تبیان، دستیار زندگی
دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی از تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی گفتمان دینی در 12 گام با توجه به نیاز‌سنجی انجام گرفته از استان‌ها و به منظور استمرار این طرح در سراسر كشور در سال جاری خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدوین برنامه‌های طرح گفتمان دینی در 12گام

علیرضا مزروعی

دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی از تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی گفتمان دینی در 12 گام با توجه به نیاز‌سنجی انجام گرفته از استان‌ها و به منظور استمرار این طرح در سراسر كشور در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش روابط عمومی، علیرضا مزروعی با اعلام این خبر افزود: این آیین‌نامه پس از بررسی‌های انجام شده و با در نظر گرفتن تجارب سال‌های گذشته و همچنین نیاز‌سنجی انجام شده از استان‌ها با هدف استمرار‌بخشی به طرح اجرای گفتمان‌های دینی تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینكه در این ابلاغیه سعی شده است، برنامه‌ها و ایده‌های جدیدی برای اجرای هر‌چه بهتر طرح گفتمان دینی در سال 1390 گنجانده شود گفت: اجرای گفتمان‌های دینی «همایشی-كارگاهی»، تامین و نگهداری مخاطبان، راه‌اندازی اتاق‌های گفتمان دینی در فضای مجازی و طراحی وبلاگ گفتمان دینی استان از جمله عناوین این طرح‌های جدید است.

دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی در توضیح اجرای گفتمان‌های همایشی-كارگاهی خاطرنشان كرد: این گفتمان‌ها با شركت‌ حداقل 100 نفر شامل مخاطبان مساجد محوری، مدارس شاخص دبیرستان و مراكز پیش دانشگاهی، مدارس استعداد‌های درخشان (سمپاد)، مربیان آموزش و پرورش، اولیاء دانش‌آموزان و گرو‌ه‌های مرجع و تاثیرگذار است. همچنین این طرح شامل گفتمان دینی كارگاهی با حداقل شركت 20 نفر شامل مخاطبان مدارس شاخص، مدارس استعداد‌های درخشان و پارك و كانون‌های جمعیتی می‌باشد.

مزروعی همچنین در خصوص راه‌اندازی اتاق‌های گفتمان دینی در فضای مجازی تصریح كرد: این طرح به منظور توسعه برنامه گفتمان دینی با اتصال به وب سایت استان سایت تبیان بر اساس محور‌های برنامه و موضوعات مشخص تشكیل و با استفاده از كارشناسان مجرب در فضای مجازی به وسیله چت با مخاطبان ارتباط برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور تسهیل ارتباط مخاطبین با كارشناسان و كاهش هزینه‌های مخاطبین و استفاده از عنوان اداره‌كل تبلیغات اسلامی استان متبوع در اطلاع رسانی سامانه با استفاده از سیستم (كیت وی) كه قادر است از طریق اینترنت صوت را به دیجیتال تبدیل كند با شماره كد تلفن استان و شماره‌های مستقل هر استان مخاطبین می‌توانند تحت عنوان اداره‌كل تبلیغات اسلامی آن استان با سامانه تماس برقرار كنند.

مزروعی همچنین از جایگزینی وبلاگ گفتمان دینی به جای نشریه خبر داد و افزود: همانطور كه در گام دهم این طرح آمده است، استان‌ها موظف هستند تا با طراحی وبلاگ گفتمان دینی بطور مستمر و منظم با عنوان و چارچوب مشخص تا اسفند 1390 تمامی فعالیت‌ها و مطالب تولیدی استان خود را روی آن منتشر كنند.

دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی تشریح كرد: این وبلاگ، خبری و تحلیلی است كه حجم محتوای آن به ارایه اخبار و گزارشات گفتمان دینی اختصاص می‌یابد و بخش دیگر محتوای آن تحلیلی و رصد رخداد‌های فرهنگی و اجتماعی استان را شامل می‌شود.

وی در پایان از برگزاری كارگاه هم‌اندیشی مهارت‌های گفتمان اساتید استان، مستند سازی و ارایه گزارشات سال 1390، برگزاری نشست‌های فصلی اساتید بومی، استمرار فعالیت دبیر‌خانه گفتمان دینی در دو بخش كار‌گروه اجرایی و اتاق فكر، تبلیغ فرهنگی مدل گفتمان دینی با استفاده از رسانه‌های جمعی بومی و بهره‌برداری از شبكه اساتید بومی استان به عنوان بند‌هایی مهم از دیگر گام‌های این طرح ذكر كرد.

تنظیم: هومن بهلولی