تبیان، دستیار زندگی
شما باید احساس کنید نیازمند آرامش و صبوری بیشتر با همسرتان و تعامل بیشتر با او هستید. شما محتاج این صبر و متانت هستید زیرا در بسیاری از موارد شما اثرات مثبت مد نظرتان را در کوتاه مدت نخواهید دید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسران نه چندان جالب!

کنار آمدن با جنبه های غیر جذاب و ناخوشایند همسر


شما باید احساس کنید نیازمند آرامش و صبوری بیشتر با همسرتان و تعامل بیشتر با او هستید. شما محتاج این صبر و متانت هستید زیرا در بسیاری از موارد شما اثرات مثبت مد نظرتان را در کوتاه مدت نخواهید دید. گاهی اوقات چندین ماه طول می کشد تا پیغام شما به تدریج از طرف همسرتان دریافت شود و ........

همسران نه چندان جالب!

فلسفه‌ اصلی ازدواج، علاوه ‌بر تداوم نسل، ‌‌رفع نیازهای احساسی و عاطفی، جنسی، مالی، حمایتی، استقلالی و... می‌باشد‌. به‌عبارت ساده، ازدواج و انتخاب همسر به‌ منظور تشکیل زندگی مشترک، برای رفع نیازهای فوق‌الذکر زن و مرد صورت ‌می‌پذیرد. برای رفع این نیازهاست که زن و مرد، ‌به آگاهی و کسب مهارت‌های لازم ‌همسرداری احتیاج ‌دارند. وقتی زوج‌ها زندگی مشترک را شروع می‌کنند، هرکدام از دیگری مهر، صمیمیت، وفاداری و عشق بی‌قید و شرط می‌خواهد و هریک به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم انتظار دار‌د دیگر ‌نیازهای آشکار و نهانش‌ نیز توسط همسرش‌ برآورده شود.

مسلما ازدواج زمانی موفق به‌حساب می‌آید که اصول همسرداری را بدانیم و آگاه باشیم که با همکاری ‌دوطرف، نیازهای زن توسط شوهر و نیازهای شوهر توسط همسرش برطرف می‌شود و این امر فقط با کسب آگاهی و مهارت‌های لازم و برطرف کردن نیازهای یکدیگر امکان‌پذیر است. البته در اوایل ازدواج تمام زوجین فکر می کنند که هر آنچه را که باید در باره همسرشان بدانند می دانند. اما به احتمال زیاد اینطور نیست. در دوران نامزدی احتمالا همسرتان هر چه خوبی داشته بروز داده است به همین دلیل شما نتوانسته اید برخی خصوصیات نه چندان جالب او را ببینید. در حالی که پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف از خصوصیات و ویژگی های شخصیتی او از جمله ویژگی های غیر جذاب و ناخوشایندش آگاه شوید.

یکی از بهترین چیزهایی که شما برای اداره کردن خصوصیات غیر جذاب همسرتان ضمن به چشم دیدن آنها می توانید انجام دهید صبور بودن و منتظر ماندن است. این روش گاهی اوقات بسیار موثر است زیرا در برخی موارد چیزی که باعث رنجش و آزار ما می شود تنها برای یک زمان محدود و کوتاه بر ما تاثیر گذار خواهد بود . منشا این رفتارها اغلب به هیجان زده و عصبی بودن ما و یا عادت کردن بیش از حد به جنبه ای خاص  است. بسیاری از افراد به مرور می فهمند که تنها با دادن یک شانس و فرصت دوباره به این ویژگی های غیر جذاب می توانند خود را با این ویژگی ها تطبیق دهند. به عنوان مثال اگر همسرتان دوست دارد صبح زود به محض از خواب بیدار شدن شروع به حرف زدن کند در حالی که شما دوست دارید صبح را به جای حرف زدن، با فکر کردن به کارهایی که می خواهید آنها را انجام دهید شروع کنید می توانید در یک دوره یا زمان معین از حرف زدن پرهیز کنید و سکوت اختیار کنید. این زمان به شما این فرصت  را می دهد که ببینید آیا طرف مقابل از عادتش دست بر می دارد یا اینکه شما باید به عادت او خو بگیرید.

اگر با صحبت کردن به نتیجه ای نرسیدید و احساس کردید کشتی تان به گل نشسته است زیرا مرتبا باید درباره چیز یکسانی سر و کله بزنید نگران نباشید زیرا هنوز گزینه های دیگری وجود دارد

اما درباره ویژگی ها و جنبه هایی که نمی توانید آنها را تحمل کنید چه؟ در این حالت لازم است قبل از هر چیز با همسرتان صحبت کنید. حرف زدن با او درباره هر موضوعی که مد نظرتان است اهمیت بسزایی دارد زیرا می تواند از غلبه احساس یاس و نا امیدی شدید و یا بروز عصبانیت و حالت انفجار گونه در شما جلوگیری کند. پس به جای اینکه همه چیز را در خود بریزید با همسرتان صحبت کنید تا او نیز بداند چه عاملی باعث بروز مشکل در زندگی مشترکتان شده است. در این صورت موضوع مدنظر را بطور غیر واقعی و اغراق آمیز بزرگ نخواهد شد . مثلا ممکن است همسرتان بعد از صرف غذا در جمع کردن سفره به شما کمک نکند و این در حالی است که اگر ظرف ها بعد از غذا شسته نشوند شستن آنها بسیار سخت و دشوار خواهد شد. در این مورد حرف زدن با همسر و آگاه کردن او از مشکل موجود می تواند در حل مشکل بسیار موثر باشد.

همسران نه چندان جالب!

اگر با صحبت کردن به نتیجه ای نرسیدید و احساس کردید کشتی تان به گل نشسته است زیرا مرتبا باید درباره چیز یکسانی سر و کله بزنید نگران نباشید زیرا هنوز گزینه های دیگری وجود دارد و همه چیز به انتها نرسیده است!

از جمله کارهایی که می توانید در این مورد انجام دهید نصب یادداشت هایی کوچک در نقاط مختلف منزل است که به همسرتان یادآوری می کند چه چیزهایی را باید سر جایشان برگرداند، یا چه کارهایی را باید انجام دهد و یا کارهای نیمه تمام امروز که باید تمام شوند کدام هستند. این روش به طرز شگفت آوری کارایی دارد و از آنجا که جنبه یادآوری دارد نه نصیحت از بروز استرس و عصبانیت بین زوجین نیز جلوگیری می کند.

اگر هنوز احساس درماندگی دارید و هیچ کاری از دست تان بر نمی آید و سعی می کنید با عادت ناخوشایندی از همسرتان کنار بیایید در اینصورت می توانید قدری چاشنی کار را بیشتر کنید. البته منظورمان شروع یک نزاع و درگیری تمام عیار با او نیست بلکه کافی است به عنوان مثال از برداشتن وسایلی که در اطراف ریخته خودداری کنید و یا تا زمانی که متوجه پیغام شما نشده است از انجام هر کاری که قبلا انجام داده اید پرهیز کنید. واضح است که انجام این کار برای شما ساده نخواهد بود زیرا باید مدتی همه چیز را به حال خود رها کنید و تحمل کنید. اما گاهی این کار لازم است.

آنچه که لازم است به خاطر داشته باشید این است که باید احساس کنید نیازمند آرامش و صبوری بیشتر با همسرتان و تعامل بیشتر با او هستید. شما محتاج این صبر و متانت هستید زیرا در بسیاری از موارد شما اثرات مثبت مد نظرتان را در کوتاه مدت نخواهید دید. گاهی اوقات چندین ماه طول می کشد تا پیغام شما به تدریج از طرف همسرتان دریافت شود و موفق شوید او را از  انجام عادت ناخوشایندش منصرف نمایید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.