تبیان، دستیار زندگی
شاید در برنامه هایی مثل “توقف زمان” یا Time Warp فیلمهای حرکت آهسته بسیار حیرت انگیزی را دیده باشید که برخی اتفاقات عادی مثل ترکیدن یک بادکنک یا شکستن الوار را بسیار جالب و خیره کننده نشان می دهد و از خودتان پرسیده باشید که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سریع ترین دوربین جهان

تازه هایی ازدنیای دانش وفناوری(9)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و  (2)   و  (3)  و (4)  و (5)  و (6)  و (7)  و (8) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

شاید در برنامه هایی مثل ”توقف زمان”‌ یا Time Warp فیلمهای حرکت آهسته بسیار حیرت انگیزی را دیده باشید که برخی اتفاقات عادی مثل ترکیدن یک بادکنک یا شکستن الوار را بسیار جالب و خیره کننده نشان می دهد و از خودتان پرسیده باشید که در این گونه فیلم ها از چه دوربین هایی استفاده می شود. در این گونه فیلم ها دوربین هایی با سرعت بسیار بالا که می تواند تا هزار فریم بر ثانیه را ضبط کنند استفاده می شود (دوربین های معمولی حدود 30 فریم بر ثانیه سرعت دارند) و وقتی با سرعت معمولی 30 فریم بر ثانیه آنها را پخش کنید تصاویر با کیفیت بالا و سرعت پایین بسیار جذاب به نظر می رسند. اخیراً شرکت فانتوم سریعترین دوربین دنیا را که Phantom v1610 نام دارد معرفی کرده است.

معرفی سریع ترین دوربین جهان

این دوربین قابلیت ضبط فیلم با سرعت خیره کننده 1 میلیون فریم بر ثانیه را داراست. برای اینکه تصوری از سرعت این دوربین داشته باشید فرض کنید که اگر با این دوربین بخواهید 3 ثانیه فیلمبرداری کنید و آن را به سرعت عادی 30 فریم در ثانیه تبدیل کنید طول فیلم تقریباً 28 ساعت خواهد شد!

البته این دوربین محدودیت 16 گیگاپیکسل در ثانیه را دارد یعنی در هر ثانیه حدود 16 میلیارد پیکسل را می تواند ضبط کند و بنابراین اگر بخواهید فیلمها را با یک میلیون فریم بر ثانیه ضبط کنید باید وضوح تصویر را تا 128 در 16 پیکسل پایین بیاورید که برای برخی سوژه ها اصلاً مناسب نیست. به همین ترتیب هرچه وضوح تصویر را بالا ببرید سرعت پایین تر می آید و در کیفیت بسیار خوب HD 1280*720  به سرعت 18100 فریم بر ثانیه و در کیفیت خوب 640*480 به سرعت 43400 فریم بر ثانیه می رسید که این سرعت هم در مقایسه با دیگر دوربین ها بسیار عالی به نظر می رسد.

در حال حاضر درباره زمان عرضه و قیمت این دوربین حرفی زده نشده است اما به نظر می رسد قیمت بسیار بالایی داشته باشد.

*************

ساخت بزرگترین حافظه جهان با ظرفیت 120 میلیون گیگابایت

شرکت IBM قصد دارد با استفاده از 200 هزار حافظه رایانه ای، رشته حافظه ای با گنجایش 120 پتافلاب را به وجود آورده و با این کار رکورد بیشترین گنجایش حافظه در جهان را به نام خود ثبت کند.

معرفی سریع ترین دوربین جهان

به گزارش سازمان خبری سیتنا، مهر نوشت: از یک پتابایت گنجایش برای ذخیره اطلاعات چه ذهنیتی دارید؟ این گنجایش برابر یک کوادریلیون بایت یا هزار ترابایت اطلاعات است. امروزه بسیاری از کاربران از هارددرایوها یک ترابایتی استفاده می کنند که البته در حال حاضر بیشترین میزان گنجایش برای ذخیره اطلاعات 8 کاربران خانگی ترابایت است.

از این رو زمانی که شرکت IBM اعلام می کند برای یکی از مشتریان خود در حال ساخت انباز ذخیره اطلاعاتی به گنجایش 120 پتافلاب است، باید به شدت شگفت زده شد. 120 پتافلاب برابر 120 میلیون گیگابایت است. این حافظه بزرگترین حافظه رایانه ای است که تا کنون در جهان ساخته شده است.

این حافظه به اندازه ای است که می توان در آن 24 میلیون فیلم با کیفیت HD را ذخیره کرد. IBM این حافظه را با کنار هم قرار دادن 200 هزار حافظه دیسک سخت دیگر ایجاد می کند. بر اساس گزارش MIT این رشته حافظه گسترده نیازمند فضایی برابر 2 پتافلاب است تا تنها بتواند اسامی تمامی فایلها و پوشه های ساختاری را در خود حفظ کند.

این درایورها به منظور پایین نگه داشتن حرارت به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و به جای هوا با استفاده از آب خنک می شوند

بر اساس گزارش ان بی سی، همچنین به منظور مقابله با از بین رفتن اطلاعات در صورت آسیب وارد آمدن به یکی از هارد درایوها، IBM اطلاعات را در میان شبکه دیسکهای سخت چندین بار تکرار می کند تا به این شکل رایانه ها بتوانند حتی در صورت بروز نقص به کار خود ادامه دهند.

*************

جوان ترین متخصص IT

مارکو کالاسان اهل کشور مقدونیه، در سن 8 سالگی جوان ترین مدیر تأیید شده ی سیستم های کامپیوتری است. او می تواند شغل بسیار پر درآمدی داشته باشد اما هنوز کلاس سوم را تمام نکرده است.

معرفی سریع ترین دوربین جهان

در سن 2 سالگی خواندن و نوشتن را یاد گرفت و در همان موقع هم کار با کامپیوتر را شروع کرد. او در کشور خود به یک ستاره تبدیل شده و حتی با نخست وزیر مقدونیه دیدار داشته که یک آزمایشگاه IT با 15 کامپیوتر در اختیارش قرار داده اند. والدین او که خودشان هم کارشناسان IT هستند می خواهند او را به خارج از کشور و به مدرسه ی کودکان با استعداد بفرستند ( چون چنین مدرسه ای در کشورشان وجود ندارد). مارکو در امتحان تخصصی IT برای شرکت مایکروسافت هم قبول شد. او می گوید که وقتی بزرگ شد می خواهد یک سیستم عامل جدید برای کامپیوتر ایجاد کند.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

گیزمودو،فارنت