تبیان، دستیار زندگی
در نشست این جشنواره که ششم شهریورماه در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، این موضوع مطرح شد که سازمان زیباسازی شهر تهران قول‌هایی داده که تا سال آینده، در پیاده‌رو خیابان کریمخان، در مقابل کتاب‌فروشی‌ها، مبلمان شهری ایجاد شود، چراغ مطالعه یا نور خوبی برای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبلمان مطالعه در کریمخان؟

اعلام برنامه‌های جشنواره‌ی «گذر فرهنگی تهران»


در نشست این جشنواره که ششم شهریورماه در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، این موضوع مطرح شد که سازمان زیباسازی شهر تهران قول‌هایی داده که تا سال آینده، در پیاده‌رو خیابان کریمخان، در مقابل کتاب‌فروشی‌ها، مبلمان شهری ایجاد شود، چراغ مطالعه یا نور خوبی برای خیابان طراحی شود و سردیس برخی نویسندگان هم در این خیابان ایجاد شود


مبلمان و نور مطالعه در کریمخان؟

برنامه‌های جشنواره‌ی تابستانی «گذر فرهنگی تهران» که از 15 تا 25 شهریورماه از سوی جمعی از ناشران و کتاب‌فروشی‌های راسته‌ی خیابان کریمخان برپا می‌شود، در نشست خبری ششم شهریورماه سال جاری اعلام شد.

اما در این نشست خبری....

بابک چمن‌آرا، از مرکز موسیقی بتهوون، با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی «گذر فرهنگی تهران»، گفت:

این جشنواره که قرار است دو بار در سال برگزار شود، مدتی است با تصمیم کتاب‌فروشی‌ها و ناشران فرهنگی خیابان کریمخان آغاز به کار کرده است که اولین دوره‌ی آن سال گذشته در زمستان برگزار شد.

این جشنواره به صورت تابستانی و زمستانی برگزار می‌شود و ما تلاش می‌کنیم در هر نوبت، خدمات و نوآوری‌هایی را ارائه دهیم. در این جشنواره که با عنوان «گذر فرهنگی تهران» (گفت) برگزار می‌شود،‌ کتاب‌فروشی‌های «آیلار»، «زند»، ‌«خانه‌ی فرهنگ گویا»‌، «گیتاشناسی»، «نشر چشمه»، «نشر رود»، ‌«نشر ثالث»،‌ «نسل نواندیش»،‌ «مرکز موسیقی بتهوون»‌، «نشر ویستار» و «نشر یساولی» همکاری دارند.

در این جشنواره تلاش می‌شود کتاب‌فروشی‌ها و ناشران تازه‌های نشر را نیز ارائه دهند و کتاب‌ها و محصولات فرهنگی جدیدی را به مخاطبان عرضه کنند.

در این جشنواره ما به مراجعه‌کنندگان 10درصد تخفیف ارائه می‌دهیم که این هم شامل کتاب‌ها و هم سایر محصولات فرهنگی می‌شود. همچنین کارتی را از ابتدای جشنواره در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهیم که بعد از جشنواره نیز هر کس که این کارت را داشته باشد، می‌تواند از تخفیف استفاده کند و با بالا رفتن امتیاز کارتش، درصد تخفیفش بالا می‌رود.

پژمان سلطانی، دبیر اجرایی جشنواره‌ی «گذر فرهنگی تهران»، با اشاره به شکل‌گیری این جشنواره گفت:

از زمانی که بحث تعطیلی کتاب‌فروشی‌های راسته‌ی کریمخان پیش آمد، برخی تصمیم گرفتند از صنف کتاب‌فروشی‌ها بیرون بروند؛ اما هرچه جلوتر رفت، دیدیم نمی‌توانیم کار خود را رها کنیم؛ برای همین برای خارج شدن از بحران، سعی کردیم برنامه‌ای ایجاد کنیم تا بتوانیم از این شرایط خارج شویم. برگزاری این جشنواره نه در تقابل با نمایشگاه‌های دیگر؛ بلکه برای خروج از بحران است. ما سعی کردیم حرکتی انجام دهیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم به صورت صمیمی با یکدیگر کار کنیم.

در کارت‌های تخفیفی که در جشنواره و بعد از آن ارائه می‌شود، ما تمام توانایی‌های‌مان را به اشتراک گذاشته‌ایم؛ برای مثال، مخاطب می‌تواند از مرکز موسیقی بتهوون خریدی انجام دهد و از کتاب‌فروشی نشر چشمه تخفیف بگیرد. این نشانه‌ی همکاری ماست و فکر نمی‌کنم پیش از این، در کشور ما سابقه داشته باشد.

در این جشنواره ما به مراجعه‌کنندگان 10درصد تخفیف ارائه می‌دهیم که این هم شامل کتاب‌ها و هم سایر محصولات فرهنگی می‌شود. همچنین کارتی را از ابتدای جشنواره در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهیم که بعد از جشنواره نیز هر کس که این کارت را داشته باشد، می‌تواند از تخفیف استفاده کند و با بالا رفتن امتیاز کارتش، درصد تخفیفش بالا می‌رود.

من ایمان دارم این جشنواره در سال‌های آینده می‌تواند نمایشگاهی شود که مخاطبان از شهرهای دیگر هم در آن شرکت کنند.

خیابان کریمخان اعتبارش را از کتاب‌فروشی‌های فرهنگی‌اش گرفته است و ما حتا به مخاطبان‌مان این امکان را می‌دهیم که به کتاب‌فروشی‌های کریمخان بیایند، مطالعه کنند و بی آن‌که کتابی بخرند، بروند. سعی می‌کنیم این جشنواره باعث شود کسانی که با خیابان کریمخان آشنا نیستند، با آن آشنایی پیدا کنند.

ما با همه‌ی کتاب‌فروشی‌های راسته‌ی کریمخان نشستی برگزار کردیم؛ اما برخی از کتاب‌فروشی‌های کریمخان به دلایل شخصی نخواستند در این جشنواره شرکت کنند.

کاوه کیائیان، مسؤول فروشگاه نشر چشمه، درباره‌ی شکل‌گیری جشنواره‌ی «گذر فرهنگی تهران» عنوان کرد:‌

شکل‌گیری این تشکل صنفی واکنشی به قوه‌ای بود که کتاب‌فروشی‌ها را به بحران انداخت و از آن‌جا بود که بعدا مرثیه‌سرایی نکنیم و به نوستالژی نیفتیم که خیابان کریمخانی بود و کتاب‌فروشی‌هایی داشت. این جشنواره درصدد است که یکپارچه‌سازی ایجاد کند و توجه‌ها را به خیابان کریمخان جلب کند.

ما برای برگزاری این جشنواره با شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورای شهر منطقه‌ی 6 حرف زدیم و سازمان زیباسازی شهر تهران به ما قول‌هایی داده که تا سال آینده، پیاده‌رو خیابان کریمخان اصلاح شود و در مقابل کتاب‌فروشی‌ها، مبلمان شهری ایجاد شود، چراغ مطالعه یا نور خوبی برای خیابان طراحی شود و حتا سردیس برخی نویسندگان هم در این خیابان ایجاد شود تا ما شاهد شکل‌گیری گذر فرهنگی تهران باشیم.

با توجه به این‌که ما استقبال مخاطبان را از این جشنواره پیش‌بینی می‌کنیم، بنابراین حضور نویسندگانی را هم در کتاب‌فروشی‌ها خواهیم داشت. هر کتاب‌فروشی می‌تواند علاوه بر برنامه‌های مشترک این جشنواره، برنامه‌های خاص خود را برگزار کند و از آن‌جا که کتاب‌فروشی‌های کریمخان متنوع هستند، ما نخواستیم با سمت و سو دادن جشنواره به سوی ادبیات یا فلسفه، خودخواهانه عمل کنیم.

‌ما با برگزاری این جشنواره قصد داریم کاری صنفی انجام دهیم و هدف ما تنها رونق کتاب است؛ اما برخی فکر می‌کنند ممکن است از برگزاری این جشنواره برداشت‌های سیاسی شود و به همین دلیل به این جشنواره نپیوستند.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)