تبیان، دستیار زندگی
پژوهش های اخیر نشان داده اند که : غذای خوب و سالم، نه تنها در حفظ سلامت کودکان تاثیر دارد ، بلکه بر ثبات عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنان نیز موثر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکم سیرِ خوش رفتار

رابطه ی سلامت جسمی کودکان با ثبات عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنان


پژوهش های اخیر نشان داده اند که : " غذای خوب و سالم،  نه تنها در حفظ سلامت کودکان تاثیر دارد ، بلکه بر ثبات عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنان نیز موثر است. "
شکم سیرِ خوش رفتار

از قدیم گفته اند :" عقل سالم در بدن سالم " . پس اگر خواهان زندگی سرشار از موفقیت ؛ و روزگاری توام با آرامش برای خود و کودکانتان هستید ، مشکلات عمومی سلامت را جدی بگیرید . در ابتدای این مقاله ، به تاثیر مواد غذایی بر سلامت جسمی ، عاطفی و روانی کودکان اشاره می نمائیم ، سپس  چند مورد از مشکلات جسمی کودکان که ارتباط مستقیمی با حالات روانی و ذهنی آنان دارد را مورد بررسی قرار می دهیم .

همه ی والدین ، علاقه مند به سلامتی کودکان خود هستند . سوء تغذیه کودکان ، آثار نامطلوبی بر رشد جسمانی ، کاهش بهره هوشی ، هماهنگی حرکتی و بی توجهی و حواس پرتی ایشان دارد و در صورت تداوم آن ، می تواند سلامت کلی آنان را مختل نماید .

در مقابل ، تغذیه خوب می تواند باعث آرامش و کارآیی سیستم ایمنی بدن کودکان در برابر بیماری های مختلف بشود .

علی رغم تاثیر مثبت تغذیه خوب ، همواره باید مراقب بود که کودکان چاق نشوند . زیرا چاقی منجر به کاهش فعالیت بدنی ایشان می شود و سلامت آنان را در معرض خطر قرار می دهد و از آن جا که چاقی یک مشکل خانوادگی است ، درمان آن دشوار است و رژیم غذایی سخت نیز موجب محرومیت کودکان از موادی می شود که مورد نیاز بدن شان است .

در واقع ، این گونه درمان ها به جای رفع مشکل ، مشکلی به مشکلات موجود می افزایند . موثرترین روش در این دوره ، روشی است که تغییر رفتار کل اعضای خانواده را شامل می گردد . تشویق و ترغیب کودکان به انجام فعالیت نیز بسیار مهم است .

تغییرات رشدی کودکانی که در سن مدرسه هستند ،  نیازمند به میزان قابل توجهی از مواد مغذی می باشد .

در ادامه ، چند مورد از مشکلات جسمی کودکان که ارتباط مستقیمی با حالات عاطفی و ذهنی آنان دارد را مورد بررسی قرار می دهیم :

زمانی که علت اصلی رفتار کودک کشف نمی شود و از بین نمی رود ، کودک به دنبال چیز دیگری می گردد و رفتار نامناسب دیگری را با آن جایگزین می نماید بنابراین ، چاره کار ، درک مساله و پیدا کردن منابع فشارهای روانی اوست

شب ادراری

توانایی برای نگه داشتن ادرار و دفع آن در مواقع لزوم ، به تدریج از 3 سالگی به بعد در کودکان به وجود می آید . با وجود این ، هرگاه کودک قادر به کنترل اعمال دفعی خود در بعد از 8 سالگی نباشد ، این عمل نوعی نابهنجاری تلقی می گردد .

در صورتی که چنین پدیده ای در روز اتفاق بیفتد ، به آن بی اختیاری ادرار گفته می شود که امری خطرناک تر است و مستلزم توجه جدی می باشد .

شکم سیرِ خوش رفتار

دلایل مختلفی برای خیس کردن رختخواب در شب وجود دارد . در بر خی از موارد بی اختیاری ادرار ، ناشی از خصومت کودک نسبت به والدین و یا رفتاری است که برای جلب توجه آنان صورت می گیرد .

روان شناسان ، شب ادراری کودکان را همراه با عوارض عصبی دیگر مانند انگشت مکیدن ، ناخن جویدن و خشم ناگهانی ، به ناپختگی شخصیت  آنان مربوط می دانند . به نظر می رسد که این گونه کودکان ، قادر به کنترل انگیزه های خصمانه و خشم خود نیستند . کمک به آنان برای کنار آمدن با خشم ، می تواند تا حدود زیادی موثر باشد . بسیاری از این کودکان تصور می کنند که آنان ، تنها کودکانی هستند که رختخواب خود را خیس می کنند و بنابراین ، ممکن است از این جهت بسیار رنجیده خاطر شوند و این امر ، عوارض عصبی آنان را شدت بیشتری ببخشد .

درمان این اختلال ، گاه بسیار ساده است . ممکن است کودک از رفتن به دستشویی در تاریکی شب بترسد که چاره ی آن ، قرار دادن یک چراغ قوه در اختیار او و یا روشن گذاشتن چراغ دستشویی است .  هرگز نباید کودک را برای این امر تنبیه نمود که ممکن است به جای بهتر شدن ، کار را بدتر نماید .

شست مکیدن

شروع مکیدن شست ، از دوره شیرخوارگی است . اطفال بعد از خوردن شیر و یا بیرون افتادن پستانک از دهان ، به مکیدن شست خود مشغول می شوند که این امردر برخی از کودکان ادامه پیدا می کند و در حدود 5/3-3سالگی به نقطه اوج خود می رسد و پس از آن فروکش می نماید . در برخی از کودکان این امر ممکن است تا دوره ی دبستان و حتی بعدها ادامه یابد که مستلزم توجه است .

همواره باید به دنبال علت اصلی بود . تلخ کردن سر شست یا انگشتان ، تهدید و تنبیه او ، کمتر به نتیجه می رسد . بهتر این است که به صورت غیر مستقیم ، حواس کودک را پرت کرد و از طریق به کار گرفتن دست های وی در بازی یا فعالیت های جدی ، به تغییر عادت وی پرداخت

شیوه ی " پرت کردن حواس " خیلی وقت ها به کار می آید . این عمل ، مستلزم هوشیاری و فراست والدین می باشد که به جای داد کشیدن و تنبیه و اشاره ی مستقیم ، حواسش را پرت کنند و به مرور زمان عادات نادرست کودکشان را تغییر دهند .

جویدن ناخن ها

برخی از کودکان به هنگام احساس فشارهای روانی وبرخی دیگر نیز بدون دلیل ، به جویدن ناخن های خود مشغول می شوند . این امر در بین کودکان دبستان و حتی نوجوانی دیده می شود. از آن جا که زمینه ی وجود فشارهای روانی برای جویدن ناخن ، بیشتر از مکیدن شست است ، در این مورد نیز باید بیشتربه دنبال کشف علت بود و رفتارهایی چون تنبیه و تهدید و پیچیدن دست ، راه به جایی نمی برد . زمانی که علت اصلی رفتار کودک کشف نمی شود و از بین نمی رود ، کودک به دنبال چیز دیگری می گردد و رفتار نامناسب دیگری را با آن جایگزین می نماید . بنابراین ، چاره کار ، درک مساله و پیدا کردن منابع فشارهای روانی اوست.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.