تبیان، دستیار زندگی
با فاش شدن پسورد فایل رمز شده ویكی لیكس، اسامی مرتبطین با دولت آمریكا لو رفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار اسامی رابطان آمریکا در جهان


با فاش شدن پسورد فایل رمز شده ویكی لیكس، اسامی مرتبطین با دولت آمریكا لو رفت


 ویکی‌لیکس

به گزارش "الف"، با مشخص شدن پسورد فایل پیام های دیپلماتیك نمایندگی های ایالات متحده در نقاط مختلف جهان، اسامی تعدادی از مرتبطان با مراكز جاسوسی ایالات متحده در دسترس قرار گرفت.

ویكی لیكس خبرنگار روزنامه گاردین را مسئول این افشا معرفی كرده كه در كتابی كه اخیرا منتشر كرده به این پسورد اشاره كرده و گاردین نیز ویكی لیكس را به كوتاهی متهم كرده است.

به دنبال انتشار پسورد فایل حاوی اسناد مذكور (حدود 250000 سند)، این اسناد كه از چندین ماه پیش انتشار تدریجی آنها با سرعت بسیار كم و با ویرایش و حذف نام های مرتبطین با عوامل آمریكا آغاز شده بود، به صورت یكجا و بدون ویرایش در شبكه های تورنت قرار گرفت.

مروری بر موارد مرتبط با ایران پرده از بسیاری از نام های افرادی كه در آنها ادعا شده با نمایندگی های ایالات متحده ارتباط داشته اند بر می دارد. نام های برخی فعالین تجاری خصوصی و دولتی، متخصصان حقوقی، برخی نمایندگان دوره های قدیم و... مجلس، برخی پزشكان، برخی دانشجویان و حتی فیلم سازانی كه از آمریكا درخواست پول برای ساخت فیلم و مستند كرده اند در این اسناد به چشم می خورد.

مقایسه اسناد بدون ویرایش با اسنادی كه قبلا سانسور شده بودند پرده از برخی موارد جالب برمی دارد. به عنوان مثال علی رضا نوری زاده، از مخالفین ایران، كه قبلا در اسناد منتشر شده از وی با عنوان فعال رسانه ای یاد شده بود و دیگر عناوین وی سانسور شده بود، همینك مشخص شده است كه از مرتبطین سرویس جاسوسی ایالات متحده در انگلستان است

مقایسه اسناد بدون ویرایش با اسنادی كه قبلا سانسور شده بودند پرده از برخی موارد جالب برمی دارد. به عنوان مثال علی رضا نوری زاده، از مخالفین ایران، كه قبلا در اسناد منتشر شده از وی با عنوان فعال رسانه ای یاد شده بود و دیگر عناوین وی سانسور شده بود، همینك مشخص شده است كه از مرتبطین سرویس جاسوسی ایالات متحده در انگلستان است. شرح ارتباطات وی با مامور جاسوسی ایالات متحده كه از وی با عنوان ایران واچر یاد می شود در اسناد متعدد ویكی لیكس آمده است. نكته جالب توجه آن كه ادعاهای نوری زاده برای مامور آمریكایی نیز در بسیاری از اوقات اغراق آمیز بوده است.

اسناد

در موردی دیگر می خوانیم كه چگونه یكی از نمایندگان قبلی مجلس از حزب مشاركت رازهای دل خود را با مامورین آمریكایی در میان می گذارد و از برنامه های نهایی حزب متبوعش برای تغییر قانون اساسی و ... می گوید.

در موردی دیگر می خوانیم كه چگونه یكی از چهره های سیاسی عازم یك كشور خارجی در جریان اخذ ویزا برای خود مواردی را مطرح می كند.

اسناد ویكی لیكس اگرچه كاملا مشكوك بوده و نمی تواند در وضعیت فعلی مبنای قضاوت باشد اما هوشیاری مراجع ذیربط برای مطالعه كامل این اسناد و اعتبارسنجی و داده كاوی دقیق آنها می تواند مفید باشد.

بخش سیاست تبیان


منابع: الف