تبیان، دستیار زندگی
كار مدیران برنامه‌ها، مربیان، بازیكنان و استعدادیاب‌ها با پایان ماه آگوست و بسته شدن فصل نقل و انتقالات به پایان رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به نقل و انتقالات اروپایی


كار مدیران برنامه‌ها، مربیان، بازیكنان و استعدادیاب‌ها با پایان ماه آگوست و بسته شدن فصل نقل و انتقالات به پایان رسید.


نقل و انتقالات-اروپایی

سی و یكم آگوست آخرین روز فصل و نقل و انتقالات بود تا باشگاه‌های اروپایی تركیب تیمشان را برای حضور در فصل آینده‌ی رقابت‌ها ببندند. در این میان برخی باشگاه‌ها توانستند با ارزیابی دقیق وضعیت‌شان بهترین خریدها را انجام دهند و برخی دیگر تنها به صرف هزینه‌ی به دست آمده پرداختند و با فلسفه "نام گرایی" به جای " ارزش گرایی" بودجه خود را به هدر دادند. در ادامه نگاهی به تیم‌ها و لیگ ‌های مختلف اروپایی خواهیم داشت.

لالیگا

بارسلونا مختصر اما مفید

باشگاه بارسلونا در فصل نقل و انتقالات فعالیت چندانی نداشت، اما توانست به هدف درازمدتش جامه‌ی عمل بپوشاند. خرید فابرگاس پس از یك پروسه طولانی مدت و پرتنش به تنهایی برای هواداران بارسلونا كافی بود. فابرگاس ارزش‌هایش را بسیار زودتر از حد انتظار به اثبات رساند و با گلزنی و بازی خوبی كه در سوپرجام اسپانیا، اروپا و بازی با ویارئال انجام داد، نشان داد كه اصرار گواردیولا برای خرید او با وجود در اختیار داشتن بازیكنانی مانند ژاوی و اینیستا تا چه اندازه معقولانه بوده است. خرید فابرگاس را هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ كارایی می‌توان بهترین جابجایی در قاره سبز دانست.

الكسیس سانچس مهاجم شیلیایی تیم اودینزه اولین شكار بارسلونا بود. نكته جالب توجه در این خرید این بود كه گواردیولا برای خریداری او بیش از فابرگاس اصرار داشت و در مصاحبه‌ای عنوان كرده بود كه حضور سانچس از لحاظ فنی نسبت به خرید گواردیولا در اولویت است.

گواردیولا برای این كه نشان دهد كه خریدهایش بر اساس نیاز و شرایط تیم بوده در اولین دیدار تیم در لالیگا ویا و ژاوی را نیمكت نشین كرد و سانچس و فابرگاس را در تركیب اصلی قرار داد و جالب این كه بارسلونا همانند گذشته روان و شناور بازی كرد.

میلیتو، جفرن سوآرس و بویان كرچیچ بازیكنانی بودند كه از نوكمپ جدا شدند. اولی به دلیل مصدومیت‌های زیاد و نداشتن شرایط آمادگی از جمع آبی و اناری‌ها جدا شد و بویان هم با دلخوری از مورد اعتماد قرار نگرفتن توسط گواردیولا راهی رم شد. سوآرس هم تیم را به مقصد اسپورتینگ خیخون ترك كرد.

رئال مادرید - بارسلونا

رئال مادرید به دنبال تكرار تجربه اوزیل

مادریدی‌های پایتخت نشین اسكلت اصلی تیم‌شان را حفظ كردند و البته چند بازیكن دیگر را به تیم اضافه كردند. مهم‌ترین هدف رئال مادرید خرید نیمار پدیده‌ی سانتوس بود كه با مخالفت صریح رئیس باشگاه برزیلی به نتیجه نرسید. در فصل نقل و انتقالات شایعاتی هم در مورد خرید فابرگاس و این كه پرس قصد دارد با ارائه پیشنهاد بالا به این بازیكن مانع از حضور او در نوكمپ شود به گوش می‌رسید، هرچند كاپیتان پیشین آرسنال به صراحت اعلام كرده بود كه تنها به مقصد زادگاهش حاضر به ترك لندن می‌شود. شایعه 300 میلیون یورو برای خرید مسی هم هیچگاه توسط هیچ‌ یك از مقامات باشگاه مادریدی تایید نشد.

رئال مادرید كه پیش از این با خرید مسوت اوزیل، علاقه‌اش را به خدمت گرفتن بازیكنان ترك تبار نشان داده بود، دو بازیكن دیگر به نام‌های حمیت آلتین‌توپ و نوری شاهین خریداری كرد كه البته خرید دوم رئال به دلیل آسیب دیدگی كهنه این بازیكن با انتقاد زیادی روبرو شد. كالخون هم كه خرید دیگر رئال مادرید بود در دیداری كه مقابل بارسلونا انجام داد، كار خاصی جز اجرای فرمان مورینیو برای خشونت نداشت.

فابیو كونترائو و وارانه، هافبك پرتغالی و مدافع فرانسوی دو خرید دیگر رئال مادرید بودند كه البته هنوز به طور جدی محك نخورده‌اند. مورینیو در بازی‌های خود مقابل بارسلونا و ساراگوسا بیشتر تلاش كرده تا به بازیكنان قبلی‌اش تكیه كند. هر ده گلی كه رئال مادرید در سه دیدار رسمی خود به ثمر رسانده، توسط بازیكنان قبلی این تیم به ثمر رسیده است. (كریستیانو رونالدو 4، آلونسو 2، بنزما، كاكا، مارسلو و اوزیل هر كدام یك بار). در میان خریدهای رئال مادرید به نظر می‌رسد كونترائو بتواند بیشترین تاثیر را در این فصل داشته باشد. در سوی مقابل بازیكنانی مانند درنته، گاگو، كانالس و پدرو لئون به طور قرضی مادرید را ترك كردند.

آتلتیكو مادرید، لشگر شكست خورده

تیم دوم شهر مادرید كه در فصلهای گذشته یكی از تیم‌های خوب لالیگا به شمار می‌رفت و مخصوصا در ورزشگاه خانگی‌اش ویسنته كالدرون بازی‌های بسیار خوبی انجام می‌داد، شیرازه‌اش در پایان فصل كاملا از هم پاشید و پس از جدایی كیكه سانچس فلورس سرمربی این تیم، ستاره‌هایش هم یكی پس از دیگری از تیم جدا شدند.

الكس فرگوسن، پیرمرد تكرار نشدنی فوتبال برای فصل جدید تا توانست بازیكن جوان و كم سن و سال به تیمش تزریق كرد. سرمربی اسكاتلندی منچستر حتی برای جانشینی فن‌درسار هم از بازیكنی استفاده كرد كه تقریبا نصف او سن و سال داشت.

سرخیو آگرو مهاجم گلزن و ملی پوش این تیم كه حتی پیش از آغاز كوپا آمریكا علنا اعلام كرده بود به هیچ وجه حاضر به ماندن در این تیم نیست، اسپانیا را به مقصد تیم متمول منچسترسیتی ترك كرد. این پایان كار آتلتیكو نبود و دیگو فورلان هم در آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات راهی اینتر شد. بازیكنانی مانند اویفالوژی و ده‌خیا هم از این تیم جدا شدند. فران مریدا هم به صورت قرضی به براگا رفت.

فالكائو بازیكنی بود كه برای تقویت خط حمله‌ی این تیم و پركردن جای خالی آگرو و فورلان راهی پایتخت اسپانیا شد.

مالاگا، پدیده‌ی نقل و انتقالات با 11 خرید!

خرید رود فان نیستلروی در مالاگا بخش عمده‌ای از فعالیت این باشگاه بود. خرید بازیكنی مانند سانتی كازورلا، بازیكن ملی پوش اسپانیایی در كنار خرید بازیكنانی مانند یوریس متایسن، ژرمی تولالان و داوید گونسالس این باشگاه را در میان یكی از فعال‌ترین باشگاه‌های اروپایی قرار داد. باید دید این باشگاه نه چندان مطرح اسپانیا كه فصل گذشته به زحمت توانست خودش را در دسته اول حفظ كند در فصل آینده چه عملكردی خواهد داشت. این باشگاه پیش از این باپتیستا را هم خریداری كرده بود.

لیگ برتر انگلیس

بایرن مونیخ - منچستریونایتد

منچستریونایتد به دنبال جوان گرایی

الكس فرگوسن، پیرمرد تكرار نشدنی فوتبال برای فصل جدید تا توانست بازیكن جوان و كم سن و سال به تیمش تزریق كرد. سرمربی اسكاتلندی منچستر حتی برای جانشینی فن‌درسار هم از بازیكنی استفاده كرد كه تقریبا نصف او سن و سال داشت. ده‌خیا راهی اولدترافورد شد تا وظیفه حراست از دروازه این تیم را بر عهده داشته باشد.

فیل جونز 19 ساله، ولبك 21 ساله، ده‌خیا 21 ساله سه بازیكن جوانی بودند كه توسط فرگوسن به اولدترافورد آمدند. اشلی یانگ هم با 25 سال سن از استون ویلا راهی این تیم شد. در مقابل بازیكنانی مانند جان اوشی، اوبرتان، اوون هارگریوز و ببه از این تیم جدا شدند.

منچستریونایتد شاید روی كاغذ خریدهای خوبی انجام نداد و ستاره‌ای را شكار نكرد. اما حضور درخشان و موثر بازیكنان جدید این تیم در سه هفته‌ی آغازین لیگ برتر كه اوج نمایش‌شان در دیدار مقابل آرسنال بود ‌در كنار بازی دادن به بازیكنان جوانی مانند ولبك باعث شد تا منچستریونایتد را با توجه به هزینه‌ای كه انجام داده موفق‌ترین تیم لیگ جزیره بدانیم، حتی برتر از رقیب همشهری كه بالغ بر صد میلیون یورو برای خرید بازیكنان موردنیازش هزینه كرد.

منچسترسیتی، عرب ثروتمندی كه پول می‌دهد!

مالك ثروتمند اماراتی هرچقدر خواست هزینه كرد و بازیكن خرید تا شاید رویای تبدیل شدن به تیم اول شهر منچستر برای هواداران این تیم فیروزه‌ای پوش محقق شود. خرید بازیكنان متوسطی مانند گائیل كلیشی، استفان ساویچ، پانتیلیمون و اوون هارگریوز به تنهایی كافی بود تا این تیم یكی از پرخریدترین تیم‌های لیگ برتر انگلیس باشد. به این بازیكنان متوسط باید اضافه كرد ستاره‌هایی مانند سرخیو آگرو و سمیر نصری و البته حفظ ستاره‌های قبلی مانند توس، یحیی توره، داوید سیلوا. منچسترسیتی البته بوآتنگ را به بایرن مونیخ واگذار كرد تا بالاخره بازیكن هم فروخته باشد.

منچسترسیتی بی‌تردید بهترین نیمكت را در اختیار دارد به گونه‌ای كه در هر پست دو بازیكن با كیفیت در این تیم حضور دارند. روبرتو مانچنینی كه در فصل نقل و انتقالات از زبان مدیران باشگاه "نه" نشنید، تاكنون تمام بازی‌هایش را با پیروزی پشت سرگذاشته تا به نوعی پاسخ اعتماد سران باشگاه را داده باشد.

آرسنال - چلسی

آرسنال، لشگر شكست خورده

لندنی‌ها در بازار نقل و انتقالات سود خوبی به جیب زدند اما در عرصه فوتبال بازی را به رقبای قدرتمند خود واگذار كردند. جدایی سسك فابرگاس و سمیر نصری بدون این كه بازیكنی در این حد و اندازه جانشین آنها شود، ضربه مهلكی به پیكره‌ی این تیم وارد كرد.

باشگاه آرسنال در این فصل 13 بازیكن ریز و درشتش را از دست داد. غیر از فابرگاس و نصری، كلیشی، دنیلسون و بنتنر هم از دیگر بازیكنان اصلی آرسنال بودند كه از این تیم جدا شدند.

سرمربی آرسنال كه در رسانه‌های انگلیسی به یك مربی خسیس شناخته می‌شود ابتدا اعلام كرده بود كه با وجود از دست دادن دو بازیكن كلیدی‌اش قصد خرید بازیكنان جدید را ندارد، اما شكست سنگین 8 بر 2 مقابل منچستریونایتد كافی بود تا آرسنال در آخرین روزهای نقل و انتقالات مرته‌ساكر، پارك چو یانگ، آرتتا و یوسی بنایون را به خدمت بگیرد تا حدی از فشار انتقادها علیه پیرمرد فرانسوی كاسته شود. پیش از این هم بازیكنانی مانند چامبرلاین و ژروینیو راهی لندن شده بودند.

ونگر قصد داشت برای جانشینی فابرگاس خوان ماتا را از والنسیا به خدمت بگیرد اما این بازیكن علنا اعلام كرد با توجه به این كه آرسنال شانس چندانی برای قهرمانی ندارد، به این تیم نمی‌رود. بازیكن ملی پوش اسپانیایی سرانجام چلسی را برای ادامه‌ی فوتبالش انتخاب كرد.

چلسی، كم فروغ اما متعادل

آبی‌های لندن در فصل نقل و انتقالات خرید چشمگیری نداشتند و البته بازیكنان‌شان‌ را هم از دست ندادند تا در این میان نمره متوسط بگیرند.

جدایی چند بازیكن از تیم دوم یا قرض دادن بازیكنان نیمكت نشین مسلما آسیبی به اسكلت این تیم مدعی وارد نخواهد كرد. چلسی در فصل نقل و انتقالات رائول میرلس، لوكاكو و خوان ماتا را به خدمت گرفت و یوسی بنایون و یوری ژیركوف را از دست داد. ویاس بواس سرمربی جوان این تیم قصد داشت چند تن از بازیكنان تیم قبل‌اش پورتو را به لندن بیاورد اما انتقال بازیكنانی مانند فالكائو نهایتا به سرانجام نرسید. آبی پوشان در فصلی كه پیش رو دارند باید جام قهرمانی را از رقیب قدرتمند خود منچستریونایتد پس بگیرند.

سری A

شالکه - اینتر

اینتر، فعال تا آخرین روز

آبی و مشكی پوشان در فصل نقل و انتقالات لقب فعال‌ترین باشگاه را به خود اختصاص دادند. جدایی نزدیك به 20 بازیكن از این تیم – هرچند عده بسیاری بازیكنان كلیدی نبودند – باعث شد تا باشگاه اینتر به عنوان یك تیم فروشنده مطرح شود. اینتر در میان سیلی از بازیكنان گمنام كه از این تیم جدا شدند ستاره‌های خوشنامی مانند ساموئل اتوئو، داوید سوآزو، گوران پاندف و داویده سانتون را از دست داد.

در میان بازیكنان نامدار تنها می‌توان از زاراته و جوناتان نام برد كه به ترتیب از لاتزیو و سانتون راهی این تیم شدند. باشگاه اینتر تا آخرین روز فصل نقل و انتقالات فعال بود و در روز سی‌ام آگوست 4 بازیكن خرید و یك بازیكن را به فروش رساند.

میلان، از تولید به مصرف!

باشگاه میلان در فصل نقل و انتقالات عملكرد عجیبی داشت. بازیكنان زیادی آمدند و هنوز مهر قراردادشان خشك نشده بود از این تیم جدا شدند. فیلیپ مكسس از رم، كوین پرینس بوآتنگ از جنوا بازیكنان سرشناسی بودند كه به جمع سرخ ومشكی پوشان پیوستند و بازیكنانی مانند بوریلو و ماسیمو اودو سن سیرو را ترك كردند.

خرید و فروش باشگاه میلان در فصل نقل و انتقالات مانند واكنش‌های شیمایی بودند كه در این میان بازیكنانی مانند فریرا، اوسجی و چند بازیكن دیگر مانند عناصر واسطه از یك طرف وارد باشگاه و از طرف دیگر خارج شدند. در فهرست نقل و انقتالات میلان انواع و اقسام قراردادها مانند قرارداد دائمی، قرضی و مالكیت مشترك به چشم می خورد.

در مجموع باشگاه‌هایی مانند بارسلونا، منچستریونایتد و منچسترسیتی را می‌توان از تیم‌های موفق اروپا در فصل نقل و انتقالات دانست

سران باشگاه میلان قرارداد قرضی زلاتان ابراهیمویچ از بارسلونا را هم دائمی كردند. اتفاقی كه با توجه به وقایع فصل پیش این مهاجم سوئدی در بارسلونا كاملا محتمل به نظر می‌رسید.

در این میان تیم‌هایی مانند المپیك مارسی و آنژی ماخاچكالا هم بودند كه با خرید چند ستاره گران قیمت تلاش كردند تا جایی در فوتبال اروپا پیدا كنند.

در مجموع باشگاه‌هایی مانند بارسلونا، منچستریونایتد و منچسترسیتی را می‌توان از تیم‌های موفق اروپا در فصل نقل و انتقالات دانست. تیم‌هایی مانند آرسنال ( البته آرسنال با چند خرید در آخرین روزهای نقل و انتقالات وضعیت خود را بهبود بخشید) و اینتر هم در آن سوی پاره خط در فهرست ضعیف‌ترین‌ها هستند. ارزیابی تیم‌هایی مانند رئال مادرید و چلسی را هم باید به آینده موكول كرد، هر چند به نظر می‌رسد این دو باشگاه حداقل روی كاغذ عملكرد قابل قبولی نداشته‌اند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا