تبیان، دستیار زندگی
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت درباره صدور نفت ایران به هند و اروپا توضیحاتی داده است که در زیر می خوانیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصول طلب از هند تا شهریور


مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت درباره صدور نفت ایران به هند و اروپا توضیحاتی داده است که در زیر می خوانیم

نفت-قیمت

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به دریافت یک میلیارد دلار دیگر از بدهی نفتی هند از افزایش صادرات نفت ایران به هند و کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: بدهی نفتی هند به ایران در آستانه صفر شدن است.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت وصول بدهی‌های نفتی پالایشگاه‌های هند با بیان اینکه هفته گذشته پالایشگاه‌های هند بیش از یک میلیارد دلار دیگر از بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کرده‌اند، گفت: مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده دریافت بدهی‌های نفتی پالایشگاه‌های هند در حال انجام است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون یکسری مشکلات اداری و مالی در بانک‌های هندی برای پرداخت بدهی‌های نفتی ایران وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس توافق با هند، قرار شده است بدهی نفتی به صورت یورو دریافت شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه تبدیل دلار به یورو توسط هند کمی زمان بر است، اظهار داشت: در مجموع پیش بینی می‌شود شهریور ماه امسال تمامی بدهی‌های نفتی هند وصول شود.

وی با یادآوری اینکه در مجموع تاکنون پالایشگاه‌های هند از مجموع بدهی‌های خود بیش از سه میلیارد دلار آن را به ایران پرداخت کرده‌اند، تاکید کرد: هم‌زمان با دریافت بدهی‌های نفتی صادرات نفت به پالایشگاه‌های این کشور آسیایی ادامه دارد.

نه تنها صادرات نفت به کشورهای مختلف اروپایی کاهش نداشته است بلکه در سال جاری میلادی افزایش قابل توجه ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی پیدا کرده است.

قمصری افزود: ادامه صادرات نفت حجم مبادلات ارزی دو کشور را افزایش می‌دهد اما هنوز سر رسید دریافت وجوه حاصل از ادامه صادرات نفت به این کشور فرا نرسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه در قبال فروش نفت خود به پالایشگاه‌های هند کالا دریافت نمی‌کند، اظهار داشت: هم اکنون بدهی‌های در قالب یورو دریافت می‌شود.

 حجم صادرات نفت به هند افزایش می‌یابد

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه سپتامبر سال جاری میلادی در مجموع کمتر از 400 هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌های هند صادر شده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات نفت به هند آغاز تعمیرات اساسی و دوره‌ای در دو پالایشگاه نفت این کشور بوده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در ماه‌های آینده میلادی حجم صادرات نفت به این کشور آسیایی افزایش می‌یابد، گفت: در مجموع پیش بینی می‌شود در سال 2011 میلادی بیش از 400 هزار بشکه در روز نفت خام به پالایشگاه‌های این کشور تحویل داده شود.

نفت-ایران و هند-

صادرات نفت ایران به اروپا افزایش یافت

قمصری در ادامه در پاسخ به این سوال مهر مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به اروپا هم‌زمان با افزایش صادرات نفت عراق، گفت: در شرایط فعلی هیچ گونه نگرانی از بابت صادرات و فروش نفت به پالایشگاه‌های مختلف اروپایی وجود ندارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه‌های اروپا تحویل شده است، اظهار داشت: نه تنها صادرات نفت به کشورهای مختلف اروپایی کاهش نداشته است بلکه در سال جاری میلادی افزایش قابل توجه ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی پیدا کرده است.

ایران به طور متوسط روزانه چهارصد هزار بشکه نفت خام به هند صادر می‌کند، ضمن آنکه از سال‌های گذشته تاکنون طراحی پالایشگاه‌های نفت هند مطابق با نفت خام سنگین ایران است.

برای نخستین بار دی ماه سال گذشته (ژانویه 2011 میلادی) بحث اختلافات ارزی ایران و هند برای مبادلات نفتی در رسانه‌های بین‌المللی به دنبال فشار برخی از قدرت‌های غربی مطرح شد و در این مدت با وجود مذاکرات متعدد دو جانبه، تاکنون توافق نهایی بین دو کشور حاصل نشده است.

در همین حال پیش‌تر قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران حتی یک قطره نفت بدون مشتری ندارد، گفته بود: یک پالایشگاه نفت در دست ساخت در شمال هند هم به جمع متقاضیان خرید نفت از ایران پیوسته است.

 دلایل عدم فروش یک میلیون بشکه نفت در بورس

وی در ادامه در خصوص عدم فروش یک میلیون بشکه نفت خام ایران در بورس، توضیح داد: برای عرضه نفت در بورس باید زساختهای بورسی آن هم فراهم شود.

قمصری با تاکید بر اینکه هم اکنون یکسری مشکلات اداری و مالی در بانک‌های هندی برای پرداخت بدهی‌های نفتی ایران وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس توافق با هند، قرار شده است بدهی نفتی به صورت یورو دریافت شود

قمصری با تاکید بر اینکه هم اکنون امکان ورود خریداران خارجی در بورس فراهم نیست، افزود: خریداران داخلی هم برای خرید نفت خام از طریق بورس دارای محدودیت‌ها و امکانات محدودی هستند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه عرضه یک میلیون بشکه نفت در بورس رقم قابل توجهی است، یادآور شد: در معاملات روز چهارشنبه اختلاف قیمتی بیش از سه دلار در فروش محموله یک میلیون بشکه‌ای وجود داشته است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرگزاری مهر