تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون از شما دعوت می‌کنیم با پاسخ به سوالها و گویه‌های مطرح شده در این پیمایش، نظر خود را نسبت به طرح تغییر نام و واحد پول ملی و تغییرات در راه بیان کرده و آثاری که در پی خواهد داشت را از نگاه خود پیش بینی کنید ضمن سپاس از همراهی شما ، 15 امتیاز تقدیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظرسنجی طرح تغییر نام و واحد پول ملی

سالها پیش صحبت‌ها بر سر تغییر موقت پول ملی تركیه و حذف شش صفر از لیره بود كه در اثر این حذف‌ها، نامش چیز دیگری شد. آن روزها چنین مسأله‌ای در ابتدا جالب و سپس غیرقابل‌باور بود. همه با خود می‌اندیشیدند مگر می‌شود ارزش پول كشوری با این ترفند تغییر کند؟! البته این تغییر در دولت‌های نجم‌الدین اربكان و سپس اردوغان با موفقیت به اتمام رسید.

شاید همین پیش‌زمینه ذهنی از موفقیت تركیه بود كه كارشناسان و تصمیم‌گیران كلان داخلی را با وجود آن‌كه برخی مخالفت‌های اساتید اقتصادی را می‌شنیدند، مجاب به تصویب تغییرات مشابه در "ریال" ایرانی كرد.

حذف چهار صفر از پول ملی قطعا عوارض و حواشی مختلفی دارد و مسئولانی كه در شورای پول و اعتبار رأی مثبت به آن داده‌اند، همه این عوارض و مسائل همراهش را به دقت بررسی كرده‌اند بنابر این ما در این‌جا به دنبال این نیستیم كه به نقاط ضعف و قوت این طرح بپردازیم بلکه به دنبال ارزیابی نگرش کاربران محترم تبیان به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، هستیم، که فردا روز، پول جدید به دست ایشان رسیده و باید آن را خرج کنند و زندگی خود را بچرخانند.

چنانکه با خبرید، این طرح در دو بخش،‌ یکی تغییر نام "واحد پول" و دیگری ارتقای ارزش آن با حذف تعدادی از صفرهای آن طراحی شده است و در انتظار تصویب و اجراست.

هم اکنون از شما دعوت می‌کنیم با پاسخ به سوالها و گویه‌های مطرح شده در این پیمایش، نظر خود را نسبت به این طرح و تغییرات در راه بیان کرده و آثاری که در پی خواهد داشت را از نگاه خود پیش بینی کنید

شما می‌توانید سایر نظرات خود را که در نظرسنجی مطرح نشده، در قسمت نظرات مکتوب کنید.

ضمن سپاس از همراهی شما در این پیمایش، 15 امتیاز نیز برای مشارکت پر مهرتان تقدیم خواهد شد

لازم به ذکر است که این نظرسنجی برای اعضای سایت فراهم شده است، بنابر این، در صورتی که عضو نیستید به راحتی از این لینک عضو شده و به باشگاه کاربران تبیان بپیوندید.

مهلت شركت در این نظرسنجی، ده روز (از دوازدهم تا بیست‌و‌دوم شهریورماه) است.

شرکت در نظرسنجی


باشگاه کاربران تبیان