تبیان، دستیار زندگی
گوشی‌های جدید اكثرا از سخت‌افزار مكان‌یاب بهره‌مند هستند، به طوری كه می‌توانند مكان دقیق شما را روی نقشه مشخص كنند. نقشه‌هایی كه با این جور نرم‌افزار‌ها كار می‌كنند، معمولا به صورت درجا بارگذاری می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا را به گوشی خود منتقل كنید


گوشی‌های جدید اكثرا از سخت‌افزار مكان‌یاب بهره‌مند هستند، به طوری كه می‌توانند مكان دقیق شما را روی نقشه مشخص كنند. نقشه‌هایی كه با این جور نرم‌افزار‌ها كار می‌كنند، معمولا به صورت درجا بارگذاری می‌شوند. به بیان ساده‌تر برای این كه مكان خود را به صورت تصاویری روی نقشه بیابید، باید به اینترنتی متصل باشید تا نقشه محل مورد نظر دانلود شود تا شما بتوانید از آنها استفاده كنید.

دنیا را به گوشی خود منتقل كنید

اما متاسفانه اینترنت حال حاضر اپراتورهای ما وضعیت جالبی ندارند و اصولا یا قیمت آنها گران است یا آنقدر كند است كه مطمئنا از خیر استفاده از آن خواهید گذشت. به این منظور ما به آموزش برنامه‌ای اقدام خواهیم كرد كه این نقشه‌ها را شما قبلا با اینترنت‌های پرسرعت خانگی دریافت كنید سپس به صورت آفلاین یا بدون نیاز به اینترنت گوشی، روی موبایل خود استفاده كنید. در این صورت دیگر نه نیازی به منتظر ماندن به بارگذاری شدن عكس‌های نقشه هست نه چیز دیگر. برای این كار، قبل از هر چیز ما نیاز به 2 برنامه اصلی داریم كه باید آنها را دریافت و روی رایانه خود نصب كنید.

برنامه‌ها عبارتند از :  TrekBuddy Atlas Creator:و Java Computing Environment.

دنیا را به گوشی خود منتقل كنید

البته ‌باید برنامه را در پارتیشنی نصب كنید كه فضای كافی به میزان حداقل یك گیگ روی آن وجود داشته باشد. برای آن كه دانلود نقشه‌ها ممكن است حجم بالایی نیاز داشته باشد كه قبل از آن باید فراهم شده باشد. پس از دریافت و نصب، فایل Start.cmd را اجرا كنید. توجه داشته باشید كه اگر اجرا نشد، حتما برنامه جاوای ذكر شده را نصب نكرده‌اید یا روی سیستم شما وجود ندارد.

پس از اجرا، نقشه جهان برای شما به صورت كامل بارگذاری خواهد شد. برای شروع كار بیایید منطقه‌ای كه می‌خواهید نقشه آن را داشته باشید انتخاب كنید. برای این كار بهتر است ابتدای كار یك شهر را انتخاب كنید. این را بدانید كه به طور مثال برای بارگذاری نقشه شهری همانند تهران به 200‌ـ‌150 مگ دانلود نیاز است، پس بهترین راه این است كه نقشه‌های خود را كم‌كم دریافت كنید تا به مرور زمان نقشه‌ای كامل داشته باشید. از دانلود یك منطقه وسیع برای اولین بار كمی‌ محتاطانه برخورد كنید مگر این كه اینترنت پرسرعتی داشته باشید.

البته هر لحظه ممكن است بارگذاری نقشه به هر علتی متوقف شود، اما نگران نباشید چون برنامه حالت شروع از نقطه قطع دانلود دارد. یعنی شما هر زمان كه ارتباط‌تان به هر علتی قطع شد، در شروع دوباره از زمان قطع شدن اقدام به دانلود بقیه فایل‌ها می‌كنید. به طور ساده‌تر این كه شما می‌توانید نقشه مورد نظر خود را به مرور زمان دریافت كنید و نیازی نیست حتما همه آن را به صورت یكجا دانلود كنید.

دنیا را به گوشی خود منتقل كنید

حال شما برای انتخاب یك قسمت كوچك مثل شهر خودتان باید روی نقشه بزرگنمایی كنید تا نقشه شهر خود را در صفحه دسكتاپ ببینید. برای این كار هم می‌توانید از گزینه زوم كه بالای صفحه است استفاده كنید یا این كه با استفاده از اسكرول موس یا موشواره خود اقدام به این كار كنید.

پس از بزرگنمایی شما می‌توانید محدوده مورد نظر خود را با موس انتخاب كنید، به طوری كه كلید موس را نگه‌ داشته و یك كادر روی جایی كه می‌خواهید نقشه تهیه كنید، بكشید كه به رنگ قرمز در خواهد آمد. توجه داشته باشید این برنامه از انواع نقشه‌های موجود پشتیبانی می‌كند كه برای انتخاب آنها می‌توانید سری به قسمت Map Source بزنید و نوع نقشه خود را انتخاب كنید. برای مثال كامل‌ترین آنها google map است. اگر بخواهید نقشه ای طبیعی داشته باشید از گزینه Google Earth استفاده كنید كه نقشه طبیعی را برای شما دانلود خواهد كرد.

پس از انتخاب نوع نقشه، نیاز به انتخاب مقدار‌های بزرگنمایی دارید. برای آن كه شما یك نقشه كامل و حرفه‌ای داشته باشید، نیاز دارید كه تمامی‌ گزینه‌های بزرگنمایی را كلیك كنید تا دانلود شود. البته می‌توانید از بعضی‌ها هم چشم‌پوشی كنید كه آن دیگر به عهده خودتان است، اما ما به شما كامل آن را پیشنهاد می‌كنیم. توجه داشته باشید كه در زمان انتخاب محدوده با موس، اگر میزان بزرگنمایی‌ها را انتخاب كرده باشید، در زیر همین قسمت به شما خواهد گفت چند تكه عكس را برای دانلود انتخاب كرده‌اید كه به طور مثال شهر تهران شامل حدودا 325 هزار قطعه عكس می‌شود.

ذكر این نكته ضروری است كه این گونه نقشه‌ها به صورت فایل‌های كوچك تصویری ذخیره می‌شود. شما می‌توانید كیفیت آنها را پایین بیاورید تا حجم كمتری پیدا كنند. برای این كار در قسمت Layer Setting می‌توانید فرمت عكس‌ها و سایز آنها را انتخاب كنید. ترجیحا از پیش فرض سیستم استفاده كنید، اما اگر كیفیت بالا نیز مد نظر شما نیست، می‌توانید برای كم كردن حجم اقدام به كاهش به میزان دلخواه كنید.

ذكر این نكته ضروری است كه این گونه نقشه‌ها به صورت فایل‌های كوچك تصویری ذخیره می‌شود. شما می‌توانید كیفیت آنها را پایین بیاورید تا حجم كمتری پیدا كنند

بعد از انجام تمامی‌ مراحل منطقه مورد نظر، آن را به صورت یك پروفایل در برنامه ذخیره كنید. برای این كار اسمی ‌در قسمت Atlas Content وارد كنید، سپس Add Selection را بزنید تا یك پروفایل برای آن منطقه درست كنید. حالا كافی است در منوی Atlas Setting گزینه BigPlanet SQLite را انتخاب كنید و گزینه Creat Atlas را برای شروع بارگذاری نقشه روی رایانه خود كلیك كنید تا مراحل مربوط آغاز شود.

دنیا را به گوشی خود منتقل كنید

برنامه شروع به دانلود می‌كند تا كل نقشه مورد نظر را بارگذاری كند كه زمان زیادی را نیز می‌طلبد.

حال پس از دانلود، شما نیاز به برنامه ای دارید كه این موارد و فایل دانلودی را روی گوشی شما اجرا كند كه می‌توانید از نرم‌افزار Big Planet استفاده كنید تا براحتی بتوانید نقشه‌ها را به صورت آفلاین روی گوشی اندروید خود نظاره كنید.

البته برنامه اشكالات جزئی نیز دارد كه به آنها اشاره خواهیم كرد، یكی این كه حجم دانلود كلی فایل مورد نظر را به شما نمی‌دهد تا بدانید نیاز به دانلود چه میزان فایلی را دارید. اما یك حساب سر انگشتی بر اساس داده‌هایی كه برنامه در اختیار ما گذاشت، نشان داد به طور متوسط با سرعتی حدود 10 كیلوبایت در ثانیه، در هر ثانیه 8 ـ 7 عكس یا فریم دانلود می‌شود. یعنی به طور نسبی می‌توان گفت برای هر 100 هزار قطعه عكس 220 دقیقه صرف خواهد شد. حال شما نیز با توجه به اعداد داده شده، سرعت اینترنت خود و میزان عكس‌های منطقه انتخاب شده نقشه می‌توانید به طور تقریبی تخمین بزنید كه چه میزان زمان لازم است تا نقشه شما به طور كامل دانلود شود. ایراد دوم برنامه در این است كه متاسفانه بعضی از نقشه‌ها به علت تحریم‌هایی كه علیه كشورمان اعمال می‌شود، قادر به دانلود شدن نیستند كه البته راه برای رفع موقت این مشكل به وفور یافت می‌شود، اما همین كه در حالت عادی نمی‌شود به نقشه‌های دلخواه خود برسید، خود یك مشكل است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: روزنامه جام جم