاد!!


قیمت  چهارصد هزار تومانی این بستنی از حقوق یک ماه کارگر ایرانی بیشتر است! چه کسی پاسخگو خواهد بود؟


مقدمه

بستنی-برج میلاد-طلا

ماجرا از یک ماه پیش آغاز شد. در هفته ابتدایی ماه آگوست، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست آمریکا طی گزارشی از وضعیت اجتماعی جامعه ایران به شکاف طبقاتی موجود در جامعه و به سبک زندگی اشرافی و اسراف کارانه طبقه سرمایه دار جدید ایرانی اشاره کرد . در این گزارش می‌خوانیم: طبقه سرمایه‌دار جدید در ایران ماشین پورشه سوار می‌شود، برای پارتی‌های آخر شب خاویار سرو می‌کند و در بلندترین رستوران چرخشی در جهان (رستوران برج میلاد) بستنی روکش طلا با قیمت 250 دلار می‌خورد.

در بخشی دیگر از این گزارش از قول یکی از پیمانکاران این رستوران  می‌خوانیم :

در اینجا محیطی لوکس و آرام برای دوری مشتریانمان از مشکلات روزانه تهران فراهم آورده‌ایم." این را احمد طلایی یکی از صاحبان رستوران چرخان برج میلاد تهران می‌گوید که در حال استقبال از مشتریان در قسمت "وی آی پی" این رستوران است که قیمت ثابت منوی غذاهای آن رقمی بین 280 تا 300 دلار است که البته این رقم شامل دسر بستنی روکش طلا نمی‌شود.

صاحب رستوران برای این روزنامه  مشخصات بستنی مخصوص طلا را این گونه توضیح می دهد: این بستنی علاوه بر روکش طلا محتوی خاویار و روکش نقره نیز است. این حق مردم است که با پول خود هر چه که دوست دارند بخرند و این هیچ ربطی به سیاست ندارد.

این خبر حدود یک ماه پیش اعلام و با واکنش منفی افکار عمومی کشور روبرو شد. اما برخی رسانه‌ها کوشیدند این خبر را در راستای جریان سیاه نمایی رسانه‌های غرب از جامعه ایران تفسیر کنند.

چه کسی بستنی طلایی می‌خورد؟

ماجرای ظهور طبقه نوظهور و نوکیسه به ویژه در چند سال اخیر با بهره گیری از رانت خواری و بهره گیری از منابع بانکی و وام‌ها و انحصار سخن تازه‌ای نیست و بحث درباره آن مجال دیگری می‌طلبد. اما نکته قابل تأمل این است که برخی از سو رفتارها و تفاخرهای جاهلانه این طبقه توسط برخی نهادهای عمومی دامن زده می‌شود. رستوران مذکور در برج میلاد قرار دارد و این برج وابسته به شهرداری تهران است. سوال اصلی این جاست که در چگونه می‌توان به شعار "تهران شهر اخلاق"از سوی شهرداری تهران باور داشت در حالی که اسراف ، اشرافی گری و تبذیر از سوی متولیان نماد شهری تهران تبلیغ می‌شود؟

هیچ نوع طلای خوراکی تاکنون از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است به همین علت عرضه بستنی طلا در رستوران‌ها غیر مجاز است ضمن اینکه طلا یکی از انواع فلزات سنگین و ماده‌ای است که جذب بدن نمی‌شود و کاملاً دفع می‌شود

در این فاز شهرداری تهران نسبت به این خبر هیچ واکنشی نشان نداد و ترجیح داد ماجرای رسانه‌ای تا حدی فروکش کند.

این بستنی‌های طلایی چه شکلی هستند؟

اگر چه در چند روز بعد از اعلام خبر تحلیل نظرات و کامنت های  خوانندگان واشنگتن پست درباره این بستنی‌ها و فاصله طبقاتی در ایران و .... نقطه تحلیل رسانه‌های اصول گرا بود اما افکار عمومی هم چنان در شوک این اتفاق عجیب بودند.  ماجرای بستنی‌های طلایی فراموش نشد و برخی رسانه‌ها مجدداً به سراغ شرکت پیمان کار رستوران گردان برج میلاد رفتند . در پاسخ به سوالات خبرگزاری فارس مطهر نژاد مدیر عامل برج میلاد تهران   گفت رستوران گردان برج میلاد به گفته مخصوص عده‌ای خاصی از افراد است و قرار نیست تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند!!

بستنی-برج میلاد-طلا

طبق این گزارش، چگونگی سرو بستنی‌هایی از طلا نیز خواندنی است:گل رخسار مسئول رستوران گردان برج با بیان اینکه سرو بستنی طلای حدوداً 400 هزار تومانی از هفته آینده در رستوران گردان برج میلاد آغاز می‌شود، گفت: باید بخشی از ظروف این بستنی را از خارج کشور وارد کنیم

وی در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت طلا بالا رفته است این بستنی نیز گران‌تر شده است.

به گفته گل رخسار، 2 گرم 30 سوت طلای خوراکی در این بستنی استفاده می‌شود. البته این طلای خوراکی فقط در کشور آلمان تولید می‌شود و باید وارد کشور کنیم.

وی درباره طلای خوراکی می‌گوید: این طلا به صورت پودر و برگه است و در کشور از هر دوی آن استفاده خواهیم کرد.

مسئول رستوران گردان برج میلاد با بیان اینکه در سایر کشورها از پودر طلا استفاده می‌شده است، گفت: اما ایران دومین کشور است که از برگه طلا استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند بستنی طلا را میل کنند باید یک روز قبل سفارش دهند، گفت: ساخت این بستنی یک روز طول می‌کشد.

اعلام حرمت بستنی طلا و دستور توقف توزیع آن

ماجرای این بستنی‌ها با  استفتایی از دفتر پاسخگویی فقهی مقام معظم رهبری وارد فاز جدیدی شد.  درباره  اطلاع از حکم فقهی خوردن چنین بستنی‌هایی که در ترکیبات آن از طلای خوراکی استفاده شده است، استفتائی را از دفتر مقام معظم رهبری انجام شد که پاسخ چنین بود:

 در صورتی که در این نوع بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است.

اگرچه نهایتاً شهرداری این "دسر فاسد" را از منوی این رستوران گردان حذف کرد اما سوال این جاست که چرا در برجی که با پول مردم و بخش عمومی ساخته شده است رستورانی با منوی چند صد هزار تومانی( این بار از غذای حلال !!) ایجاد شده که نشان گر فاصله طبقاتی امروز جامعه ایران است؟

به نظر می‌رسد نهایتاً با توجه با این استفتا شهرداری تهران طی اطلاعیه از توقف توزیع این خوراکی خبر داد.شهرداری تهران اعلام کرد:  موضوعات مطرح شده از سوی پیمانکار رستوران گردان درباره سرو نوع خاصی از بستنی به هیچ وجه مورد تایید شهرداری تهران نبوده و نیست و شهرداری تهران از انجام چنین اقداماتی به طور حتم جلوگیری خواهد کرد.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است : عرضه نوع خاصی از بستنی در رستوران گردان برج میلاد ایده پیمانکار رستوران گردان بوده که در رسانه‌ها مطرح شده است و به هیچ عنوان تا به حال سرو چنین بستنی در برج میلاد انجام نشده است که با توجه به حرمت شرعی و اجتماعی چنین اقدامی ، شهرداری تهران پس از اطلاع از این امر دستور توقف موضوع را صادر کرده و مانع از انجام چنین طرحی خواهد شد.

حرف آخر

بستنی-برج میلاد-طلا

یکی از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی ما برقراری عدالت و حمایت از مستضعفین بود. اگر چه سیاست‌های نادرست نهادهای مختلف در دوره‌های مختلف پس از جنگ به اشکال گوناگون، برای ظهور اشرافیت تجمل گرا زمینه ساز بوده است اما باید توجه داشت که نباید در سیاست‌ها و حوزه‌های تحت نظارت نظام اسلامی جهت گیری به نفع این طبقه وجود داشته باشد. نگارنده این سطور مدافع حمایت از سرمایه گذاران سالم و مولد در راستای تولید بیشتر،افزایش ثروت ملی و ایجاد اشتغال است. اما پراکندگی  ناعادلانه ثروت را مضر و این گونه اقدامات را که شکاف عمیق طبقاتی را در جامعه هویدا و تشدید می‌کند، باعث بی ثباتی اجتماعی می‌داند.

در روزهایی که حداقل حقوق یک کارگر ایرانی نزدیک به سیصد و چندی هزار تومان  بوده و از قیمت یک بستنی در برج میلاد کمتر است ، در روزگاری که بیکاری و تورم طبقات متوسط و محروم جامعه را می‌آزارد این گونه سیاست‌ها و خط مشی‌ها نشان گر خطایی راهبردی است. اگرچه نهایتاً شهرداری این "دسر فاسد" را از منوی این رستوران گردان حذف کرد اما سوال این جاست که چرا در برجی که با پول مردم و بخش عمومی ساخته شده است رستورانی با منوی چندصدهزار تومانی( این بار از غذای حلال !!) ایجاد شده که نشان گر فاصله طبقاتی امروز جامعه ایران است؟

بسترسازی برای جولان و تفاخر مختالا فخورها ی کاخ نشین و  حسرت محرومین و مستضعفین قطعاً  حرمتش از روکش طلای بستنی برج میلاد بیشتر است.

بر اساس استفتایی که از دفتر استفتائات مقام معظم رهبری صورت گرفته، خوردن بستنی‌هایی که در ترکیب آن از عنصر طلا استفاده شده باشد، حرام است

نگرانی اصلی ما گرایش به اشرافیت در سیاست گذاری‌ها  است. امام خمینی (ره) درباره این روزها به ما هشدار داده بودند :

خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور با پشت کردن به دفاع از محرومین در رو آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذ الله که این با سیرت و روش انبیاء و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم‌السلام سازگار نیست دامن حرمت و پاک روحانیت از آن منزه است تا ابد هم باید منزه باشد و این از افتخارات و برکات کشور و انقلاب و روحانیت است که به حمایت از پابرهنگان برخاسته است و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است

سید حسین زرهانی

بخش اجتماعی تبیان