تبیان، دستیار زندگی
پس از وقوع انفجار روز جمعه در ساختمان سازمان ملل در پایتخت نیجریه، اوضاع در این كشور بزرگ آفریقایی همچنان ملتهب به نظر می رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوضاع نیجریه پس از انفجار در مقر سازمان ملل


پس از وقوع انفجار روز جمعه در ساختمان سازمان ملل در پایتخت نیجریه، اوضاع در این كشور بزرگ آفریقایی همچنان ملتهب به نظر می رسد.

نیجریه

شاهدان عینی می گویند انفجار وقتی روی داد که خودرویی با عبور از یکی از دروازه های ورودی، خود را به ساختمان چهار طبقه کوبید. به گفته این شاهدان، طبقات اول و دوم این ساختمان پنج طبقه سازمان ملل به طور جدی تخریب شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این حادثه تروریستی، ضمن محكوم كردن این حادثه اظهار كرد: « این ساختمان، 26 زیر مجموعه سازمان ملل متحد در زمینه های توسعه و کمک های بشر دوستانه را در خود جای داده است. این انفجار حمله و توهین به آنهایی است که زندگی شان را وقف کمک به دیگران کرده اند. ما این عمل شنیع را شدیدا محکوم می کنیم.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین، این حمله انتحاری را "وحشتناک" توصیف کرد و از اعزام قریب الوقوع یکی از معاونان خود به نیجریه خبر داد.

وقوع انفجارهایی از این دست در نیجریه اغلب به گروه اسلام گرای افراطی «بوکو حرام» نسبت داده می شود. این گروه در حمله مشابهی نیز، در ماه ژوئن به پاسگاه مرکزی پلیس ابوجا حمله کرد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت. گروه بوکو حرام روز پنجشنبه هم با حمله به یک پاسگاه پلیس و بانک در شمال شرق نیجریه 12 نفر را کشت.

این اتهام ابتدا از سوی برخی حامیان این گروه افراطی رد می شد ولی یك روز پس از وقوع انفجار، اسلام گرایان تندروی گروه «بوکوحرام» مسئولیت حمله انتحاری روز جمعه به ساختمان سازمان ملل متحد در شهر ابوجا را به عهده گرفتند.

اعضای این سازمان افراطی در تماس تلفنی با دفتر محلی شبکه خبری « بی. بی. سی » حمله انتحاری اخیر خود در پایتخت نیجریه را كه به كشته شدن دست كم هجده تن و زخمی شدن 60 تن دیگر منجر شد، تأیید کرده اند.

خودرویی كه در آن بمب گذاشته شده بود توسط یك سرنشین با تخریب وسایل طبقه هم كف و دستگاه های الكترونیكی به بخش پذیرش ساختمان وارد و در وسط ساختمان منفجر شد. دو مسئول پذیرش بلافاصله در اثر انفجار جان باختند و یك بانك واقع در ساختمان سازمان ملل و یك آژانس مسافرتی نیز تحت تاثیر انفجار قرار گرفتند

همچنین ویولا اونوولیری، معاون وزیر امور خارجه نیجریه در واكنش به این حادثه خونین، ضمن ابراز تأسف از این حمله گفت: « سازمان ملل متحد در اینجا (نیجریه) نماینده کل جامعه جهانی است و این حمله در واقع حمله ای به جامعه بین المللی محسوب می شود و از دید من این کار بسیار ناراحت کننده است.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، باراک اوباما و نیکولا سارکوزی، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این حمله را محکوم کرده اند.

گودلاك جاناتان، رئیس جمهوری نیجریه نیز این حمله تروریستی را محكوم كرد و وعده داد كه مقامات این كشور عاملان حمله را دستگیر خواهند كرد.

رییس جمهوری نیجریه این حمله انتحاری را وحشیانه و بزدلانه توصیف كرد و از عزم دولت این کشور برای مجازات عاملان این انفجار خبر داد.

بیش از 400 كارمند در مقر سازمان ملل مشغول به كار بوده اند كه مشخص نیست در زمان وقوع انفجار چند تن از این افراد در ساختمان حضور داشتند. همچنین بسیاری از مراجعه كنندگان به این ساختمان نیز در اثر انفجار زخمی شدند.

نیجریه

خودرویی كه در آن بمب گذاشته شده بود توسط یك سرنشین با تخریب وسایل طبقه هم كف و دستگاه های الكترونیكی به بخش پذیرش ساختمان وارد و در وسط ساختمان منفجر شد. دو مسئول پذیرش بلافاصله در اثر انفجار جان باختند و یك بانك واقع در ساختمان سازمان ملل و یك آژانس مسافرتی نیز تحت تاثیر انفجار قرار گرفتند.

با توجه به افزایش شمار مجروحان این حادثه در بیمارستان ها، پزشکان درخواست اهدای خون به مجروحان حادثه را مطرح کردند.

با مطرح شدن نام گروه افراطی بوكوحرام به عنوان عامل این انفجار، یکی از مقام های سازمان ملل در نیجریه که خواست نامش فاش نشود گفت كه سازمان ملل در پی دریافت گزارش هایی در مورد قصد این گروه افراطی برای حمله به دفتر این سازمان در ابوجا، تدابیر امنیتی خود را افزایش داده بود.

همچنین برخی تحلیل گران می گویند كه با توجه به بزرگی این حمله و هدف قرار دادن دفتر سازمان ملل، می توان احتمال ارتباط عاملان این حمله با گروه های تروریستی بین المللی را مطرح کرد.

اسلام گرایان تندروی گروه بوکوحرام در گذشته نیز بارها حمله هایی با کشته های بسیار در نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا به انجام رسانده بودند. اخیرا نیز در حمله شبه‌نظامیان به یك مقر پلیس در یكی از شهرهای شمال شرقی نیجریه 12 تن از جمله چند نیروی پلیس و یك سرباز كشته شدند.

روز یكشنبه نیز رئیس‌جمهوری نیجریه از مقر منهدم شده سازمان ملل در پایتخت این كشور دیدن كرد و پس از این بازدید، متعهد شد تا تروریسم را در كشورش مهار كند.

بیش از 400 كارمند در مقر سازمان ملل مشغول به كار بوده اند كه مشخص نیست در زمان وقوع انفجار چند تن از این افراد در ساختمان حضور داشتند. همچنین بسیاری از مراجعه كنندگان به این ساختمان نیز در اثر انفجار زخمی شدند

گودلاك جاناتان در حالی كه در میان خرابه‌های ساختمان مقر سازمان ملل در ابوجا راه می‌رفت، متعهد شد تا تهدید ناشی از سوی گروه افراطی‌ بوكوحرام را مورد توجه قرار دهد. این درحالیست كه دولت رئیس‌جمهوری نیجریه تاكنون قادر نبوده تا از عملیات‌های ترور و بمب‌گذاری در این كشور پرجمعیت آفریقایی جلوگیری كند.

رئیس‌جمهوری نیجریه به خبرنگاران گفت: گروه افراطی بوكوحرام یك گروه محلی است كه با فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی مرتبط است. ما به عنوان یك دولت، در مورد این گروه افراطی اقدام كرده و آن را تحت كنترل درخواهیم آورد.

تدابیر امنیتی در ابوجا بیش از پیش تشدید شده است. سربازان با پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله بزرگراه اصلی به سمت فرودگاه بین‌المللی ابوجا را مسدود كرده و خودروهای عبوری را مورد بازرسی قرار دادند. در ساختمان سازمان ملل در ابوجا نیز سربازان و ماموران پلیس محل را احاطه كرده و از سفارتخانه‌ها و ساختمان‌های نزدیك مقر سازمان ملل محافظت كردند.

نیجریه با 150 میلیون نفر، پر جمعیت ترین کشور قاره آفریقاست که بین مسیحیان جنوب و مسلمانان شمال آن شکاف و فاصله عمیقی وجود دارد و بر همین اساس، این كشور همواره از جمله كشورهای درگیر با حملات تروریستی بوده است.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان