تبیان، دستیار زندگی
طبق این سناریوی جدید،‌ ترکیه اعلام می‌کند که روابط خود با رژیم صهیونیستی را به سطوح پایین‌تر کاهش می‌دهد؛ موضوعی که چندین ماه است از سوی رژیم صهیونیستی رخ داده و سفیر این رژیم ترکیه را ترک کرده و تاکنون هم به این کشور بازنگشته است و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدام ترکیه علیه اسراییل یا ایران؟!


طبق این سناریوی جدید،‌ ترکیه اعلام می‌کند که روابط خود با رژیم صهیونیستی را به سطوح پایین‌تر کاهش می‌دهد؛ موضوعی که چندین ماه است از سوی رژیم صهیونیستی رخ داده و سفیر این رژیم ترکیه را ترک کرده و تاکنون هم به این کشور بازنگشته است و...


ترکیه و اسراییل

در حالی که روز گذشته، وزیر خارجه ترکیه از اخراج سفیر رژیم صهیونیستی ـ سفیری که مدت‌هاست در ترکیه حضور ندارد! ـ از این کشور خبر داد، اخبار منتشره حکایت از ارتباط این عمل دولت ترکیه با ایران دارد و اخراج سفیر رژیم اسرائیل، حاکی از معامله‌ای بین غرب و ترکیه درباره ‌ایران است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با اعلام اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه، وزیر خارجه آمریکا از موافقت این کشور با نصب رادار ضد موشکی ناتو در خاک این کشور خبر داد.

بنابر این گزارش، نخستین هدف نصب این رادار، هشدار اولیه «مقابله با تهدید موشکی جمهوری اسلامی ‌ایران» قید شده؛ نکته‌ای که ترکیه در بیانیه خود به آن اشاره نکرده است.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرده که مذاکرات در این زمینه به «مراحل نهایی خود» رسیده، ولی به زمان و مکان نصب این رادار اشاره‌ای نکرده است.

منابع آگاه بر این باورند، از آنجا که موضوع معذرت خواهی رژیم صهیونیستی برای مقامات آنکارا به موضوعی حیثیتی تبدیل شده بود و از طرفی هم رژیم صهیونیستی، حاضر به معذرت خواهی از ترکیه نبود، سناریوی جدیدی طراحی شد که بر پایه آن، هم رژیم صهیونیستی از ترکیه عذرخواهی نکند، هم آبروی ترک‌ها محفوظ بماند و هم برنامه‌های غرب علیه ‌ایران در این پرونده عملی شود.

بنابراین، طبق این سناریوی جدید،‌ ترکیه اعلام می‌کند که روابط خود با رژیم صهیونیستی را به سطوح پایین‌تر کاهش می‌دهد؛ موضوعی که چندین ماه است از سوی رژیم صهیونیستی رخ داده و سفیر این رژیم ترکیه را ترک کرده و تاکنون هم به‌ این کشور بازنگشته است و برای همین، مقامات ترک مشخص نکردند که چه کسی را اخراج کرده اند.

همزمان با اعلام اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه، وزیر خارجه آمریکا از موافقت این کشور با نصب رادار ضد موشکی ناتو در خاک این کشور خبر داد

با این اوصاف، در قبال این اطلاعیه ترکیه، دولت این کشور باید پذیرای سپر دفاع موشکی ناتو در خاک خود باشد؛ سپری که رسما اعلام شده علیه‌ ایران نصب خواهد شد و این به معنای انجام معامله‌ای میان غرب و ترکیه برای حفظ نمایشی حیثیت ترک‌ها و همچنین اعمال فشار بیشتر غرب با ایران با همراهی ترکیه است؛ بنابراین، کاری که دولت ترکیه انجام داده، قطعا می‌تواند رفتاری خصمانه علیه ‌ایران تلقی شود.

گفتنی است، اواخر آبان ‌ماه سال 1389 اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران به موافقت رسیدند. ترکیه به عنوان یکی از اعضای این سازمان، با کلیات این توافق‌نامه موافقت کرد،‌ ولی در همان زمان تهدید کرد که اگر در آن آشکارا به‌ ایران به عنوان تهدید اشاره شود، با تصویب این طرح مخالفت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه ـ که روز جمعه انتشار یافت ـ بر این تأکید شده است که ‌این رادار ضدموشکی، توانایی دفاعی ترکیه و کل ناتو را بالا خواهد برد، ولی به نام ایران و تهدید جمهوری اسلامی‌ اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر، اواخر تیر ماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌ایران، در گزارشی، از سپر دفاع موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی‌ ایران» یاد کرد، حال آن که مقام‌های نظامی‌ ایران، بارها بر بی‌اثر بودن هرگونه سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایرانی تأکید کرده‌اند.

همچنین بنا بر طرحی که سازمان ناتو برای سامانه ضدموشکی در نظر دارد، سامانه رادارهای ضدموشکی آمریکا ـ‌که علاوه بر ترکیه، قرار است در رومانی و لهستان نیز پیاده شود ـ به سامانه دفاع ضدموشکی اروپا مرتبط خواهد شد. هدف از این طرح، ایجاد سامانه‌ای گسترده برای حفاظت از همه کشورهای عضو ناتو در برابر حمله با موشک‌های برد متوسط قید شده است.

کاری که دولت ترکیه انجام داده، قطعا می‌تواند رفتاری خصمانه علیه ایران تلقی شود

این گزارش در ادامه آورده است، در چند سال اخیر، ترکیه به دلیل روابط اقتصادی گسترده و بسیار نزدیک با ایران در برابر برنامه هسته‌ای تهران، موضعی مخالف با آمریکا در پیش گرفته و بارها تأکید کرده بود که به جای تحریم، باید به راهکارهای دیپلماتیک برای مسأله هسته‌ای متوسل شد.

با این حال، آن گونه که روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید، توافق‌نامه رادار ضدموشکی ناتو، هنگامی در حال نهایی شدن است که ترکیه و ایران بر سر اعتراضات مردمی‌ در سوریه با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

گویا، ترکیه از همه ابزار‌های در دسترس خود برای اعمال فشار به ‌ایران استفاده می‌کند تا بتواند مطلقا آنچه را در منطقه می‌خواهد، عملیاتی کند!

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک