تبیان، دستیار زندگی
ورزش، تاریخی به قدمت انسان دارد. انسان غارنشین برای حفاظت از خود یا خانواده خویش مجبور بود با حیوانات وحشی یا انسان های غارنشین دیگر بجنگد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ورزشهای باستانی چه می دانید؟

از ورزشهای باستانی چه می دانید؟

ورزش، تاریخی به قدمت انسان دارد. انسان غارنشین برای حفاظت از خود یا خانواده خویش مجبور بود با حیوانات وحشی یا انسان های غارنشین دیگر بجنگد. همین امر باعث شد که اعضای یک خانواده غارنشین در هنگام فراغت با یکدیگر تمرین کنند تا در صورت هجوم حیوان یا انسان متجاوزی آمادگی لازم را داشته باشند. به هر حال، انسان از آغاز می دویده، می پریده و اشیایی را پرتاب می کرده است، اما هیچ کس به درستی نمی داند که انسان از چه زمانی این اعمال را به خاطر تفریح انجام می داده است.

تصاویری که بر روی دیوارهای مقبره های فراعنه سرزمین مصر وجود دارد نشان می دهد که از 3400 سال قبل از میلاد مردم مصر به بازی های مختلف ورزشی علاقه مند بوده اند. در سال 671 قبل از میلاد قوم آشور سرزمین مصر را فتح کرد. آثار باقیمانده از این قوم نشان می دهد که آشوریان از هزار و پانصد سال قبل از چنین فتحی در سرزمین اصلی خود به ورزش علاقه مند بوده و هر ساله مسابقه های ورزشی میان آن ها انجام می شده است.

در تمدن های اولیه انسانی- یعنی تمدن سومر، بابل، اکد، آشور، مصر و تمدن کناره رود سند- انواع ورزش های رزمی وجود داشت. در تمدن جزیره کرت ورزش های رزمی با اوج گرفتن سه تمدن بزرگ ایران، یونان و روم نظم تازه ای یافت.

در این تمدن ها، پسران از سنین کودکی و نوجوانی به قوی کردن بدن و مهارت یافتن در سوار کاری و شمشیر زنی و تیراندازی تشویق می شدند تا در آینده سربازانی نیرومند و ماهر برای پیوستن به ارتش باشند.

درقرن های میانه ورزش های سنّتی- محلّی باعث تفریح و سرگرمی مردم در ساعات فراغت می شد. در این دوران بیشتر ساکنان کره زمین در روستاها با شهرهای کوچک سکونت داشتند. اوقات فراغت چنین مردمانی به طور عمده با تفریحاتی سپری می شد که قوانین و مقررات خاصی نداشت و بیشتر یک سلسله بازی های ساده برای وقت گذرانی بود. البته، ایلها و عشایر به دلیل نوع زندگی که داشتند مسابقه های اسب دوانی  و کشتی ترتیب می دادند ولی در این مسابقه ها معمولاً مقام و امتیاز خاصی نصیب برنده نمی شد.

با شروع دوره صنعت از اواسط قرن هیجدهم و به وجود آمدن کارخانجات صنعتی و استفاده هر چه بیشتر از زغال سنگ و فولاد و بهره برداری از نیروی برق و... زندگی بشر به طور کلی دگرگون شد که مهم ترین آن از نظر اجتماعی ایجاد شهرهای بزرگ پیرامون مراکز صنعتی بود. در این شهرها به تدریج تفریح و « ورزش » به شکلی تازه و همه گیر مورد توجه قرار گرفت.

تیم های ورزشی در رشته های مختلف تشکیل شدند و این تیم ها به مسابقه دادن با یکدیگر پرداختند. ورزشگاه های بزرگ برای جای دادن تماشاگران مسابقات به وجود آمدند. نشریات ورزشی مردم را در جریان اخبار و حوادث ورزشی قرار دادند.

امروزه « بازی های المپیک » و « بازی های آسیایی » از مهم ترین رویدادهای ورزشی در جهان ما هستند.

فرآوری:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:داشنامه نوین(نوجوانان)،ویکیپدیا،مجله ی رشد

مطالب مرتبط:

در سر شما چه می گذرد؟

چگونه گیاهان از خودشان دفاع می کنند؟

کی میدونه صنایع دستی ایران چیه؟

دایناسورها موجوداتی خاص

فصل های سال

آیا کره ی زمین گرد است؟

سفری به بدن انسان

دانستنیهای جهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.