تبیان، دستیار زندگی
شما طرفدار تشابه در ازدواج هستید یا تفاوت؟ ترجیح می دهید از همان ابتدای کار رابطه تان را با علایق مشترک، دغدغه های مشابه و طرز فکر یکسان شروع کنید یا بر عکس، آنقدر تفاوت داشته باشید تا هر روز یک چیز جدید در طرف مقابل کشف کنید و یک نگاه تازه پیدا کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج دوقلوهای همسان!


شما طرفدار تشابه در ازدواج هستید یا تفاوت؟ ترجیح می دهید از همان ابتدای کار رابطه تان را با علایق مشترک، دغدغه های مشابه و طرز فکر یکسان شروع کنید یا بر عکس، آنقدر تفاوت داشته باشید تا هر روز یک چیز جدید در طرف مقابل کشف کنید و یک نگاه تازه پیدا کنید؟

ازدواج دوقلوهای همسان!

شما طرفدار هر کدام از این طرز فکرها که باشید، اشتباه می کنید! ازدواج برای پایدار ماندن و موفق شدن نیاز به تلفیقی از تفاوت ها و تشابه ها دارد. این که شما چقدر عاشق رنگ سبز قرمه سبزی هستید و نامزدتان از بوی این غذا متنفر است، اصلا اهمیت ندارد. مهم این است که همسر شما به اندازه خودتان به «با هم غذا خوردن» پایبند باشد.

حقیقت این است ازدواج هم به تفاوت احتیاج دارد و هم به تشابه. تفاوت ها کمک می کنند تا از یکنواختی فاصله بگیرید، دیدگاه های تازه پیدا کنید و بتوانید مدام با چالش های ذهنی تازه رو به رو شوید و خود را رشد دهید.

در مقابل تشابه ها باعث دلگرمی شما به یک رابطه می شوند و شما را به هم نزدیک تر می کنند. در واقع تشابه ها رمز صمیمت هستند و در شروع رابطه حیاتی به نظر می رسند اما بعد از آن، تفاوت ها می توانند در پویایی رابطه حرف اول را بزنند.

تشابه داشتن در همه جزئیات زندگی، از شما دوقلوهای همسانی می سازد که هیچ چیز تازه ای برای همدیگر ندارید و هر ویژگی طرف مقابل تان را سال ها قبل در خود دیده اید!

بنابراین، سوال مهم تری به وجود می آید و آن این است که تفاوت و تشابه باید در چه زمینه هایی وجود داشته باشد. این که شما چه رنگی را می پسندید، چه شهری را برای ماه عسل ترجیح می دهید یا از چه نوع آب و هوایی لذت می برید، در برنامه ریزی های جزئی زندگی تان موثر هستند. قطعا در صورتی که علاقمندی های مشترک داشته باشید، دغدغه ای به نام تصمیم گیری در مورد جزئیات نخواهید داشت. می دانید چطور تفریح کنید، کجا سفر بروید، اتاق خوابتان را چه رنگی کنید و... اما نبود این شباهت ها به معنی سقوط زندگی مشترک شما نیست. حتی بیراه نیست اگر بگوییم که تشابه داشتن در همه جزئیات زندگی، از شما دوقلوهای همسانی می سازد که هیچ چیز تازه ای برای همدیگر ندارید و هر ویژگی طرف مقابل تان را سال ها قبل در خود دیده اید!

ازدواج دوقلوهای همسان!

شما برای حفظ و دوام رابطه خود، نیازمند تشابه در کلیات زندگی هستید. این که کلیات زندگی چه هستند، کاملا بستگی به نگاه شما دارد. در یک نگاه جامع، کلیات زندگی شامل چهارچوب های اصلی ازدواج می شوند. مثل شرایط شغلی، شرایط تحصیلی، شرایط خانوادگی، اعتقادات دینی، شخصیت، هوش، شکل و قیافه و... که ممکن است شما بر حسب تمایلات شخصی تان یکی دو مورد به این فهرست اضافه یا از آن کم کنید. به هر حال، این کلیات، همان نقاط مهمی هستند که باید در آنها تشابه داشته باشید و تفاوت داشتن در هر کدام از این ها می تواند زنگ خطر رابطه را برایتان به صدا درآورد.

منظور از تفاوت در این موارد آن است که شما در دو نقطه مقابل هم قرار گرفته باشید و به هیچ وجه نتوانید نامزدتان را در این زمینه ها بپذیرید. مثلا با چهره او ارتباط برقرار نمی کنید، از رشته تحصیلی او راضی نیستید، شغلش را نمی پسندید و خصوصیات اخلاقی او از نظر شما مردود، شرم آور، اشتباه و ناخوشایند است.

ازدواج هم به تفاوت احتیاج دارد و هم به تشابه. تفاوت ها کمک می کنند تا از یکنواختی فاصله بگیرید، دیدگاه های تازه پیدا کنید و بتوانید مدام با چالش های ذهنی تازه رو به رو شوید و خود را رشد دهید. در مقابل تشابه ها باعث دلگرمی شما به یک رابطه می شوند و شما را به هم نزدیک تر می کنند

همین جا باید خیالتان را راحت کنیم و بگوییم که اگر به امید ایجاد تغییر در این ویژگی های اساسی همسر آینده تان با او ازدواج می کنید، ازدواج شما از همین حالا شکست خورده است. شما شاید بتوانید در برخی از جنبه ها روی او تاثیر بگذارید اما قطعا نمی توانید او را کپی برابر اصل خودتان کنید. اصلا از نظر اخلاقی و انسانی چنین چیزی اشتباه و بالاتر از آن غیرممکن است. با این حساب اگر می بینید تفاوت های شما بیشتر در این موارد کلی و اساسی است، از همین حالا فکری به حال رابطه تان بکنید. اما تفاوت در چه مواردی باعث رشد شما می شود؟

تفاوت داشتن در دیدگاه هایی که پایه و اساس زندگی شما نیستند، می توانند شما را در یک روند رو به رشد قرار دهند. مثلا تفاوت در عقاید مذهب اغلب مشکل آفرین است اما تفاوت داشتن در دیدگاه های جزئی سیاسی، نظری، حرفه ای و... می تواند چالش هایی در زندگی شما به وجود آورد که به رشد شخصی شما و پویایی زندگی تان کمک کند. این چالش های کوچک کمک می کنند که شما همیشه حرف تازه ای برای زدن و اتفاف تازه ای برای مرور کردن داشته باشید و هیچ وقت به یک نواختی نرسید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.