تبیان، دستیار زندگی
الیبال ایران که سال گذشته توانسته بود به موفقیت‌های قابل قبولی دست پیدا کند در شش ماهه نخست سال جاری کلکسیونی از ناکامی و سقوط در رویدادهای مهم را به نمایش گذاشته و اعتبار جهانی‌اش را نیز از دست داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال ایران در سراشیبی سقوط


والیبال ایران که سال گذشته توانسته بود به موفقیت‌های قابل قبولی دست پیدا کند در شش ماهه نخست سال جاری کلکسیونی از ناکامی و سقوط در رویدادهای مهم را به نمایش گذاشته و اعتبار جهانی‌اش را نیز از دست داده است.
والیبال
والیبال ایران در شرایطی سال گذشته را سپری کرد که موفقیت‏های به دست آمده توسط نمایندگان این رشته در بخش‏های مختلف کم نبود مانند قهرمانی تیم ملی در دومین دوره مسابقات AVC ، قهرمانی در مسابقات جام ریاست جمهوری، نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی گوانگجو، شکست شدن طلسم 40 سال حضور بدون پیروزی در مسابقات جهانی، قهرمانی نوجوانان در آسیا، نایب قهرمانی جوانان در آسیا و قهرمانی نماینده ایران در مسابقات باشگاه‎های آسیا.

البته در پس خیلی از این موفقیت‌ها انتقاداتی هم وجود داشت که حتی موجب تغییراتی هم شد اما با همه اینها والیبال ایران سال گذشته را با مدال آوری نوجوانان و بعد از آن پیکان در آسیا آغاز کرد و تا نایب قهرمانی تیم ملی در بازی‌های آسیایی پیش رفت این در حالی است که امسال و تا به این مرحله جایگاه والیبال ایران حفظ نشده و نمایندگان ایران در هر رویدادی کلکسیون ناکامی‎های این تیم را کامل کردند.

دور از لیگ جهانی

بیست و دو دوره از برگزاری مسابقات لیگ جهانی می‌گذرد اما ایران تاکنون حتی در یک دوره این رقابت‌ها هم شرکت نکرده است. فدراسیون والیبال راهیابی به این رقابت‎ها را  یکی از مهمترین اهداف خود برای امسال قرار داد اما در اولین راه برای کسب ورودیه این رقابت ها مقابل چین تن به شکست داد و خیلی زود از دور رقابت‌های گزینشی حذف شد. این در حالی بود که فدراسیون والیبال برای تحقق این هدف و دیگر اهداف خود "خولیو ولاسکو" را به جای حسین معدنی در راس تیم ملی به کار گرفت. مربی آرژانتینی الاصلی که در میان دیگر همتایان خارجی‌اش در ایران بیشترین دستمزد را می‌گیرد.

صعود حداقلی و بی ارزش جوانان

دومین رویداد مهم فدراسیون والیبال در سال جاری مسابقات قهرمانی جوانان جهان بود که در برزیل برگزار شد. تیم ایران به عنوان نایب قهرمان آسیا در این رقابت‌ها شرکت کرد اما حتی نتوانست به جمع بهترین‌های این مسابقات هم صعود کند. والیبالیست‌های جوان ایرانی در پایان این دوره رقابت‎ها هفتم شدند و نسبت به دوره گذشته یک رده صعود کردند. صعودی که با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای جوانان و حضور چند ساله آنها در کنار هم خالی از ارزش بود. به هر حال جوانان ایران در قالب تیمی عازم برزیل شده بودند که دو سال پیش نایب قهرمان نوجوانان جهان شده بود.

دومین رویداد مهم فدراسیون والیبال در سال جاری مسابقات قهرمانی جوانان جهان بود که در برزیل برگزار شد. تیم ایران به عنوان نایب قهرمان آسیا در این رقابت‌ها شرکت کرد اما حتی نتوانست به جمع بهترین‌های این مسابقات هم صعود کند.

هشت پله سقوط برای نوجوانان

حضور تیم والیبال نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان یکی از برنامه‎های مهم فدراسیون برای امسال بود. این تیم طی دو دوره گذشته این رقابت‎ها به ترتیب صاحب مدال طلا و نقره شد اما امسال حتی نتوانست از گروه خود صعود کند. والیبالیست‌های نوجوانان در پایان این دوره از مسابقات که آرژانتین میزبان آن بود به عنوانی بهتر از دهمی دست نیافتند و نسبت به آخرین حضور جهانی  خود هشت پله سقوط داشتند.

تیم "ب" ول کن شکست نبود

تیم "ب" والیبال ایران هم یکی از تیم‌های اعزامی ایران به تورنمنت‎های بین‎المللی بود. این تیم طی همین چند هفته گذشته در دو تورنمنت بین‎المللی قطر و جام ریاست جمهوری قزاقستان شرکت کرد اما از مجموع دیدارهای برگزار شده تنها در یک بازی به پیروزی دست یافت. تیم "ب" ایران بعد از چهارم شدن در تورنمنت چهارجانبه قطر، در میان هشت شرکت کننده در جام ریاست جمهوری قزاقستان هفتم شد. این در حالی است که سال گذشته تیم ملی ایران در همین رقابت‎ها قهرمان شده بود.

والیبال

والیبال ایران در محاصره سقوط و نزول

والیبال در حالی به نیمه نخست سال جاری نزدیک می‎شود که کمتر نماینده‎ای از ایران عملکردی در حد والیبال کشورمان داشته است. به جز پیکان که قهرمان مسابقات باشگاه‎های آسیا شد و البته دختران دانش آموز که به عنوان سومی آسیا دست یافتند دیگر نمایندگان ایران انتظارات را برآورده نکردند و به گونه‎ای کار نکردند که در حد جایگاه والیبال ایران باشد. علاوه بر بازماندن از حضور در لیگ جهانی، نرسیدن به مدال جهانی جوانان و از دست دادن این مدال در رده سنی نوجوانان باید عملکرد ضعیف تیم‌های اعزامی ایران به مسابقات المپیک سیزم و یونیورسیاد جهانی را هم به کارنامه پر از سقوط و نزول والیبال ایران اضافه کرد.

تیم والیبال منتخب نیروهای مسلح یکی از تیم‎های کاروان اعزامی ایران به پنجمین دوره مسابقات المپیک سیزم بود. این تیم به عنوان قهرمان رقابت‌های جهانی سیزم به برزیل سفر کرد اما از دستیابی به مدال در این رقابت‌ها ناکام ماند و در نهایت چهارم شد.

تیم والیبال دانشجویان ایران هم اگرچه در مسابقات جهانی یونیورسیاد به دلیل امتناع از دیدار مقابل رژیم صهیونیستی از دیدار برابر استرالیا برای کسب عنوان یازدهم محروم شد اما پیش از آن هم به گونه‌ای عمل نکرده بود که رضایت بخش باشد و قابل حمایت. این تیم در مرحله مقدماتی با کسب تنها دو پیروزی از چهار دیدار برگزار شده از صعود به جمع بهترین‌ها بازماند.

اعتبار جهانی از دست رفت

دو سال پیش که تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران به عنوان تیم‌های اول و سوم جهان در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کردند با چگونگی عملکرد خود و سقوط یک و چهار پله‌ای که در ایتالیا و هند به دست آوردند زنگ خطر متزلزل شدن جایگاه جهانی والیبال ایران را در این رده سنی به صدا درآورند اما جدی نگرفتن آن باعث شد امسال جایگاه و اعتبار جهانی که والیبال ایران در اختیار داشت، از دست برود.

حضور تیم والیبال نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان یکی از برنامه‎های مهم فدراسیون برای امسال بود. این تیم طی دو دوره گذشته این رقابت‎ها به ترتیب صاحب مدال طلا و نقره شد اما امسال حتی نتوانست از گروه خود صعود کند.

ویترین نشکند!

در هر صورت فدراسیون والیبال بخش عمده برنامه‌های خود برای سال جاری را اجرا کرده اما بدون اینکه در هیچ یک از آنها وعده‎های مدیریت این فدراسیون برای ورود به لیگ جهانی و کسب بهترین نتیجه و حتی مدال نوجوانان و جوانان تحقق پیدا کند. حالا کمتر از یک ماه دیگر مانده به آخرین رویداد و آخرین امتحان برای آزمایش درستی وعده‌ها!

مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا اواخر شهریورماه در تهران آغاز می‎شود. بهترین‎های این مسابقات راهی رقابت‎های گزینشی المپیک می‎شوند. البته والیبال ایران تا حالا نه قهرمان آسیا شده و نه المپیکی و این همانی است که رسیدن به آن از سوی رئیس فدراسیون وعده داد شد و به عنوان یکی از اهداف مطرح شد. به هرحال تیم ملی هر رشته ویترینی از عملکرد آن رشته است. کاش حداقل عملکرد تیم ملی در مسابقات تهران به گونه‎ای باشد که ویترین نشکند و خلف وعده‎ها را کامل نکند.

بخش ورزشی تبیان


منبع : مهر