تبیان، دستیار زندگی
اینجا آرامگاه من است و در همین مكان به خاك سپرده می شوم و خداوند عالم، همین جا را محلّ رفت و آمد شیعیان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشایش گناهان

بخشایش گناهان

امیرمؤمنان(علیه السلام) از پیامبر گرامی(صلی الله علیه و اله وسلم) آورده است كه فرمود:

«یكی از فرزندان گرانمایه ام در خراسان به خاك سپرده می شود. هیچ انسان اندوه زده ای، خالصانه به كوی او نخواهد شتافت، مگر اینكه خداوند اندوهش را برطرف می كند. و هیچ گناهكاری، آگاهانه به زیارتش نخواهد رفت، جز اینكه خداوند گناهانش را خواهد بخشید.» 

در روایت دیگری از امیرمؤمنان(علیه السلام) آمده كه:

«یكی از فرزندان من كه نام او همانند نام من و نام پدرش، نام فرزند عمران یعنی موسی است؛ در سرزمین خراسان بوسیله سم به شهادت می رسد. هركس كه او را در سرزمین غربت زیارت كند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را، گرچه به شمار ستارگان آسمان و دانه های باران و برگهای درختان باشد، موردبخشش قرار می دهد.» 

اباصلت هروی گوید: هشتمین ستاره آسمان هدایت وارد اطاقی شد كه قبر هارون الرّشید آنجا بود و با دست مباركش خطّی كشید و فرمود:

«اینجا آرامگاه من است و در همین مكان به خاك سپرده می شوم و خداوند عالم، همین جا را محلّ رفت و آمد شیعیان و دوستانم قرارخواهد داد. قسم بخدا! هركس مرا در این مكان زیارت كرده و به من سلام دهد، به وسیله شفاعت ما اهل بیت، مستوجب بخشش و رحمت خدا خواهد شد.»

حمدان سودائی گوید: «خدمت حضرت امام جواد(علیه السلام) مشرف شده وسؤال نمودم: كسی كه قبر پدر بزرگوار شما را در سرزمین طوس زیارت كند، چه پاداشی دارد؟»

حضرت پاسخ فرمودند: «هركسی كه پدر گرامم را زیارت كند، خداوند تمام گناهان گذشته و آینده اورا خواهد بخشید.»  حمدان اضافه می كند كه پس از مدّتی، ایّوب بن نوح را ملاقات كرده و به او گفتم: «از حضرت امام جواد(علیه السلام) شنیدم: خداوند تمام گناهان گذشته و آینده زائر قبر امام هشتم(علیه السلام) را مورد عفو و بخشش قرار می دهد.» 

ایّوب بن نوح گفت: «آیا دوست داری بر فضیلت زیارت قبر امام هشتم(علیه السلام) چیزی هم بیفزایم؟»

پاسخ دادم: «بلی!»

گفت: من از حضرت جواد الائمّه(علیه السلام) شنیدم كه فرمود: «هركس پدرم را در طوس زیارت كند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را مورد بخشایش قرار خواهد داد و هنگامی كه روز سهمگین رستاخیز فرا رسد برای او جایگاه بلندی، در كنار جایگاه پرشكوه و رفیع پیامبر، برپا خواهند ساخت و در آنجا خواهد بود تا دادخواهی و حسابرسی روز رستاخیز، به پایان رسد.»

واین نكته در فرهنگ شیعه به گونه ای بود كه زائران آگاه می گفتند: «به كوی آن گرامی می شتابیم تا آن جایگاه بلند روز رستاخیز و همنشینی با پیامبر را بدست آوریم.»

اباصلت هروی گوید: ازامام هشتم علیّ بن موسی الرّضا(علیهما السلام) شنیدم كه فرمود:

«در آینده ای نه چندان دور، بوسیله زهر ستم، مظلومانه به شهادت می رسم و مرا در كنار قبر هارون الرشید به خاك می سپارند. و خداوند متعال مرقد مرا محلّ تردّد و رفت و آمد شیعیان و اهل بیت من قرار خواهد داد. هركس مرا دراین سرزمین غربت زیارت نماید، من در قیامت به دیدار او خواهم رفت. قسم به خداوندی كه حضرت محمّد(صلی الله علیه و اله وسلم) را به افتخار نبوّت و رسالت گرامی داشت و در تمام هستی از میان جمیع خلایق، تاج كرامت و شرافت را ویژه او ساخت، هر یك از شما در كنار قبر من، دو ركعت نماز گزارد، هنگام ملاقات با حق مستوجب بخشش خداوند - عزّوجلّ - قرار خواهد گرفت. قسم به خداوندی كه مقام والای امامت را ویژه ما ساخت، زائرین قبر من، از بهترین كسانی هستند كه در رستاخیز بر بارگاه الهی وارد می شوند. هر مؤمنی كه در مسیر زیارت من دچار زحمت شده و گرفتار بارش باران شود، خداوند عالم، بدن او را بر آتش جهنّم حرام می سازد.»


بخش حریم رضوی