تبیان، دستیار زندگی
مادربزرگ‌ها یكی از شیرین‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین افراد خانواده هستند. وجود آنها معمولا نشاط خاصی به خانواده می‌دهد. بچه‌ها مادربزرگ‌های خود را بسیار دوست دارند و در كنار آنها لحظات خوشی را سپری می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر بزرگ دوست داشتنی


مادربزرگ‌ها یكی از شیرین‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین افراد خانواده هستند. وجود آنها معمولا نشاط خاصی به خانواده می‌دهد. بچه‌ها مادربزرگ‌های خود را بسیار دوست دارند و در كنار آنها لحظات خوشی را سپری می‌كنند.

مادر بزرگ دوست داشتنی

شما كه نوه‌های زیادی دارید یا در آستانه نوه دار شدن هستید یا قرار است در آینده مادربزرگ شوید، بد نیست بدانید كه خصوصیات یك مادربزرگ نمونه از این قرار است:

یك مشاور خوب برای مادران

قطعا شما به خاطر سن بیشترتان از دختر یا عروستان تجربیات بیشتری راجع به دوران بارداری و بزرگ كردن بچه‌ها دارید كه می‌توانید با دادن مشاوره به دختر یا عروستان آنها را راهنمایی كنید. قطعا آنها مشاوری دلسوزتر از شما نخواهند داشت، اما یادتان باشد كه شما چند‌ سال پیش باردار بوده و بچه هایتان را بزرگ كرده‌اید و شاید امروزه با پیشرفت علم، روش‌ها و داروهایی كشف شده كه تاثیری بیشتر از تجربیات شما در این زمینه داشته باشد. پس اگر مشاوره‌ای می‌دهید روی آن اصرار نورزید و اگر دختر یا عروستان به آن عمل نكرد از دست او ناراحت نشوید و بگذارید خودش برای فرزندش تصمیم بگیرد.

یك پرستار مطمئن برای كودكان

هیچ‌كس مطمئن تر از مادربزرگ‌ها برای این‌كه شما فرزند خود را برای ساعاتی از روز به او بسپارید وجود ندارد. اگر‌ شاغل هستید، اگر درس می‌خوانید و می‌خواهید نوزادتان را برای ساعاتی از خود دور كنید مادربزرگش بهترین گزینه است. مادربزرگ‌ها با دلسوزی و محبت فراوان از نوه‌های خود نگهداری می‌كنند و گاهی حوصله‌شان از مادرهای جوان بیشتر است.

پر از تجربه برای نوجوانان

وقتی كودكان پا به دنیای نوجوانی می‌گذارند مسلما وجود بزرگ‌ترها در كنار آنها می‌تواند كمك بزرگی در عبور از دوره خطیر نوجوانی باشد. مادربزرگ‌ها می‌توانند یك منبع آرامش برای نوجوانان باشند كه حتی گاهی نوه نوجوانشان برای چند روز كنار آنها بماند و با او زندگی كند. مادربزرگ‌ها دلسوزی مادرانه را همراه با محبتی متفاوت از محبت والدین دارند كه برای نوجوانان شیرین است.

پناهگاه دوم نوه نوجوانتان باشید. ممكن است پیش بیاید كه نوه‌تان با پدر و مادرش مشكل پیدا كند و با آنها دچار اختلاف‌نظرهایی شود، چه خوب است كه او بتواند به شما پناه بیاورد و درد دل كند آن وقت، هم خیال پدر و مادرش راحت است و هم شما از مصاحبت با نوه‌تان لذت خواهید برد

اما اگر می‌خواهید كه این ارتباط زیبا بین شما و نوه نوجوانتان برقرار شود باید نكاتی را رعایت كنید؛ اول این‌كه به هیچ وجه سرزنشگر نباشید. نوه شما از نسل جدید است و قطعا نسل جدید با نسل شما تفاوت‌هایی دارد و این تفاوت‌ها می‌تواند در شكل و ظاهر نوه‌تان، در گفتار و حتی رفتار و اعتقاداتش تاثیر بگذارد، اما این تفاوت به معنی درست و غلط بودن او نیست، بلكه فقط یك تفاوت نسل است. آیا تا به حال دیده‌اید كه نوه‌تان به شما بگوید چرا این‌گونه لباس می‌پوشید یا چرا در گفتار خود لهجه دارید یا اصطلاحات خاص و گاهی قدیمی به كار می‌برید؟ معمولا جوابتان به این سوال نه است، پس بدانید نوه‌تان تفاوت شما با خودش را پذیرفته و به شما احترام می‌گذارد. شما نیز این تفاوت را بپذیرید و به او به عنوان یك انسان مستقل نگاه كنید و از او ایرادهایی راجع به ظاهر و گفتارش نگیرید.

مادر بزرگ دوست داشتنی

نكته بعد این است كه پناهگاه دوم نوه نوجوانتان باشید. ممكن است پیش بیاید كه نوه‌تان با پدر و مادرش مشكل پیدا كند و با آنها دچار اختلاف‌نظرهایی شود، چه خوب است كه او بتواند به شما پناه بیاورد و درد دل كند آن وقت، هم خیال پدر و مادرش راحت است و هم شما از مصاحبت با نوه‌تان لذت خواهید برد. برای این‌كه پناهگاه نوه نوجوانتان باشید باید اعتماد او را جلب كنید. مثلا به هیچ وجه از او به والدینش شكایت و خبرچینی نكنید و اگر در موارد خاصی لازم دیدید نكته‌ای را به والدین نوه‌تان گوشزد كنید حتما به آنها سفارش كنید كه به فرزندشان نگویند این مساله را شما به آنها گفته‌اید چرا كه این كار باعث بی‌اعتماد‌ی نوه‌تان به شما می‌شود. پس با دقت در رفتارتان یك رابطه سازنده با نوه‌تان برقرار كنید.

یك بزرگ‌تر برای جوانان

قطعا بسیار لذت می‌برید كه در مجلس خواستگاری نوه‌تان به عنوان بزرگ خانواده حضور داشته باشید. بله، این اتفاق می‌افتد و شما به عنوان مادربزرگ محبوب نوه‌تان در اكثر تصمیمات بزرگ زندگی‌اش دخیل هستید. با نوه‌تان همراه باشید و در مراحل حساس زندگی‌اش به او مشورت دهید و سنجیده عمل كنید. اگر شما را با افراد مهم زندگی‌اش روبه‌رو می‌كند مانند همسر آینده‌اش حتما مراقب رفتار و گفتار خود باشید تا او را روسفید كنید. پر حرفی نكنید، نكته‌سنج باشید، برای نظرتان دلایل محكم داشته باشید.

نقطه اتكا برای بزرگ‌ترها

شما باید همه اعضای خانواده را دور هم جمع‌ و سعی كنید كه فرزندانتان به هم نزدیك و نزدیك‌تر شوند. با سیاستی كه به خرج می‌دهید باعث كنار هم بودن اعضای خانواده شوید. گاهی گفتن یك حرف باعث به هم خوردن رابطه 2 فرزندتان با هم می‌شود، پس در گفتار خود دقت‌ و سعی كنید با زبانتان كسی را آزار ندهید. مردم‌دار باشید و صبور. در

گفتن ایرادهای بقیه بسیار با احتیاط عمل كنید. مسلما شما دوست دارید بهترین فرزندان و نوه‌ها را داشته باشید، اما همه را آن‌طور كه هستند بپذیرید. حتی اگر با آنچه شما فكر می‌كنید خوب است بسیار فاصله داشته باشند

بدانید بودن شما كنار فرزندانتان بسیار بهتر از نبودنتان است. پس كنارشان بمانید و بگذارید از وجود شما لذت ببرند.

نوه‌ها بخوانند

مادربزرگ‌ها یكی از نعمت‌هایی هستند كه گاه ممكن است ما آنها را تا وقتی كنارمان داریم بخوبی حس نكنیم و آن اهمیتی كه استحقاقش را دارند به آنها ندهیم. با دقت به صورت مادربزرگ خود نگاه كنید و ببینید كه جز محبت و دوست داشتن شما چیز دیگری در آن نیست. اگر مادربزرگتان بی‌حوصله است یادتان باشد كه او گذشته‌ای دور و دراز دارد كه شما قطعا سختی‌های او را نمی‌دانید و جسم و روح مادربزرگ شما تحت تاثیر یك عمر زندگی و تجربه‌های تلخ و شیرین است. احترام به مادربزرگتان را هیچ گاه فراموش نكنید و وجودش را قدر بدانید و از كنار او بودن لذت ببرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع :

چهاردیواری

مطالب مرتبط :

مادرهایی که مادربزرگ میشوند

شاد شاد حتی در کهنسالی

دشواری‌های مراقبت از سالمندان

سالهای متانت و آرامش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.