تبیان، دستیار زندگی
دومین بازی تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در صورتی فردا شب مقابل قطر انجام می پذیرد که شاگردان کارلوس کرش موفق شده اند بازی نخست خود را با پیروزی سه بر صفر پشت سر بگذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطر، این بار حریف مردان کی روش


دومین بازی تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی  جام جهانی  2014 در صورتی فردا شب مقابل قطر انجام می پذیرد که شاگردان کارلوس کی روش موفق شده اند بازی نخست خود را با پیروزی سه بر صفر پشت سر بگذارند.


شروع ایران با تساوی مقابل قطر

اما در همان دیدار برابر اندونزی هم نمایان بود هنوز تا تکمیل فرایند " تیم شدن" تیم ما راه نسبتا طولانی ای پیش روی کی روش است. البته سوای بحث فنی که قطعا مستلزم گذر زمان و انجام تمرینات گروهی است، تیم ما مشکلات دیگری را در بطن خود دارد که فعلا مجال خودنمایی پیدا نکرده اند.

مهمترین موضوعی که به صورت زیر پوستی در لایه های تمرین تیم  وجود دارد اما همه ترجیح می‌دهند با سکوت از کنارش عبور کنند مشکل لجستیکی فدراسیون فوتبال است که کرش از آن می نالد اما بلافاصله  پس از رسانه ای کردن این مشکلات، به سرمربی تیم ملی می گویند مصاحبه انتقادی اش را تلطیف کند.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، مهمترین حاشیه  درست 16 ساعت پس از بازی با اندونزی و در آستانه بازی حساس برابر قطر ایجاد شد. پس از تمرین روز شنبه بود که سرمربی تیم ملی متوجه شد راننده و ماشین او در محل کمپ نیستند و همین معطلی موجب شد با حالتی بر افروخته حرف هایی را علیه فدراسیون به زبان بیاورد که تا به حال نمونه اش را نزده بود.

کی روش غالبا عادت دارد از آن چیزی که پیرامونش هست تعریف کند اما آفتاب سوزان شنبه 12 شهریور ماه ، کاسه صبر او را لبریز کرد و با انتقاد از فدراسیون علی کفاشیان گفت؛ما انتظار حمایت بهتری را از فدراسیون داریم اما گویا چنین نیرویی در خدمت ما نیست. همین صحبت کافی بود تا مطلب نخست رسانه های ورزشی دیروز یکشنبه مربوط به حرف های کی روش شود ،اما صبح روز یکشنبه، سرمربی پرتغالی به گونه دیگری حرف زد و گفت:«كلا آدم معترضی نیستم، اما هدفم از بیان نگرانی‌ها این بود كه حمایت‌های بیشتری از خارج از مجموعه فدراسیون از تیم ملی شود».

کی روش در مورد گرمای هوا گفت:« كاری نمی‌توان كرد.هوای گرم و مرطوب قطر كار را سخت می‌كند، تا جایی كه بشود ما سعی می‌كنیم بلافاصله بعد از تمرینات به هتل بر گردیم. وضعیتی است كه باید تحمل كنیم.

همین حرف کافی بود تا آنهایی که از نزدیک اخبار تیم ملی فوتبال را دنبال می کنند بفهمند،مسولان فدراسیون خیلی سریع توانسته اند نظر کرش را برگردانند.حالا حرف های سرمربی تیم ملی کاملا بوی امیدواری می دهد و انتظار می روند دست کم در بازی حساس فردا در دوحه ، حاشیه ای از این حیث گریبان تیم ملی را نگیرد.

شروع ایران با تساوی مقابل قطر

هوای گرم قطر مشکل دیگر

اگر تا یک دهه قبل قرار بود جام جهانی در خاورمیانه برگزار شود قطعا سوای مشکلات سخت افزاری ،گرمای هوا از آن دسته از معضلاتی بود که قطعا هرگز فیفا راضی به اعطای برگزاری جام جهانی به این منطقه از کره زمین نمی شد. اما حالا قطر برای سال 2022 میزبان جام جهانی است آن هم در قلب گرمای خرداد ماه آن سال.

تنها فاکتوری که موجب شد فیفا راضی به انتخاب قطر شود برنامه های آنها برای خنک نگه داشتن ورزشگاه ها بود. طبق برنامه ریزی اعراب قرار است تمام ورزشگاه ها و همچنین فضای اطراف محل برگزاری بازی ها ، در دمای 20 درجه سانتیگراد نگه داشته شود. اما در بازی فردای ایران و قطر خبری از این  حباب سرما ساز نیست. اگرچه بازی ساعت 21 بوقت تهران انجام می شود اما سایت هواشناسی قطرمی گوید در آن ساعت از شب ، دمای دوحه حدود 40 درجه سانتیگراد است و رطوبت هوا 35 درصد.

استفاده از بازیکنان جوان تر انتخاب معقولانه تری برای مربی پرتغالی است.حتی علی کریمی که از آماده‌های لیگ و تیم ملی بحساب می آید در بازی پرسپولیس و شاهین نشان داد توان لازم برای دوندگی در گرمای شرجی خلیج فارس را ندارد.

اگر چه رطوبت چندان مشکل ساز نیست اما گرمای هوا قطعا مشکلاتی را برای ما پدید می آورد. از این رو کی روش سعی کرده بیشتر تمرینات پیش از بازی را در گرمای ظهر تهران برگزار کند. البته با توجه به تعطیلی لیگ برتر اگر پس از بازی با اندونزی تیم ملی بلافاصله راهی جزیره کیش می شد و از آنجا عازم قطر، قطعا بدن بازیکنان مهلت بیشتری برای همگن سازی با گرمای حاشیه جنوبی خلیج فارس را پیدا می کرد. روز گذشته وقتی خبرنگاران حاضر در کمپ تیم ملی در مورد گرمای دوحه با کی روش حرف زدند او گفت:« كاری نمی‌توان كرد.هوای گرم و مرطوب قطر كار را سخت می‌كند، تا جایی كه بشود ما سعی می‌كنیم بلافاصله بعد از تمرینات به هتل بر گردیم. وضعیتی است كه باید تحمل كنیم. سعی و تلاشمان را می‌كنیم كه تاثیر این شرایط را در عملكرد تیم كم كنیم».

تیم ملی ایران

تغییرات در ترکیب

سوپرایز بزرگ در بازی با اندونزی ذخیره نشین بودن احسان حاج صفی و آندو تیموریان بود.کی روش که حتی در تمرینات پیش از بازی به این دو بازیکن بیشتر از رقبایشان در ترکیب اصلی بازی می داد ناگهان تصمیم گرفت قاسم حدادی فرد و مهرداد پولادی را جایگزین آنها کند. اما حدادی فر که اتفاقا نمایش قابل قبولی را ارائه داد به سختی مصدوم شد و پزشک تیم ملی اعلام کرد دست کم تا دو هفته هافبک دفاعی ذوب آهن قادر به بازی کردن نیست از این رو انتظار می رود با توجه به درخشش آندو که هم پاس گل داد و هم سومین گل بازی مقابل اندونزی را به ثمر رساند،هافبک ارمنی آبی ها در بازی فردا مقابل قطر در ترکیب اصلی حاضر باشد.

البته این تنها یک حدس است چرا که در بازی با مالدیو کرش  همه را غافلگیر کرد و مازیار زارع را  بعنوان هافبک دفاعی در زمین گمارد.از سوی دیگر با توجه به اجازه بازی کریم انصاری فرد که در بازی قبل دو اخطاره بود شاید کارلوس کی روش بخواهد از این مهاجم آینده‌دار بجای غلامرضا رضایی نا آماده و یا فرهاد مجیدی مسن بهره بجوید. با توجه به حساسیت بازی و گرمای شدید هوا شاید تغییرات دیگری را در ترکیب اصلی شاهد باشیم.استفاده از بازیکنان جوان تر انتخاب معقولانه تری برای مربی پرتغالی است.حتی علی کریمی که از آماده‌های لیگ و تیم ملی بحساب می آید در بازی پرسپولیسس و شاهین  که در بوشهر برگزار شد نشان داد دیگر توان لازم برای 90 دقیقه دوندگی در گرمای شرجی خلیج فارس را ندارد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان