تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب های «دورکاری چیست؟ چرا؟ چگونه؟»، «جایگاه پول در نظام سلامت رساله‌ای درباره اقتصاد بهداشت و جامعه‌شناسی پزشکی» و «نقاط عطف در پژوهش های ارتباط جمعی».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ میدانید دورکاری چیست؟


معرفی کتاب های «دورکاری چیست؟ چرا؟ چگونه؟»، «جایگاه پول در نظام سلامت رساله‌ای درباره اقتصاد بهداشت و جامعه‌شناسی پزشکی» و «نقاط عطف در پژوهش های ارتباط جمعی».

«دورکاری چیست؟ چرا؟ چگونه؟»
«دورکاری چیست؟ چرا؟ چگونه؟»

تالیف: کورش ‌پرند، حسین خنیفر، محمدحسین حاجلو و آرش بهرامی همراه با مقدمه دکتر عبدالرضا شیخ‌الاسلامی (وزیر کار و امور اجتماعی)

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

چاپ سوم

شمارگان 1000 نسخه

292 صفحه

بها: 60000 ریال

در این اثر، سعی و تلاش وافری شده است تا با تبارشناسی واژه و مفهوم دورکاری، به مباحث مربوط به تجارب بین‌المللی و پیشینه این بحث پرداخته شود. همچنین از نظرات خبرگان و اهل فن نهایت استفاده و بهره‌برداری شده و به ابعادی مانند دورکاری و جنسیت، دورکاری و آموزش، تحلیل محیط بومی ایران زمین و دورکاری و مقوله IT و دورکاری پرداخته شده است.

بر اساس مطالب کتاب، «دورکاری به عنوان پدیده مهم عصر اطلاعات، همپای توسعه سریع فناوری توسعه یافته است. علاوه بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات که انجام کار در هر زمان و مکان را ممکن کرده، اظهار علاقه اقشار مختلف اجتماعی، به ویژه زنان و طبقات خاص همانند معلولان و مددجویان به این پدیده، تبعات و اثرات انسانی، اقتصادی، اجتماعی آن، همانند انعطاف‌پذیری در استفاده از زمان، کاهش هزینه و زمان صرف شده برای رفت و آمد به محل کار و به تبع آن کاهش حجم ترافیک و کاهش مصرف سوخت، امکان ایجاد توازن بین کار و زندگی خانوادگی و امکان برخورداری از فرصت‌های مناسب شغلی، توسعه آن را تسریع بخشیده است.»

کتاب حاضر در چهار بخش به مقوله چیستی دورکاری و ضرورت و چرایی آن پرداخته است. بخش نخست کلیات و مبانی دورکاری را در دو گفتار تبارشناسی واژه و مفهوم‌شناسی بیان کرده است. در بخش دوم، پیشینه و مطالعات موردی در دو گفتار پیشینه‌کاوی ملت‌ها و مطالعات موردی ملل آورده شده است. بخش سوم درسه گفتار به مباحث دورکاری و مقوله جنسیت، دورکاری و آموزش و تحلیل محیط بومی و دورکاری در ایران می‌پردازد. در بخش چهارم نیز به عنوان بخش پایانی الگوها و روش‌های دورکاری در دو گفتار، گونه‌شناسی برخی مشاغل از راه دور و الگوشناسی دورکاری بیان می‌شود.

«جایگاه پول در نظام سلامت رساله‌ای درباره اقتصاد بهداشت و جامعه‌شناسی پزشکی»
«جایگاه پول در نظام سلامت رساله‌ای درباره اقتصاد بهداشت و جامعه‌شناسی پزشکی»

برایان آبل-اسمیتبا

مترجم: ابوالقاسم پوررضا

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

310 صفحه

قیمت: 4200 تومان

در سراسر دنیا هزینه‌های زیادی صرف خدمات بهداشتی می‌شود و بخش بزرگی از این هزینه‌ها از طریق پرداخت مالیات یا بیمه اجتماعی تأمین می‌گردد. دسترسی فزاینده به خدمات بهداشتی امروزه به منزله یک حق، مطرح شده است و تأمین آن برای همه و استفاده همگان از آن، صرف‌‌نظر از اینکه قدرت خرید این خدمات وجود داشته باشد یا نه، وظیفه‌ای برای دولتهای نوین به شمار می‌آید.

نویسنده درباره کتاب نوشته است:

این کتاب با این فرض نوشته می‌شود که می‌توان از مطالعه بازار خدمات بهداشتی و تجربه عملکرد این بازار در فرهنگهای مختلف و در سطوح مختلفی از توسعه، درسهایی درباره سازماندهی و ‌تأمین مالی خدمات بهداشتی آموخت. بنابراین بخش وسیعی از این کتاب در خصوص اقتصاد بهداشت به معنای وسیع کلمه است. اما در عین حال، قسمت عمده‌ای از آن به مدیریت عمومی و جامعه‌شناسی پزشکی می پردازد. مشکلات و مسائل سازماندهی و ‌تأمین مالی خدمات بهداشتی را نمی‌توان با هیچ نگاه و چارچوب نظری مستقل از ارزش، حل کرد.

در بخش اول این کتاب، ابتدا برای توصیف تکامل تاریخی سازماندهی و ‌تأمین مالی خدمات بهداشتی در کشورهای گوناگون تلاش می‌شود. این اقدام به ناچار با محدودیت ادبیات موجود در این زمینه به زبان انگلیسی مواجه بوده است. اما هدف، مشخص کردن تضاد بین فرهنگها و نظامهای سیاسی مختلف است. فرصت بی‌نظیری برای محققان آینده وجود دارد که کار و تلاش مقدماتی مرا در راستای توسعه تاریخ خدمات بهداشتی جهان و مقایسه بین کشورها و قاره‌ها بهبود بخشند.

سپس سعی شده که با چند سؤال اساسی دست‌و‌پنجه نرم کرد: خدمات رایگان یا توأم با یارانه چیست؟ چرا و به چه شیوه‌هایی بازار درمان تنظیم می‌شود؟ پس از این سؤالات، به بخشهایی از خدمات سلامت می‌پردازم که بحث جداگانه‌ای را هم به لحاظ نظری و هم در رابطه با بررسی تجربه کشورهای مختلف طلب می‌کند: آثار و نتایج روشهای مختلف پرداخت به پزشکان چیست؟ پیامدها و ‌تأثیرات عملکرد صنعت جهانی دارو کدام‌اند و چگونه کشورها برای ساماندهی و مدیریت این صنعت تلاش می‌کنند؟ عوامل زیربنایی اقتصادی تولید و ارائه خدمات بیمارستانی کدام‌اند؟

بعد از این، معیارهای اساسی و زیربنایی برنامه‌ریزی بهداشت مورد بحث قرار می‌گیرند. خدمات بهداشتی چه کمکی به رفاه انسانی می‌کنند و آیا می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد؟ رابطه بین سلامت و توسعه اقتصادی و اجتماعی چیست؟ به دنبال آن، به طور جداگانه به برنامه‌ریزی در کشورهای توسعه‌یافته‌تر و کشورهای در حال توسعه پرداخته شده است. در نهایت، آموزش و تربیت در عرصه پزشکی و سلامت را مورد ‌تأمل و تحلیل قرار گرفته.

«نقاط عطف در پژوهش های ارتباط جمعی»
«نقاط عطف در پژوهش های ارتباط جمعی»

نویسنده: شرون ای لاوئری - ملوین دفلور

مترجم: محمد گذر آبادی

ناشر: دانژه

تعداد صفحه: 687

قیمت: 175,000 ریال

سال انتشار: 1390

کتاب نقاط عطف، ویراست سوم درس‌نامه معتبری است که در هفت بخش آن، مبناهای پژوهشی درک ارتباط جمعی در زمینه‌های گوناگون فیلم‌های سینمایی و کودکان، نگرش اجتماعی، هراس‌های رادیویی، پیکار سیاسی، رضامندی و پذیرش نوآوری و... مورد بررسی دقیق و مستند قرار می‌گیرد.

در مقدمه مبسوط کتاب با عنوان «کاوشی تاریخی در گذشته، حال و آینده نظریه و پژوهش در علم ارتباطات» به قلم دکتر غلامرضا آذری آمده است:

پژوهش در شکل و محتوای رسانه‌ها که اغلب نشانگر میراث فکری بنیان‌گذاران و پیش‌گامان علوم اجتماعی و انسانی‌ست با تمرکز بر سلسله سنت‌های روش‌شناسی و ارائه نظریه‌های ارتباطی کاربردی به تداوم و حیات خویش معنا می‌بخشد و در این رهگذر رویکردها و پارادایم‌های غالب را بی‌هیچ ادعایی و اغلب به منزله رهنمود بر می‌گزیند و به کار می‌بندد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان


منبع:خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، آی کتاب