تبیان، دستیار زندگی
برخی از بندگان محبوب خداوند متعال شده و مورد مهر و محبت خداوند متعال قرار گرفته‌اند. شناخت آن‌ها امری شایسته است تا که به توان خود را در آن راه و طریق استوار داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدا چه کسانی را دوست دارد؟!


محبت اولیای خدا هم از محبت خدا جدا نیست و دوستی با پیغمبر و آل او دوستی با خدا است و معلوم است این عشق و محبت بدون اطاعت و بندگی ممکن نیست. بنابراین اگر می‌خواهید قلب شما جایگاه محبت خدا و دوستان او باشد، راه آن، اطاعت و ترک گناه است.


بندگی خدا

آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خداوند آنان را محبوب می‌کند «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً : همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمت، آن‌ها را محبوب می‌گرداند.»

راه جلب محبت خداوند متعال و اولیای الهی و آبرومندانِ درگاه او (مثل حضرت زینب«س»)، همان اطاعت و بندگی خدا به طور کامل (یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و گناهان) است.

در قرآن هم در جواب مردمی که (ادعای محبت رسول خدا«ص» داشتند) این آیه شریفه نازل شد که: قل اِنْ کُنتم تُحِبُّون اللّه فاتّبعو فی یُحِببکم اللّه و یغفرلکم ذنوبکم : ای رسول ما به این مردمی که ادعای محبت خدا دارند بگو اگر به راستی دوستدار و عاشق خدا هستید باید از من (که رسول او هستم) پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد. (آل عمران، آیه 31)

راه جلب محبت خداوند متعال و اولیای الهی و آبرومندانِ درگاه او (مثل حضرت زینب«س»)، همان اطاعت و بندگی خدا به طور کامل (یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و گناهان) است

چه کسانی مورد محبت خداوند هستند؟

محبت اولیای خدا هم از محبت خدا جدا نیست و دوستی با پیغمبر و آل او دوستی با خدا است و معلوم است این عشق و محبت بدون اطاعت و بندگی ممکن نیست. بنابراین اگر می‌خواهید قلب شما جایگاه محبت خدا و دوستان او باشد، راه آن، اطاعت و ترک گناه است.

همان گونه که عدّه‌ای خداوند را دوست دارند، خداوند نیز آن‌ها را دوست دارد. این محبوبیت نزد خداوند، سپاس و حمدی بی دریغ می‌طلبد. ”‌اَلْحَمْدُ لِلََّهِ الَّذِِی تَحَبَّبَ اِلَیَّ وَ هُوَ غَنِیٌّ عَنِِّی” (شیخ عباس، قمی، کلیات مفاتیح‌الجنان، فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی)  خدا را حمد و سپاس می‌گویم که به من محبت می‌کند در حالی که او از من  بی نیاز است.

محبوبین خداوند

برخی از بندگان محبوب خداوند متعال شده و مورد مهر و محبت خداوند متعال قرار گرفته‌اند. شناخت آن‌ها امری شایسته است تا که بتوان خود را در آن راه و طریق استوار داشت.

همان گونه که عدّه‌ای خداوند را دوست دارند، خداوند نیز آن‌ها را دوست دارد. این محبوبیت نزد خداوند، سپاس و حمدی بی دریغ می‌طلبد. ”‌‌اَلْحَمْدُ لِلََّهِ الَّذِِی تَحَبَّبَ اِلَیَّ وَ هُوَ غَنِیٌّ عَنِِّی”‌(شیخ عباس، قمی، کلیات مفاتیح‌الجنان، فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی) خدا را حمد و سپاس می‌گویم که به من محبت می‌کند در حالی که او از من بی نیاز است

محبوبین باری تعالی عبارت اند از:

1- نیکوکاران؛ انجام کار شایسته و نیکو انسان را مورد مهر او قرار می‌دهد چرا که خود او از نیکوکاران است. ”‌وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنیِِنَ” (آل عمران، آیه 134)  و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

2- توبه کنندگان؛ بازگشت به سوی او محبوبیت آور است. ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوََابیِِنَ ...” ( بقره، آیه 223)  البته خداوند بازگشت کنندگان را دوست دارد. پس توبه کننده به او پایبندی نشان دهد که خداوند دوستش دارد.

خداوند خود منزّه و عاری از بدی است. پس این سنخ آدم‌ها را دوست خواهد داشت. ”‌‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَّقیِِنَ”‌ البته خداوند خود نگه داران را دوست دارد. متقی کسی است که همیشه خود را در راستای رضای حق تعالی جهت دهی کند. شهوت غضب و تمام محبت‌های خود را یک سویه کرده و در جهت رضای خداوند قرار دهد

3- اهل طهارت باطن؛ چون او پاک است پس پاکان را به سراپرده مهرش، ورود حاصل است.”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ...الْمُتَطَهِّریِِنَ” (بقره، آیه شریفه 223) البته خداوند کسانی را که می‌خواهند پاک باشند، دوست دارد. ممکن است هنوز پاک نشده باشد ولی همین که او می‌خواهد پاک باشد با دید ارزش به آن نگریسته شده است. آری، ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُطَهِّریِِنَ ” (توبه، آیه شریفه 108) البته خداوند پاکان را دوست دارد.

4- اهل تقوا؛ خداوند خود منزّه و عاری از بدی است. پس این سنخ آدم‌ها را دوست خواهد داشت. ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَّقیِِنَ”(آل عمران، آیه شریفه 71، توبه، آیه 4)  البته خداوند خود نگه داران را دوست دارد. متقی کسی است که همیشه خود را در راستای رضای حق تعالی جهت دهی کند. شهوت غضب و تمام محبت‌های خود را یک سویه کرده و در جهت رضای خداوند قرار دهد.

5- اهل شکیبایی؛ یکی از صفات حضرت باری تعالی صبر و بردباری است پس او صابران را نیز دوست دارد. ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الصََّابِریِِنَ” (آل عمران، آیه شریفه 141) البته خداوند اهل صبر را دوست دارد.

- اهل توکل؛ ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلیِِنَ” (آل عمران، آیه شریفه 154) البته خداوند اهل توکل را دوست دارد.

7- کسانی که عدل را بپا می‌دارند؛ ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطیِِنَ” (مائده، آیه شریفه 47) البته خداوند اهل قسط و عدل را دوست دارد.

8- جهادگران؛ ”‌اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذیِِنَ یُقََاتِلُونَ فِِی سَبیِِلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیََانٌ مَرْصُوصٌ” (صف، آیه شریفه 64)

فرآوری زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت حوزه

وبلاگ نجوای ناگفته