تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از والدین از ماجراهای زندگی اینترنتی فرزندانشان سر در نمی آورند یا حداقل نمی دانند كه چگونه باید وارد دنیای مجازی انها شد ه و از آنها مراقبت كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراودات مجازی؛ تهدیدات واقعی


بسیاری از والدین از ماجراهای زندگی اینترنتی فرزندانشان سر در نمی آورند یا حداقل نمی دانند كه چگونه باید وارد دنیای مجازی انها شد ه و از آنها مراقبت كنند.

مراودات مجازی؛ تهدیدات واقعی

این روزها بسیاری از والدین با مشكل استفاده بیش از حد فرزندانشان از اینترنت مواجه هستند كه آنرا یك نوع اعتیاد تلقی می كنند.

والدین كودكان و نوجوانان بین 15 تا 17 سال چیز زیادی درباره فعالیت های اینترنتی فرزندانشان نمی دانند و هرچه انها بزرگتر می شوند دایره اختیاراتشان در این زمینه وسیع تری نظارت بر فعالیت های آنان از سوی والدین كمتر می شود.

پژوهشها نشان داده والدین معمولآ فعالیتهای اینترنتی فرزند انشان را از سن 6 سالگی تا 9 سالگی زیر نظر دارند و  وقتی فرزندان بزرگتر می شوند والدین آنها را با دنیای اینترنتی تنها می گذارند.

اعتیاد اینترنتی محصول زندگی های پیشرفته امروزی است و در همه جای دنیا و در هر سنی شایع است.

والدین یك كودك خردسال كره ای به قدری غرق نگهداری یك كودك مجازی بودند كه از كودك خود غافل شدند و او از گرسنگی تلف شد.

این هم خلاصه ای از یك خبر تراژیك است كه اخیرا منتشر شده است كه به دنبال این اتفاق كره جنوبی ممنوعیت هایی در زمینه استفاده از اینترنت در این كشور اعلام كرده است.

طبق گفته روانشناسان برخی از نشانه های اعتیاد اینترنتی شامل موارد زیر است

* وقتی افراد هر 5 دقیقه یك بار ایمیل خود را چك می كنند.

* وقتی از گذراندن وقت در چت روم ها بیشتر از صحبت كردن با اعضای خانواده و دوستانشان لذت می برند.

* وقتی دوستان و خانواده كاربران از عادات اینترنتی آنها ابراز نگرانی می كنند .

* وقتی كاربران درباره تعداد ساعت هایی كه در اینترنت گذرانده اند پنهان كاری می كنند.

* وقتی افراد از اینترنت برای فرار از مشكلاتشان استفاده می كنند.

* وقتی كه افراد از دسترسی نداشتن به اینترنت برای چند ساعت احساس خوبی ندارند و احساس كسالت و خستگی می كنند.

عوارض و پیامدهای استفاده اعتیاد گونه از اینترنت  

* تضعیف هنجارهای جامعه و دگرگونی ارزشها

* از بین رفتن روابط اخلاق مدارانه در کانون گرم خانواده

* به وجود آمدن روحیه خشونت گزینی در بین جوانان و نوجوانان

والدین معمولآ فعالیتهای اینترنتی فرزند انشان را از سن 6 سالگی تا 9 سالگی زیر نظر دارند و وقتی فرزندان بزرگتر می شوند والدین آنها را با دنیای اینترنتی تنها می گذارند

پیشگیری از خطرات اینترنتی

روانشناسان همچنین راههایی برای جلوگیری از اعتیاد اینترنتی عنوان كرده اند كه از آن جمله می توان به تعین محدودیت های زمانی و جایگزین كردن تفریحات سالم مثل گشت و گذار و ورزش و ترویج فرهنگ كتابخوانی و شركت در مهمانی های دوستانه و خانوادگی اشاره كرد.

همچنین:

* بخاطر داشته باشید که دسترسی غیر مجاز به رایانه و اطلاعات آن و پست الکترونیکی کاری غیر ممکن نیست .

مراودات مجازی؛ تهدیدات واقعی

از ذخیره کردن «کلمه های عبور» اینترنت و پست الکترونیکی خود از مراکز اینترنتی مطمئن استفاده کنید ، زیرا بزهکاران با نصب نرم افزارهای خاص بر روی رایانه شما ، قادر خواهند بود کلمات تایپ شده توسط شما را کشف و به راحتی به «شناسه» و « کلمه عبور» شما دست یابند .

*همان طور که مراقب فرزندانتان درمورد خطرات احتمالی موجود در محیط کوچه و خیابان هستید ، آنها را از خطرات نهفته در اینترنت آگاه نمایید.

بهتر است رایانه را در منزل در مکانی قرار دهید که در دید و دسترسی کلیه اعضاء خانواده باشد.

*پدران و مادران باید بدانند که فرزندان آسیب پذیرند و باید برای مقابله و پیشگیری از لغزش و انحرافات آمادگی داشته باشند.

چگونه می توان کودکان، نوجوانان و جوانان را برای استفاده صحیح از اینترنت کمک نمود :

نمی توان از افراد به خصوص جوانان یا نوجوانان خواست وارد اینترنت نشوند . نوجوانان از جمله کاربران اصلی اینترنت هستند و علاقه زیادی دارند از طریق چت در اینترنت با دیگران گفتگو نمایند.

پس :

* با فرزندان خود درباره آنچه در اینترنت انجام می دهند صحبت کنید و آنها را تشویق کنید به هنگام گشت و گذار در اینترنت ، پدر و مادر ، آموزگار یا سرپرست خود را در جریان بگذارند.

متخصصین و کارشناسان توصیه می کنند رایانه ای که نوجوان و جوان از آن استفاده می کند باید در نشیمن گاه خانه ، جایی که والدین و سرپرستان بر آن نظارت دارند قرار داده شود . این اقدام نوجوانان و جوانان را تشویق می کند وقتی به مسأله نگران کننده ای برخورد کردند بزرگترها را در جریان بگذارند

* بکارگیری نرم افزارهایی که به والدین امکان دهد محتویات اینترنت را کنترل کنند می تواند مفید باشد ، البته توجه داشته باشید که برخی فیلتر گذاری ها پیش پا افتاده است وسایت های مفید را نیز مسدود می کند .

* بسیاری از والدین بیش از پیش نگران پیام های نامناسبی هستند که صندوق ایمیل نوجوانشان ارسال می شود.این پدیده ناشی از این واقعیت است که محصولات پور نوگرافی از جمله شایع ترین انواع ایمیل های تبلیغاتی است.

* یکی ازراه های پرهیز از این دردسر ایجاد دو آدرس ایمیل برای کودکان و نوجوانان است. یکی از این آدرس ها ، ایمیل خصوصی است که برای ارسال پیام با آشنایان و دوستان کودک و نوجوان مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری یک آدرس عمومی است برای گشت و گذار در اینترنت و ثبت در وب سایت های مختلف به این ترتیب ایمیل های ناخواسته ، وارد صندوق عمومی خواهد شد و والدین می توانند آن را کنترل کنند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: همشهری آنلاین، پایگاه خبری پلیس ایران همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.