تبیان، دستیار زندگی
مدتیست در قسمت نجوم بخش دانش و زندگی تبیان به سراغ شایعه های مختلفی که به نوعی با کره ماه در ارتباط هستند رفته ایم و پرده از اسرار هر یک از آن ها بر می داریم. اگر با ما همراه بوده باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویت دیوار چین از روی ماه ؟


مدتیست در قسمت نجوم بخش دانش و زندگی تبیان به سراغ شایعه های مختلفی که به نوعی با "کره ماه" در ارتباط هستند رفته ایم و پرده از اسرار هر یک از آن ها بر می داریم. اگر با ما همراه بوده باشید حتما مطالب " امشب دو ماه در آسمان داریم! " و " آیا ماه کامل مجرم است؟"  را در هفته های گذشته مطالعه کرده اید. این هفته به سراغ شایعه دیگری می رویم و آن هم دیده شدن دیوار بزرگ چین از روی کره ماه است.

رویت دیوار چین از روی ماه ؟

قبل از این که ادامه مطلب را بخوانید تصور کنید با جمله زیر در بروشور معرفی دیوار چین مواجه شده اید:

تنها ساخته دست بشر که از روی کره ماه معلوم است

با مشاهده این جمله چه عکس العملی از خود نشان می دهید؟ آیا بی تفاوت از کنارش رد می شوید یا آن را باور می کنید؟ شاید هم نه تنها آن را باور کنید بلکه با شوق و هیجان برای دیگران نیز شرح دهید. البته ممکن است به این جمله مشکوک شوید و به هیچ عنوان آن را باور نکنید.

اگر از دسته دوم به شمار می آیید که با شور و هیجان این جمله را باور می کنید متاسفانه باید بگوییم این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و شما قادر نخواهید بود دیوار چین را از روی ماه و حتی از فاصله ای نزدیک تر از ماه  بدون کمک ابزار اپتیکی مشاهده کنید. فضانوردان ماموریت آپولو که توانستند به سطح ماه قدم بگذارند و تصاویری را از سیاره زمین تهیه کنند نشان دادند این ادعا خیالی بیش نیست چراکه از روی ماه ما تنها شاهد سیاره آبی و سفید خود خواهیم بود که مانند مرمری در فضا می درخشد.

واقعیت این است که شایعه فوق حتی به حقیقت نزدیک هم نیست. اگر واقع بینانه نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که مشاهده عرض ظاهری دیوار بزرگ چین از روی کره ماه مانند این است که شما بتوانید تار موی یک انسان را از فاصله 3.2 کیلومتری تشخیص دهید!

اما فکر می کنید این جمله چرا برای اکثر مردم باورپذیر است و هنگام شنیدنش بدون هیچ واکنشی آن را قبول می کنند؟

بیشتر مردم زمانی که این شایعه را می شنوند به طول 8,851.8 کیلومتری این دیوار عظیم فکر می کنند و از تصور عرض باریک آن ( در مقایسه با طولش ) که حداکثر به 9.1 متر می رسد غافل می شوند. در واقع ذهن همه ما با شنیدن دیوار بزرگ چین، معطوف به درازای آن می شود و با در نظر گرفتن طول چندین هزار کیلومتری آن بر روی زمین، عبارت فوق برایمان کاملا منطقی جلوه می کند. اگر قرار بود عرض 9.1 کیلومتری این دیوار از روی ماه دیده شود اکثر اتوبان های کشور های مختلف باید از روی ماه دیده می شدند!

اگر بخواهیم در فاصله تقریبی کره ماه از زمین که در حدود 384,403  کیلومتر است چیزی را بر روی زمین مشاهده کنیم، آن چیز باید تقریبا 113 کیلومتر پهنا داشته باشد تا برای چشم انسان قابل تشخیص باشد. ( البته این شرط لازم هست ولی کافی نیست.)

وقتی اولین فضانورد چینی به نام Yang Liwei از سفر خود به فضا بازگشت در کنفرانسی مطبوعاتی عنوان کرد نتوانسته است دیوار محبوب چینی ها را از درون پنجره کپسول خود مشاهده کند

حالا به نظرتان جواب سوال پیش رو چیست؟ آیا فضانوردان قادرند دیوار بزرگ چین را از مداری به دور زمین مشاهده کنند؟

متاسفانه باز هم جواب منفیست. البته بعضی از افراد معتقدند در شرایط خوب جوی و زاویه مناسب تابش خورشید به لحاظ تئوری این امکان وجود دارد اما باز هم به نظر نمی رسد چیز خاصی قابل رویت باشد!

وقتی اولین فضانورد چینی به نام Yang Liwei از سفر خود به فضا بازگشت در کنفرانسی مطبوعاتی عنوان کرد نتوانسته است دیوار محبوب چینی ها را از درون پنجره کپسول خود مشاهده کند. بعد از سفر او، فضانورد دیگر ناسا به نام  Leroy Chiao در ماموریت دیگری اقدام به تصویربرداری از محل دیوار بزرگ چین از درون ایستگاه فضایی بین المللی کرد. او موفق به عکاسی از منطقه ای در 200 مایلی شمال پکن شد که قسمتی از دیوار چین در آنجا قرار داشت. وی و برخی از تیم مدیریتی ماموریت ناسا معتقدند توانسته اند قسمتی از دیوار بزرگ چین را درون عکس های گرفته شده مشاهده کنند اما تشخیص دیوار درون عکس کار چندان آسانی به نظر نمی رسد!

رویت دیوار چین از روی ماه ؟
تصویر گرفته شده از شمال شهر پکن در 24 نوامبر سال 2004 از درون ایستگاه فضایی بین المللی. فلش زرد به مکان تقریبی قسمتی از محل دیوار اشاره می کند و فلش های قرمز قسمت های قابل مشاهده دیوار را نشان می دهد.

این قضیه که دیوار بزرگ چین از روی ماه دیده می شود خیالی بیش نیست و در بهترین شرایط در مدارهای کم ارتفاع دور زمین قابل رویت است. دیده شدن دیوار بزرگ چین از روی ماه سال ها به عنوان یک افتخار برای چینی ها به حساب می آمد اما بعد از سفر  Yang Liwei این شایعه کاملا شکست خورد. بعد از این سفر بود که حتی بحث بازنویسی کتب درسی که این مساله در آن ها عنوان شده بود مطرح شد.

توجه داشته باشید این موضوع که دیوار چین از روی ماه دیده می شود یا نمی شود به خودی خود اصلا اهمیت ندارد ( و البته از عظمت این سازه فوق العاده نیز به هیچ عنوان کم نمی کند) بلکه نکته ای که باید به آن توجه شود این است که هر حرفی را به راحتی قبول نکنیم و فریب جملات و اصطلاحات به ظاهر علمی را نخوریم. عده ای بسیاری برای استفاده از جهل مردم برنامه چیده اند تا با فریب آن ها به مقاصد خود برسند. بهتر است در باور بعضی از صحبت ها محتاطانه تر عمل کنیم.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

universetoday

astronomy

nasa