تبیان، دستیار زندگی
دغدغه های مالی یکی از اصلی ترین نگرانی های نامزدهای جوان است. این که چطور درآمد (احتمالا ناچیز)شان را برنامه ریزی کنند که کمترین اسراف و هدرکرد اتفاق بیفتد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت مالی در دوران نامزدی


دغدغه های مالی یکی از اصلی ترین نگرانی های نامزدهای جوان است. این که چطور درآمد (احتمالا ناچیز)شان را برنامه ریزی کنند که کمترین اسراف و هدرکرد اتفاق بیفتد و در عین حال بتوانند از همین ابتدای زندگی، یک چشم انداز روشن درباره آینده مالی زندگی شان داشته باشند. بنابراین اگر شما هم جزو این دسته از تازه عروس و دامادها هستید، خواندن این مطلب می تواند برایتان مثمرثمر باشد.

مدیریت مالی در دوران نامزدی

آدم ها از نظر چگونگی استفاده از پول متفاوت هستند، این مسئله در روابط زندگی آینده شما هم تاثیر بسزایی خواهد داشت و یکی از موضوعات مهمی است که می تواند موجب اختلاف شود. اختلاف نظر در مسائل مالی گاهی باعث گفتگو و ایجاد مجادله و در نتیجه سردی و بی روحی زندگی مشترک می شود. به همین دلیل بهتر است برای اجتناب از این مسائل از در دوران نامزدی خود برای این موضوع حساس برنامه ریزی کرده و از این طریق خود را به یکدیگر نزدیک کنید تا هم زندگی آرام لذت ببرند و هم مدیریت مخارج زندگی تان را در دست داشته باشید.

ما از نظر اینکه چگونه پول خرج می کنیم به پنج گروه تقسیم می شویم

1. ولخرج‌ها

2. آن‌هایی که به اندوختن پول و ثروت علاقه دارند.

3. کسانی که از نظر مالی پیوسته دچار نگرانی و تشویشند.

4. افرادی که خسیس بوده به آسانی به خرج کردن تن در نمی‌دهند.

5. افراد متعادل

یقیناً بهترین و سالم‌ترین افراد در گروه پنجم قرار دارند. بهترین طریق در مدیریت مسائل اقتصادی خانواده نیز روش توافقی است. تشریک مساعی و همکاری زن و مرد در مورد مسائل مالی نه تنها محیط خانواده را از تنش دور می‌کند بلکه باعث ایجاد صمیمیت و محبت بیشتر و یکدستی آن‌ها نیز می‌شود. کسانی که در این باره با توافق به پیش می‌روند می‌توانند سال‌های متمادی در کنار هم از زندگی توأم با آرامش و آسایش لذت ببرند.

به همین دلیل کلوب سعی دارد با آموزش برخی از مهارت‌ها و نکات اقتصادی، زندگی شیرین شما را از اختلاف و مجادله ایمن سازد.

- دختر و پسر باید در تنظیم برنامه‌ای مناسب در مورد مخارج با یکدیگر همکاری داشته و با احساس مسئولیت آن را رعایت نمایند.

- باید از همان ابتدای زندگی در مورد مسائل مهمی چون استفاده یا عدم استفاده از پول خانم شاغل در زندگی مشترک، داشتن حساب بانکی مشترک یا حساب‌های جداگانه‌ای، کمک به خانواده‌ها در صورت لزوم و میزان آن و... به صورت کامل و واضح مشخص شود تا بر طبق برنامه ریزی اقتصادی خانواده درست و جامع باشد.

- بهتر است هر یک از طرفین که فرصت و آمادگی و تجربه بیشتری برای خرج کرد منزل دارد، مسئولیت انجام امور اقتصادی خانواده را بر عهده گیرد.

- مسئول امور اقتصادی باید همواره حساب درآمد و مخارج خانواده را داشته باشد و خریده‌ای خود را بر حسب آن تنظیم نماید. البته همکاری فرد مقابل در این راستا نیز بسیار مهم و ضروری است.

مدیریت مالی در دوران نامزدی

- اگر یکی از طرفین در برخی موارد خریدی برخلاف نظر فرد مقابل کرد، با او برخورد سخت گیرانه نشود تا حس نکند که استقلالش را از دست داده است. گرچه تفاهم و مشورت لازم است.

- زن و مرد باید در مورد خریده‌ای عمده و تهیه لوازم گران‌قیمت با یکدیگر مشورت و توافق نمایند.

- در موارد اختلاف نظر بحث و گفتگو برای پیدا کردن راه‌حل را همچنان ادامه دهند تا به توافق برسند.

- آن‌ها باید تمام سعی خود را بکنند که در حضور دیگران در مورد پول و مخارج بحث نکرده و از یکدیگر انتقاد ننمایند.

- توجه داشته باشید که پنهان کاری در مورد پولی که هر کدام از طرفین در اختیار دارند موجب ایجاد سوء تفاهم و در نتیجه اختلاف و بحران در زندگی زناشویی می‌شود. اعتماد به فرد مقابل و داشتن صداقت جزء مهم‌ترین اصول زندگی زناشویی محسوب می‌شوند.

- سعی کنید در موارد بحرانی مثل مشکلات مالی، بیکاری و ... به جای انتقاد و سرزنش از تشریک مساعی در حل مشکلات استفاده شود.

- وقتی اختلافی پیش می‌آید درباره آن به طور صریح و دوستانه با نامزد خود صحبت کنید. زیرا توضیحات طرفین باعث برطرف شدن اشتباه یا سوء تفاهم‌ها می‌شود در حالی که مسکوت گذاشتن آن اثرات بسیار نامطلوبی در پی خواهد داشت.

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: مهارت‌های زندگی، حسین خنیفر، مژده پور حسینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.