تبیان، دستیار زندگی
آرام غذا خوردن باعث می‌شود هضم غذا از دهان بهتر آغاز شود. لذت بردن از غذا در محیطی که آرام است و فرد در کمال آرامش غذا می‌خورد، بهتر صورت می‌پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرام غذا خوردن چه فوایدی دارد؟


آرام غذا خوردن باعث می‌شود هضم غذا از دهان بهتر آغاز شود. لذت بردن از غذا در محیطی که آرام است و فرد در کمال آرامش غذا می‌خورد، بهتر صورت می‌پذیرد.

 آرام خوردن

یکی از مسائلی که همواره در علم تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد، آرامش هنگام غذا خوردن است. این موضوع همراه آرامش محیطی در هنگام تناول غذا، نداشتن استرس و عدم فعالیت به ویژه در کودکان و توجه کامل به غذا، به عملکرد هر چه بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

به طور کلی، آرام غذا خوردن باعث می‌شود هضم غذا از دهان بهتر آغاز شود.

از آن جایی که یک بخش هضم، بخش مکانیکی است بنابراین بهتر جویدن غذا موجب می‌شود که به قطعات کوچک‌تری خرد شده و هر چه غذا خردتر شود هضم آن در معده و روده بهتر به انجام برسد.  در صورتی که با عجله خوردن غذا باعث خواهد شد تا غذا با قطعات درشت‌تری بلعیده شود و فشار بیشتری هنگام هضم به معده و روده وارد آید.

مدت زمان جویدن غذا با فاز مغزی ارتباط مستقیمی دارد و جویدن بیشتر باعث می‌شود طعم و بوی غذا بهتر احساس شود و این طعم و بو به دنبال جویدن

سبب فعال‌تر شدن گیرنده‌های انتقال‌دهنده پیام شود

مرحله دوم هضم، بخش شیمیایی است به این ترتیب که آنزیم‌های بزاق می‌توانند در این امر تأثیرگذار باشند و بخشی از هضم را در دهان انجام دهند تا مراحل بعدی راحت‌تر انجام گیرد.

***

نکته دیگری که در این میان مهم است، فاز مغزی غذا است. لذت بردن از غذا در محیطی که آرام است و فرد در کمال آرامش غذا می‌خورد، بهتر صورت می‌پذیرد و پیام‌هایی از سوی مغز برای ترشح آنزیم‌های هضم‌کننده در سایر اندام‌های دستگاه گوارش ارسال می‌شود.

البته غیر از آرام غذا خوردن و بودن در محیط آرام، با هم غذا خوردن به ویژه

در کودکان به هضم و جذب بهتر غذای‌شان کمک می‌کند و از جمله عوامل لذت بردن از غذا به حساب می‌آید

تحقیقات صورت‌ گرفته در رابطه با تند یا کند خوردن غذا نشان داده است، مدت زمان جویدن غذا با فاز مغزی ارتباط مستقیمی دارد و جویدن بیشتر باعث می‌شود طعم و بوی غذا بهتر احساس شود و این طعم و بو به دنبال جویدن سبب فعال‌تر شدن گیرنده‌های انتقال‌دهنده پیام شود. در ضمن، مطالعات نشان داده‌اند رها شدن و افزایش فعالیت مولکول‌های انتقال‌دهنده پیام برای هضم تا 50 درصد با فاز مغزی غذا مرتبط است.

با هم غذاخوردن

لازم به یادآوری است که اگر غذا با تکه‌های خرد نشده وارد دستگاه گوارش شود، اولاً ورود غذا به مرحله بعدی سخت‌تر خواهد بود و غذایی که خوب هضم نشده به رشد بیشتر باکتری‌ها کمک می‌کند که این باکتری‌ها عاملی برای نفخ خواهند بود. بنابراین، جویدن باید به اندازه‌ای آرام صورت گیرد که فرد طعم و بوی غذا را در دهان حس کند.

البته غیر از آرام غذا خوردن و بودن در محیط آرام، با هم غذا خوردن به ویژه در کودکان به هضم و جذب بهتر غذای‌شان کمک می‌کند و از جمله عوامل لذت بردن از غذا به حساب می‌آید.

از این گذشته، برخی افراد عادت دارند مدام از سر میز غذا بلند شوند و دنبال کارهای‌شان بروند و بین غذاخوردن‌شان وقفه ایجاد کنند. در صورتی که فاصله ایجاد شده زیاد باشد به طوری که جویدن قطع شود، چون فرآیند هضم از جویدن شروع می‌شود ممکن است از آنجا گیرنده‌ها تحریک شده ولی غذا وارد مرحله بعدی نشده و هضم صورت نگیرد و دچار اختلال شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

واقعا چرا باید غذا بخوریم؟؟؟

برای غذا خوردن وقت بگذارید

بین غذا زیاد آب ننوشید

کلید سلامت خانواده در دست مادران

مرز بین وسواس و تغذیه سالم

خوب جویدن به هضم غذا کمک می کند

تاثیر زمان مصرف غذا بر وزن افراد

2 اصل مهم در تغذیه سالم

در محل کار هم صحیح غذا بخورید

سه اصل برای داشتن تغذیه سالم

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

اصلاح عادات غلط غذایی !

غذا خوردن هم آدابی دارد

فواید غذا خوردن در کنار خانواده

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

6 عادت مضر، قبل و بعد از غذا

درست غذا خوردن 12 شرط دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.