تبیان، دستیار زندگی
اساتید علامه طبرسی نقش مهمی در باور کردن شخصیت علمی و معنوی وی داشته‌اند. به منظور آشنایی با این مردان الهی به اختصار برخی از آنان را به همراه زندگی‌نامه‌ای کوتاه یاد می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اساتید

خوشه چینی از محضر بزرگان

اساتید

اساتید علامه طبرسی نقش مهمی در باور کردن شخصیت علمی و معنوی وی داشته‌اند. به منظور آشنایی با این مردان الهی به اختصار برخی از آنان را به همراه زندگی‌نامه‌ای کوتاه یاد می‌کنیم.

1. ابوعلی طوسی: ایشان فرزند شیخ الفقهاء طوسی بود. در زمان حیات پدر از اندوخته‌های وی بهره‌های علمی فراوانی برد پس از درگذشت مرحوم پدر، اداره حوزه علمیه نجف را در دست گرفت و به تدریس در  حوزه مشغول بود. شاگردان پدرش در درس او شرکت می‌کردند و این دلالت بر این دارد که ایشان شخصیتی علمی و منحصر به فرد در دوران خویش بوده است. آثاری از قبیل «المرشد الی سبیل التعبد، امالی، شرح نهایة الحکمة و کتاب الانوار بوده است.

2. جعفر بن محمد الدوریستی: نسب شریفش به جعفر بن یمان که از بزرگان صحابه رسول خداست منتهی می‌شود. ایشان شاگرد شیخ مفید است و از شیخ مفید و سید مرتضی و سید رضی روایت نقل کرده است. از وی تألیفات گران سنگی مانند الکفایة فی العبادات، کتاب الیوم و المیة، الاعتقاد و الرد علی الزیدیه به یادگار مانده است.

3. عبدالجبار مقری نیشابوری رازی: ایشان تحصیلات خود را نزد بزرگانی و شخصیت‌هایی چون شیخ طوسی، سالار بن عبدالعزیز، ابن براج، گذراند. پس از گذراندن تحصیلات به شهر ری آمد و در آنجا مشغول تدریس و وعظ و خطابه شد. در باب جایگاه علمی او همین بس که بسیاری از بزرگان و دانشمندان از شهرهای مختلف به شهرستان ری آمدند تا در درس ایشان حضور یابند.

4. امام موفق الدین حسین واعظ بکر آبادی جرجانی: ایشان نیز از شاگردان فرزند شیخ طوسی بوده است مرحوم مجلسی از او به فقیهی صالح یاد می‌کند.

5. سید مهدی حسینی قاینی

6. ابوالحسن عبیدالله محمد بیهقی: ایشان یکی از شخصیت‌های بزرگ شیعه بوده است. علامه طبرسی از ایشان نقل روایت کرده است.

7. عبدالله قشیری: ایشان از دانشمندان و بزرگان قرن پنجم می‌باشد که در اصول، مناظره تفسیر و عرفان زبانزد عام و خاص بود.

8. شمس الاسلام حسن به بایدیه قمی رازی: دانشمند فرزانه و فقیه عالیقدر در نجف اشرف از محضر شیخ طوسی، سالار بن عبدالعزیز و ابن براج استفاده کامل برد. سپس به شهر ری آمد و در آن دیار به نشر احکام دین و پرورش طلاب علوم دینی پرداخت. از او آثار فقهی فراوانی به جای مانده است که برخی از آنها کتاب العبادات، الاعمال الصالحة، سیر الانبیاء و الائمه می‌باشد.

9. موفق عارف نوقانی: وی از دانشمندان اهل سنت است که طبرسی از وی نقل روایت کرده است.

10. ابوالقاسم محمود کرمانی.


منابع:

کتاب 1. امل الآمل

2. کتاب ریاض العلماء

3. بحارالانوار

تهیه و فرآوری: علی فریادرس گروه حوزه علمیه